سلامت نیوز : ازدواج در دختران زیر 10 سال امروز نسبت به گذشته كمتر اتفاق می‌افتد. فقط هم به سیستان و بلوچستان محدود نمی‌شود. در تمام ایران اتفاق می‌افتاد اما مشكل وخیم تر از آن است. آنچه امروز بیشتر دیده می‌شود، كودكانی هستند كه به خاطر فقر و نداری از سوی پدر و مادرشان فروخته می‌شوند. در بسیاری از موارد، والدین برای اینكه بتوانند پول موادشان را تامین كتند ، دختر خود را به فروش می‌رسانند.

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمسیون بهداشت درمان مجلس طی یادداشتی در روزنامه تهران امروز نوشت : همه‌این فروش‌ها هم به ازدواج ختم نمی‌شود و بسیاری از آنها دچار سرنوشت كاملا نامعلومی‌می‌شوند. البته هنوز در میان برخی قبایل ازدواج‌های زیر 10 سال اتفاق می‌افتد كه باید فرهنگسازی كرد. پدر و مادر سالم هرگز حاضر نمی‌شود كه دختر زیر 10 سال خود را به عقد كسی درآورند كه حتی ممكن است از پدر دختر هم بزرگ‌تر باشد!

اما این كودكان مشكل دیگری هم دارند. متاسفانه این ازدواج‌ها، معمولا ثبت نمی‌شود. خانواده دختر یك عاقد می‌آورد و دختر را به عقد هركس كه دلشان می‌خواهد، درمی‌آورند. چون ثبتی هم وجود ندارد، نمی‌توان از نظر قانونی جلوی آن را گرفت. شاید در مجلس بتوان از طریق قوانین «كودك‌آزاری» با این موارد برخورد كرد. اما سخت است. چون خیلی از این ازدواج‌ها در مناطق دوره‌ افتاده به‌وقوع می‌پیوندد. اصلا كسی شاكی و مدعی نیست كه بخواهد به گوش قانون برسد!

ممكن است هیچ كس هم از این ازدواج خبردار نشود. چون اطلاع رسانی نمی‌شود. یعنی امكان اطلاع‌رسانی وجود ندارد.

همه‌این مسائل هم به فقر مادی و فرهنگی این خانواده‌ها باز می‌گردد. باید قبول كنیم كه در این زمینه، هیچ كار جدی انجام نداده‌ایم و هزینه‌اش را كودكان زیر 10 سال پرداخت می‌كنند. برای اصلاح این مسئله باید كار فرهنگی كرد.

 باید تلاش كرد تا سطح فرهنگ خانواده‌ها بالا برود. امیدوارم كه برنامه‌هایی از سوی تصمیم‌گیران در نظر گرفته شود كه مشكلات خانواده‌های طلاق واعتیاد را حل كند كه حداقل دامان كودكان را نگیرد. اگر وضعیت اقتصادی و معاش مردم خوب شود، هیچ‌كس حاضر نمی‌شود كودكش را برای امرار معاش یا پول مواد بفروشد. امروز بیش از هركسی، كودكانی در خطر هستند كه به خاطر جیب خالی پدر و مادرشان فروخته می‌شوند. هیچ‌كس هم آمار واقعی آنها را ندارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha