یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 44136

همه دستگاه‌ها برای حل این معضل باید حركت منسجمی‌داشته باشند و سازمان ثبت و احوال باید از ثبت چنین ازدواج‌هایی خودداری كند.

716 كودك، با عروسك به خانه بخت رفتند!
سلامت نیوز :همه دستگاه‌ها برای حل این معضل باید حركت منسجمی‌داشته باشند و سازمان ثبت و احوال باید از ثبت چنین ازدواج‌هایی خودداری كند

تهران‌امروز نوشت:یك نماینده مجلس خواستار ورود بهارستانی‌ها به مسئله ازدواج كودكان زیر 10 سال كشور شد. رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز از پیشنهاد ایجاد کارگروه ویژه برای رسیدگی به ازدواج کودکان زیر 10 سال دربرخی استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان خبر داد.

تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی انجمن دفاع از حقوق كودكان نشان می‌دهد كه سال گذشته 716 كودك زیر 10 سال در كل كشور ازدواج كردند. در حالی كه‌این آمار در سال 88 حدود 450 نفر بوده است. به گفته «فرشید یزدانی» عضو انجمن دفاع از حقوق كودكان، این آمار، براساس آ مار سایت سازمان ثبت احوال است كه هشداری جدی به فعالان و سیاستگذاران اجتماعی می‌دهد.

«مجید‌نصیرپور» عضو ‌كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌در گفت‌وگو با «تهران امروز» ازدواج كودكان، به‌ویژه كودكان زیر 10 سال را بسیار خطرناك می‌داند و از نمایندگان مجلس می‌خواهد تا بایك فوریت وارد ماجرا شوند. البته ازدواج‌های زودهنگام زیر 18 سال عددی فراتر از این تعداد را نشان می‌دهد، به همین دلیل كارشناسان پیش از این بارها نسبت به پیامدهای آن هشدار داده‌ بودند. آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد كه 600 هزار ازدواج زیر 18 سال در كشور به‌وقوع پیوسته كه بسیاری از این ازدواج‌ها به ترك تحصیل دختران منجر شده است.



ازدواج‌هایی كه ثبت رسمی‌نمی‌شوند

نصیرپور، نماینده مجلس هم اعتقاد دارد كه وقوع ازدواج در سنین پایین به‌ویژه در سن 10-11 جامعه را به سمت شكستن چارچوب‌ها می‌كشاند. او می‌گوید:« همه دستگاه‌ها برای حل این معضل باید حركت منسجمی‌داشته باشند و سازمان ثبت و احوال باید از ثبت چنین ازدواج‌هایی خودداری كند.» هرچند بسیاری از خانواده‌ها به‌رغم خودداری ثبت احوال از ثبت این ازدواج‌ها، باز هم كودكان خردسال خود را مجبور به ازدواج می‌كنند. به گفته «مجید ابهری» آسیب شناس، متاسفانه این ازدواج‌ها به ثبت قانونی نیز نمی‌رسد و فقط صیغه عقد جاری می‌شود. در بیشتر موارد این صیغه ادامه یافته و زن با كوچك‌ترین اعتراض از خانه اخراج می‌شود.

نصیرپور دوعامل فقر مالی و فرهنگی را مهم‌ترین علت وقوع این ازدواج‌ها می‌داند ومی‌گوید:«این ازدواج‌ها علاوه بر تهدید سلامت اخلاقی وروانی جامعه، سلامت این كودكان را هم به خطر می‌اندازد.»



ازدواج كودكان برخلاف قوانین است

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم با اشاره به بحث ازدواج کودکان زیر 10 سال در برخی از نقاط جنوبی کشور، می‌گوید: «این موضوع در ایران خیلی کم است. ازدواج کودکان بر خلاف قوانین ماست اما طی سفر استانی دولت به سیستان و بلوچستان مشخص شد در آنجا مسائل خاصی در خصوص ازدواج کودکان و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.» البته نگرانی‌ها برخلاف نظر مجتهدزاده تنها به كودكان زیر 10 سال محدود نمی‌شود. آمارهای ازدواج دختران زیر 15 سال هم بسیار نگران كننده است. فرشید یزدانی در این باره می‌گوید: «آمار ازدواج دختران زیر 15 سال در خلال این سال‌ها نسبت به آمار کل ازدواج‌ها افزایش 45 درصدی داشته است.» این درصد از مقایسه ازدواج‌های سال 85 تا 88 به دست آمده است. یزدانی با اشاره به وقوع ازدواج‌های زیر 15 سال می‌گوید:« در سال 85، 33هزار و 383 دختر زیر 15 سال ازدواج كرده‌اند كه‌این رقم در سال 86 به 35هزار و 931 مورد، در سال 87 به 37 هزار و 996 مورد و در سال گذشته به 43 هزار و 459 مورد رسیده است.»

هرچند نصیرپور وعده ورود مجلس به‌این مسئله را می‌د‌هد و دفتر امور زنان ریاست جمهوری هم رسیدگی به وضعیت عروس‌های خردسال سیستانی را روی میز می‌گذارد اما اعتراض‌ها در چند ماه گذشته به ازدواج 6 دختر سیستانی كه زیر 10 سال به خانه شوهر رفته بودند تا به امروز نتیجه‌ای نداشته و معلوم نیست تا چه زمانی همچنان كودكان زیر 10 سال با عروسك‌هایشان به خانه بخت می‌روند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha