سلامت نیوز : نایب رئیس سازمان نظام پزشكی گفت: آموزش همگانی و ترغیب اهدای كلیه از مرگ مغزی می‌تواند باعث تسریع درمان بیماران نیازمند به پیوند كلیه شده و تعداد بیشتری از این بیماران می‌توانند كلیه دریافت كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌دكتر محمدرضا نوروزی در همایش روز جهانی كلیه كه امروز در تالار امام بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد، افزود: بیماری‌های مزمن در حال افزایش هستند. این وضعیت یك خطر بسیار بزرگ برای بخش سلامت ایجاد می‌كند چرا كه این بیماران توان یك جامعه را برای رشد و پویایی كاهش می‌دهند.

وی تاكید كرد: بیماری‌های مزمن فرد را ناتوان می‌كند و جامعه را نیز درگیر این افراد می‌كند.

این ارولوژیست با اشاره به بیماری نارسایی مزمن كلیوی اظهار كرد: شیوع این بیماری در حال افزایش است. افزایش فشار خون،‌ دیابت، ‌بیماری‌های عفونی موجب گسترش بیماری‌های مزمن از جمله نارسایی مزمن كلیوی می‌شود.

وی افزود: دیالیز و پیوند از راه‌های درمان این بیماران است. این درمان‌ها در حال حاضر در ایران در دسترس است اما سرعت افزایش تعداد بیماران به علت كافی نبودن تعداد دهندگان كلیه چه از جسد و چه از فرد زنده در حال افزایش است كه این وضعیت یك خطر محسوب می‌شود.

نوروزی با بیان اینكه نارسایی مزمن كلیه بیماری قابل كنترل در صورت تشخیص زودرس است، ‌اظهار كرد: كنترل قند خون بیماران دیابتی، تشخیص زودرس سنگ‌های ادراری و غیره موجب می‌شود كه بتوان از نارسایی مزمن كلیه پیشگیری كرد و عوارض آن را كاهش داد.

وی تاكید كرد: اگرچه در زمینه تشخیص زودرس بیماری‌های كلیوی پیشرفت كرده‌ایم ولی در این زمینه قصور هم داشته‌ایم. لازم است علاوه بر آموزش پزشكان، آموزش همگانی را از طریق اطلاع‌رسانی افزایش دهیم تا خانواده‌های بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو بیماران خود ترغیب شوند.

نوروزی افزود: اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی باید به عنوان یكی از اصول در بخش سلامت كشور مد نظر قرار گیرد،‌ چون تا چه زمانی می‌توانیم متكی به اهدای عضو از افراد زنده باشیم.

نایب رئیس سازمان نظام پزشكی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قدمت پیوند كلیه در ایران به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد و در بیمارستان امام خمینی و با تلاش‌های پزشكانی مانند دكتر سیم‌فروش پیوند كلیه از فرد زنده و جسد گسترش پیدا كرده است و خدمات پزشكی مناسبی فراهم شده است به گونه‌ای كه در حال حاضر تعداد پیوند كلیه نسبت به تعداد جمعیت مناسب است.

نوروزی در پایان گفت: بیش از 25 مركز پیوند كلیه در ایران فعالیت می‌كنند و بیش از 500 كادر پزشكی ویژه پیوند كلیه در كشورمان در حال فعالیت هستند.

 در این مراسم از دكتر عزت‌الله عبدی، دكتر محسن نفر، دكتر ناصر سیم‌فروش، دكتر ایرج فاضل، مصطفی قاسمی،‌ دكتر محمدرضا نوروزی، دكتر احمد تارا، دكتر جلیل حسینی، دكتر بهروز برومند، دكتر میترا مهدوی مزده، دكتر علی ملك حسینی، دكتر فرید دادخواه و دكتر پورمند به علت تلاش‌هایشان در زمینه درمان بیماران كلیوی تقدیر شد. علاوه بر آن از برخی از خانواده‌های دهنده كلیه نیز قدردانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha