چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
کد خبر: 44026
سلامت نیوز : سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اداره مالیات پزشکان ضعیف را می‌چزاند و با آنها لجبازی می‌کند. یک جور فساد اداری وجود دارد که از پزشکان با درآمد بالا کمتر مالیات گرفته می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز ، حسن ابوالقاسمی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: یک مسئله بسیار مهم در حوزه پزشکی گرفتن مالیات از پزشکان است، اداره اقتصاد از آدم‌های ضعیف مالیات می‌گیرد و نه از آدم‌های قوی.

وی افزود: ادارات مالیات پزشکان ضعیف را در زمینه گرفتن مالیات می‌چزاند. مثلاً چند پزشک که کارهای اجرایی کشور را انجام می‌دادند و برای مطب‌های خودشان کمتر وقت می‌گذاشتند. به بدترین شکل بیشترین مالیات را از آنان گرفتند در صورتی که افراد دیگری هستند که صدها میلیون تومان درآمد دارند و از آنها مالیات گرفته نمی‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: چرا به جامعه اعلام نمی‌کنند که چه مقدار مالیات دریافت می‌شود می‌توانید بروید آمار آن را از اداره مالیات دریافت کنید و چرا از آن یک درصد پردرآمد مالیات نمی‌گیرند یا اینکه خیلی کمتر از نرخ واقعی مالیات گرفته می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که علت را در چه می‌بینید، گفت: من خودم هم اطلاع ندارم ولی می‌دانم که وقتی همکاری را در دانشگاه دارم که وقتی کمی را به مطب اختصاص می‌دهد و در دانشگاه فعالیت می‌کند مأمور مالیات به دلیل لج کردن بیشترین مالیات را از وی گرفته است.

ابوالقاسمی تصریح کرد: این در حالی است که کسی که صدها میلیون تومان درآمد در ماه داشته است مالیات ناچیز می‌دهد چرا باید این طور شود و چرا به این مسئله رسیدگی نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما اعتقاد دارید در این زمینه فسادی وجود دارد، افزود: بنده اعتقاد دارم که یک فساد بسیار عمیق در این مسئله وجود دارد و گر نه اگر چنین مسئله‌ای نباشد نباید چنین چیزی رخ دهد و باید آنها این مسئله را اعلام کنند و بیایند ۱۰۰ نفر ثروتمند هر صنف را معرفی کنند و میزان مالیاتی که از آنان گرفتند را نیز اعلام کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که دانشگاه بخشی از دولت است و اداره مالیات هم گوشه دیگر دولت به حساب می‌آید و مسلماً‌ جایی وجود دارد که این مبحث حل شود، افزود: به هر حال باید این مسئله به صورت ریشه‌ای حل شود و ما به این مسئله معترض هستیم و یکی از ریشه‌های فساد در این مسئله بحث مالیات است.

وی در پاسخ به این پرسش که با حل این مسئله ریزمیزی پزشکان هم حل می شود، گفت: اگر مالیات درست گرفته شود خیلی از این مشکلات در حوزه سلامت حل می‌شود چرا باید یک نفر آن قدر کار کند و به جای ۱۰ نفر فعالیت داشته باشد و کار آنها را اشغال کند چون مالیات نمی‌دهد، مالیات یک عامل محدود کننده در همه جای دنیا به حساب می‌آید و این مالیات است که اجازه نمی‌دهد این مسائل رخ دهد.

پنجه طلایی نداریم
ابوالقاسمی تصریح کرد: بنده همیشه عنوان کردم که ما دیگر یک پنجه‌طلایی نداریم بلکه همه متخصصان ما الحمدالله پنجه طلایی هستند.

وی گفت: چرا باید این طور شود که یک نفر را سرزبانها بیندازند. نباید این مسئله رخ دهد باید جلوی آن گرفته شود چرا با یکسری پنجه‌طلایی، میلیاردی درآمد داشته باشند و مالیات هم ندهند.

ابوالقاسمی در پاسخ به این پرسش که شما پیشنهاد می‌دهید چه کسی جلوی آنها را بگیرد، آیا نباید وزارت بهداشت اقدامی کند، گفت: بنده معضل را تبیین می‌کنم همه می‌خواهند یک چوب بردارند و بر سر وزارت بهداشت بزنند شما این کار را نکنید ما تنها ۲۰ درصد متولی سلامت مردم هستیم و آن ۸۰ درصد دیگر نیز باید به وظایف خود درست عمل کنند من معضل را مطرح می‌کنم و خیلی روشن است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: یکی از همین پزشکان و از سال ۱۳۸۴ به عنوان یک مدیر ارشد دولتی فعالیت می‌کرد و برای اینکه بیمارهای قبلی خود را از دست ندهد و تکریم ارباب رجوع کرده باشد روزی یکی یا دو بیمار در مطلب خود ویزیت می‌کرد ولی در نهایت آن قدر از این فرد مالیات گرفتند که این پزشک با گرفتاری مالیات خود را پرداخت کرد.

ابوالقاسمی تصریح کرد: بنده افراد بسیاری را می‌شناسم که نه تنها در شغل پزشکی بلکه در شغل های دیگر نیز این معضل وجود دارد حتی برخی مردم می‌‌گویند اگر از پزشکان نیز مالیات گرفته نشود طوری نمی‌شود زیرا پزشکان بسیار کار می‌کنند و پول درآوردنشان نیز به دلیل کار بسیار است چون زیاد زحمت می‌کشند ولی بسیاری هستند پول باد آورده در می‌آورند ولی مالیاتی نمی‌دهند و اگر این مالیات‌ها گرفته شود جلوی بسیاری از فسادها گرفته می‌شود.

وی گفت: آن فسادی که بنده عرض کردم این نیست که فساد در سیستم مالیاتی است بلکه فساد در افراد است که مالیات پرداخت نمی‌کنند و حال چرا این مکانیزم وجود ندارد بنده اطلاعی ندارم ولی می‌دانم که گرفتن مالیات به روش صحیح به شدت می‌تواند بسیاری از زیرمیزی‌ها و رومیزی‌ها نیز حل کند و خیلی وضعیت بهبود پیدا ‌کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که ولی زیرمیزی که ثبت نمی‌شود که بخواهند مالیات بگیرند، افزود: ببینید کشف این موارد کار سختی نیست. قبح موضوع برای ما مهم است و قبح آن نباید ریخته شود یعنی باید عدم پرداخت مالیات یک نوع جرم محسوب شود و جرم سنگینی به حساب آید.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی آن است که کشف حقیقت در این موضوع کار سختی نیست زیرا منابع و امکانات بسیاری وجود دارد که می‌تواند پی ببرد از چه کسی مالیات و به چه اندازه گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha