مجلس با كلیات طرح دو فوریتی الزام سازمان‌های بیمه‌گر به پرداخت خسارت‌های متفرقه مصوب 1385 كه دو فوریت آن در تاریخ 8/3/86 به تصویب رسیده بود مخالفت كرد و به این ترتیب این طرح از دستور خارج شد، چنان چه این طرح تصویب می‌شد سازمان‌های بیمه‌گر موظف به پرداخت هزینه‌های بیماران سرپایی می‌شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، نمایندگان مجلس ادامه رسیدگی به طرح دو فوریتی اصلاح قانون الزام سازمان‌های بیمه‌گر به پرداخت خسارت‌های متفرقه مصوب 1385 را در دستور كار قرار دادند.

محمدرضا امیرحسنخانی ـ نماینده مردم فردوس و طبس در مجلس ـ به عنوان مخالف كلیات این طرح گفت: این طرح باعث می شود مشكلات بیمارستان‌ها و پزشكان با سازمان‌های بیمه‌گر بدتر شود. در این طرح مردم پول را می‌پردازند و به صورت حساب به مراكز بیمه مراجعه می‌كنند اما آن جا قطعا با مشكلات تاریخ، امضا و این كه چه كسی خدمات به آن‌ها ارائه كرده مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: با این طرح سازمان‌های بیمه‌ از یكدیگر گسیخته می‌شوند.

سید كاظم دلخوش ـ نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس ـ به عنوان موافق با كلیات این طرح گفت: بر اساس این طرح مشكلات مضاعف بیماران رفع می‌شود. همه سیستم‌های درمانی جهانی تلاش می‌كنند برای كاهش هزینه‌های بیماران خدمات بیماران را انجام دهند. بنابراین لازم است برای تشویق و حمایت بیمه‌ها ما هم به صورت جهانی رفتار كنیم تا كشور بتواند كار اصولی انجام دهد.

هم‌چنین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی ـ نماینده مردم تبریز در مجلس ـ در مخالفت با كلیات این طرح گفت: آن چه در این طرح تنظیم شده با اهداف آن منافات دارد و هزینه‌های زیادی را بر مردم تحمیل می‌كند.

وی ادامه داد: این طرح به نفع پزشكان است تا مردم. در این طرح افراد باید خودشان به سازمان بیمه مراجعه كنند و هزینه پرداختی‌شان را دریافت كنند كه لازمه این افزایش پرسنل كاركنان بیمه‌ها خواهد بود.

نایب رییس كمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: بر اساس این طرح، موسسات و پزشكان غیر بیمه‌یی افزایش پیدا خواهد كرد. الان 80 درصد پزشكان طرف قرارداد بیمه هستند اما در صورت تصویب این طرح دیگر قراردادهایشان را تمدید نخواهند كرد و مشكلات عدیده‌ای ایجاد خواهد شد.

ابوالقاسم مختاری ـ نماینده مردم زابل در مجلس ـ در موافقت با كلیات این طرح گفت: در این طرح نه قرار است پزشكان طرف قرارداد با بیمه‌ها قراردادشان را لغو كنند و نه قرار است هزینه‌های بیماران افزایش یابد.

وی ادامه داد: نگران افرادی هستیم كه نیازمند درمان سرپایی هستند كه بر اساس این طرح از طریق بیمه هزینه‌های آن‌ها پرداخت خواهد شد.

پیشنهاد كفایت مذاكرات كه از سوی حسن زمانی ـ نماینده مردم ملایر در مجلس ـ مطرح شد به تصویب رسید.

عبدالرضا مصری ـ وزیر رفاه و تامین اجتماعی ـ در توضیح این طرح با بیان این كه دغدغه نمایندگان نسبت به این موضوع جای تشكر دارد، گفت: ممكن است نظرات كارشناسی با آن چه در طرح عنوان شده، تفاوت‌هایی داشته باشد.

او ادامه داد: در سال فقط در سه بیمه اصلی تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح، جمعیت مراجعه كننده 499 میلیون و 589 هزار مورد است.

مصری افزود: راه حل مشكل این است كه نظامی را تعریف كنیم كه همه دستگاه‌هایی كه خدمات درمانی می‌دهند، موظف به انعقاد قرارداد با بیمه‌ها شوند تا رابطه مالی پزشك و بیمار حذف شود.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: بر اساس این طرح بیمه شده شهرستانی باید به خاطر چند هزار تومان پول به مركز استان مراجعه كند و زحماتی برای بیماران و مردم ایجاد می‌شود.

مصری گفت: با این طرح به پرداخت مضاعف از جیب مردم انجام می‌شود، بار مضاعف به اقشار آسیب‌پذیر تحمیل می‌شود و هزینه‌های سفرهای درون شهری بر بیماران تحمیل می‌شود.

وی با بیان این كه این طرح نارضایتی مردم را فراهم می‌كند، خاطرنشان كرد: اگر قرار باشد بر اساس این طرح مردم برای دریافت هزینه‌های پرداختی‌شان به بیمه‌ها مراجعه كنند، نیازمند ایجاد مكان‌هایی برای این مراجعات هستیم و در غیر این صورت صف‌های طویلی در بیمه‌ها ایجاد خواهد شد. اگر قرار باشد امكانات و نیروهای بیمه‌ها افزایش یابد قطعا نیازمند بار مالی خواهد بود.

به گزارش ایسنا كلیات این طرح به تصویب نرسید و به این ترتیب از دستور خارج شد. چنان چه این طرح به تصویب می‌رسید سازمان‌های بیمه‌گر موظف می‌شدند علاوه بر پرداخت هزینه‌های درمان بستری بیماران بیمه شده، هزینه‌های بیماران سرپایی را نیز پرداخت كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha