سلامت نیوز : یك عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران كلیوی گفت: در حالی كه هنوز مشكل پولی شدن داروی سلسپت حل نشده است داروی راپامیون در بازار دارویی كشور كمیاب شده است این در حالیست كه اگر بیمار سه روز این دارو را مصرف نكند با خطر پس زده شدن كلیه پیوندی مواجه می‌شود.

سعید موسوی در گفت و گو با ایسنا، افزود: در مذاكراتی كه با دكتر شانه ساز- معاون داروی سازمان غذا و دارو- داشتیم، قرار شد كه بر عملكرد شركت توزیع كننده داروی راپامیون نظارت شود.

این بیمار پیوند كلیه در ادامه گفت: هر سه چهار ماه یكبار راپامیون كمیاب می‌شود این در حالیست كه كمبود این دارو بیمار پیوندی را با خطر مواجه می‌كند. در حال حاضر نیز دو بیمار پیوندی در خطر پس زده شدن پیوند كلیه قرار دارند.

وی در ادامه گفت: معاون سازمان غذا و دارد قول داده بود كه تا اسفند ماه مشكل توزیع راپامیون حل شود و بر موجودی شركت توزیع كننده این دارو نظارت شود اما این مهم محقق نشده است.

موسوی با اشاره به داروی سلسپت گفت: طبق پروتكل وزارت بهداشت یك بیمار پیوند كلیه حتی یك ریال هم نباید برای داروهای خود بپردازد. این در حالیست كه چند ماه قبل داروی سلسپت پولی شد و ما اعتراض كردیم، مسئولان سازمان غذا و دارو در آبان ماه اعلام كردند كه این دارو رایگان است اما دوباره در ازای فروش آن از بیماران پول دریافت می‌شود به گونه‌ای كه یك بیمار پیوندی برای مصرف دو ماهه این دارو باید 36 هزار تومان با دفترچه بیمه تامین اجتماعی و 72 هزار تومان با دفترچه بیمه خدمات درمانی بپردازد.

موسوی در پایان با اشاره به كمبود ساندیمون خارجی در بازار اظهار كرد: كمبود این دارو نیز بیماران را با خطر پس زده شدن پیوند كلیه مواجه می‌كند. این اتفاق بر اقتصاد جامعه و خانواده تاثیر منفی می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha