سلامت نیوز : نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران گفت: ‌‌کشورهای اروپایی با بهره‌گیری از طب سنتی ابن سینا، دانش پزشکی خود را متحول ساختند‌.
 
به گزارش فارس ، محمود خدادوست عصر امروز در نشست احیای طب سنتی در همدان‌ اظهار داشت: از آنجایی که هدف طب سنتی حفظ سلامت افراد و ارائه توصیه‌های بهداشتی به آنان است، باید توجه ویژه‌ای به این مهم معطوف شود.

وی با اشاره به وجود مقبره ابن سینا در همدان، ابراز داشت: این مقبره و شخص ابن سینا متأسفانه آنچنان که باید مورد توجه ما قرار نگرفته است و به عنوان نمونه در ایران تنها یک بار کتاب قانون ابوعلی سینا تجدید چاپ شده در حالی که کشورهای اروپایی بارها و بارها این کتاب را چاپ کرده‌اند و از مطالب مفید آن بهره برده‌اند.

نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران عنوان کرد: در زمانی که کشورهای اروپایی با بهره‌گیری از طب سنتی ابن سینا، دانش پزشکی خود را متحول ساختند، بسیاری از مردم ما با این مطالب علمی و مفید به گونه‌ای برخورد کردند که کمتر کسی حاضر شد برای سلامت و درمان خود به این مطالب مراجعه کند.

وی همچنین یادآور شد: نزدیک به 30 سال پیش، زمانی که سازمان جهانی بهداشت در طی تحقیقات خود متوجه شد که 80 درصد افرادی که به هیچ گونه خدمات پزشکی دسترسی ندارند اما از سلامت کامل برخوردار هستند، به این نتیجه رسید که به طور قطع این طب سنتی است که سلامتی مردم را تأمین کرده و بر این مبنا نیز به این مهم توجه بیشتری نشان داد.

خدادوست خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها از ظرفیت‌های موجود در طب سنتی استفاده کرده و حتی این موضوع را در نظام بیمه‌ای خود نیز لحاظ کرده‌اند.

وی با اشاره به دلایل توجه سازمان جهانی بهداشت به طب سنتی هر منطقه، تصریح کرد: خصوصیت ذاتی طب سنتی که ریشه در فرهنگ مردم هر منطقه دارد از جمله این دلایل بود چرا که مردم موضوعی که با فرهنگ آنها عجین شده است را راحت‌تر می‌پذیرند.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه بحث کل‌نگر بودن در طب سنتی و طب مکمل از دیگر ویژگی‌های طب سنتی است، گفت: این روند به گونه‌ای است که انسان را به مثابه سیستمی یکپارچه می‌بیند و بر همین اساس نحوه تشخیص و روش‌های درمان آن متفاوت از روش‌های جزئی‌نگری است که در طب جدید معمول است.

وی با بیان اینکه ویژگی در دسترس بودن خدمات طب سنتی از مزایای دیگر این طب محسوب می‌شود، افزود: به طوری که در هر منطقه و متناسب با مزاج مردمان آن، گیاهان خاصی رشد می‌کنند که با مناطق دیگر متفاوت است.

نایب رئیس انجمن طب سنتی ایران عنوان کرد: ما هیچگاه به دنبال این نیستیم که به طور کامل طب جدید را کنار بگذاریم و تنها از طب سنتی استفاده کنیم بلکه معتقدیم جامعه پزشکی ما باید به سمتی پیش رود که در کنار تمام دستاوردهای خود برای تأمین سلامت مردم به شیوه‌ها و روش‌های خود توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بی‌تردید طب سنتی ظرفیتی دارد که همه دنیا از آن بهره می‌برند، یادآور شد: بر همین اساس اگر ما نیز  بتوانیم دانش و استفاده از طب سنتی را در جامعه بیشتر کنیم علاوه بر اینکه به اخلاق پزشکی خود توجه داشته و این ظرفیت ها را شناخته ایم، باعث افزایش سطح اعتماد مردم به پزشکان نیز شده‌ایم.

خدادوست تاکید کرد: برای ترویج و احیای طب سنتی لازم است آموزش را از دوره بهورزی تا مقاطع بالاتر انجام داد و این دانش به صورت آکادمیک و صحیح صورت گیرد.

وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: اگر چه در زمینه فرهنگ‌سازی طب سنتی مشکلی وجود ندارد اما باید تلاش کرد تا این دانش در فضاهای دانشگاهی به درستی نهادینه شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha