سلامت نیوز : عضو مرکز تحقیقات و بانک فرآورده‌های پیوند ایران با اشاره به آینده نارسایی کلیه در جهان گفت: تعداد بیماران قندی در 20 سال آینده در دنیا به 2 برابر افزایش می‌یابد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس میترا مهدوی مزده در مراسم روز جهانی کلیه که با حمایت انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: کار اهدای کلیه یکی از ارزشمند‌ترین کارها و همچنین بهترین راه درمان بیماران کلیوی به حساب می‌آید.

وی با اشاره به بیماری آینده نارسایی کلیه در جهان از افزایش 2 برابری تعداد بیماران قندی در 20 سال آینده خبر داد و افزود: این رشد و بیماری کلیه در آینده 70 درصد در کشورهای در حال توسعه رخ خواهد داد و تعداد بیماران کلیه نیز که به پیوند نیاز دارند افزایش می‌یابد.

مهدوی با بیان اینکه بنابراین با افزایش بیماران کلیوی روش‌های مختلف درمانی و به خصوص پیشگیری نیز باید افزایش یابد، گفت: به هر حال از نظر تیم علمی ما باید آموزش‌های را ارتقاء دهیم و مردم نیز بیشتر دراین زمینه مراقب خود باشند.

وی با اشاره به توصیه‌های برای ایام عید و کاهش مصرف مواد شور افزود: مصرف نمک زیاد باعث سکته مغزی، ریسک سنگ کلیه، پوکی استخوان، می‌شود و مسلماً کاهش مصرف نمک باعث کاهش شیوع سرطان، آسم، آب‌مروارید و چاقی می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه بسیاری از مراکز دیالیز کشور به صورت خیریه اداره می‌شود، گفت: هم اکنون 120 مرکز دیالیز خیریه در زیر مجموعه انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیویه اداره می‌شود.

وی تصریح کرد: با این حال با وجود تلاش‌های بسیار کادر پزشکی درصد تعداد بیماران تغییر نکرده و این امکانات به تنهایی کفاف بیماران را نمی‌دهد.

مهدوی با اشاره به میزان اهداء کلیه از طریق مرگ مغزی در کشورهای دنیا که به ازای هر میلیون نفر به حساب می‌آید افزود: هم اکنون کشورهای تایوان هنگ کنگ، کویت، ترکیه و قطر در این زمینه از ایران جلوتر هستند و نیازی که برای اهدای کلیه از جسد در ایران وجود دارد باید به رقم 15 به یک میلیون نفر ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه طی 8 تا 10 سال اخیر برنامه خیلی خوبی در کشور صورت پذیرفته است گفت: به هر حال یک زمانی در دوران جنگ امکانات درمانی و دیالیز تعریف نشده بود و آن زمان تصمیمی بر پیوند از افراد زنده غیر فامیل گرفته شد که این مسئله امید به زندگی برای بیماران ایجاد کرد. در حالی که در آن زمان اهدای عضو از فرد مرگ مغزی نیز نداشتیم.

مهدوی افزود: در آن زمان دولت تصمیم گرفت با اجازه پرداخت مبالغ مالی به عنوان جبرانی به دهندگان زنده از سال 1379 با مفاد قانونی این اجازه را دهد البته با یک قوانین بسیار جدی که باید 5 پزشک از اعضای هیئت علمی دانشگاه و پزشکی قانونی این اهدا را تایید کنند تا ذهنیت‌های منفی نیز از بین رود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در بسیاری از بیمارستانها و حتی در شهرستان‌های مختلف مرکز تحقیقات و بانک فرآورده‌های پیوند ایران برای اهداء اعضا برای آماده سازی عضو پیوندی همکاری می‌کند و برای هر پیوندی 10 تا 15 پزشک و تعداد متعددی از پرستاران و حتی تیم خدماتی در این زمینه فعالیت دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha