سلامت نیوز : تیمی از پژوهشگران مرکز پژوهش‌های مغز دانشگاه پزشکی وین اتریش تاثیر شبه افیونی‌ها شامل مرفین و شبه مرفین‌ها که تا کنون شناخته نشده بود را کشف کرد. این مطالعه که در مجله علمی ساینس انتشار یافت نشان می‌دهد که شبه افیونی‌ها نه تنها به طور گذرا درد را تسکین می‌دهد، بلکه تجویز آن به مقدار (دوز) مناسب می‌تواند ردیاب آن درد در نخاع را نیز پاک کرده و به این ترتیب یکی از عامل‌های کلیدی دردهای مزمن را از میان بردارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ، این دانشمندان با هدایت «روث دردلاشوتینگ» و «یورگن سندکوهلر»، فرایند یک عمل جراحی در محیط زنده را بازسازی کردند که در آن رشته‌های درد در شرایط کنترل شده تحریک گردید.

«سندکوهلر» اظهار داشت: «اگرچه بیهوشی عمیق پیشگیر هرگونه احساس درد می‌شود، ما توانستیم استعداد توانمندی پیوند درد در نخاع را وارونه نماییم. به نظر می‌رسد که علیرغم بیهوشی ردیادی از درد و یک تقویت کننده درد فعال باشد.»

مصرف مقدار بالایی از شبه افیونی‌های وریدی در طول یک ساعت – معمولا شبه افیونی‌ها با میزان متوسط و در مدت زمان طولانی‌تر وارد بدن می‌شود – توانست به صورت کامل استعداد توانمندی درد را حل نماید. به گفته «سندکوهلر»: «بنا بر این، دوباره ردیاب درد کاملا از میان رفت و تقویت کننده درد خاموش شد.»

این طرح که توسط «صندوق وین برای علم، پژوهش و فناوری» پشتیبانی مالی شد، هم اکنون برای چگونگی بهره برداری از آن در محیط بالینی تحت بررسی است. به این منظور، آزمودنی‌ها و بیمارانی مبتلا به سندرم درد هم اکنون مقدار‌ زیادی از شبه افیون را در مدت ۶۰ دقیقه دریافت می‌کنند.

«روث دردلاشوتینگ» گفت: «اگر مشخص شود که رویکرد ما در شرایط بالینی کارساز است، این می‌تواند تحولی بنیادی در درمان درد باشد. این بدان معنا خواهد بود که ما از درمان گذرا و مبتنی بر عارضه‌های درد به سوی درمان دراز-مدت، با از میان بردن علت آن بر پایه ساز و کارهای درد توسط شبه-افیونی‌ها حرکت می‌کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha