یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 44172
سلامت نیوز: عوارض جانبی بی‌تحرکی به اندازه سیگار کشیدن، سلامت انسان را به خطر می‌اندازند.


پژوهشگران علوم پزشکی هشدار دادند نشستن به مدت طولانی به اندازه سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است و خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پزشکان بدون مرز ، نشستن طولانی مدت را با بیماری های مختلف و مرگهای زودهنگام به خاطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط می دانند. در یکی از این مطالعات شخص شد احتمال مرگ افراد بزرگسالی که بیش از چهار ساعت در مقابل تلویزیون می نشینند، در اثر نارسایی های قلبی عروقی به نسبت بزرگسالانی که کمتر از دو ساعت در برابر تلویزیون می نشینند ۸۰ درصد خواهد بود.

یکی از پزشکان مرکز تخصصی مایوکلینیک در روچستر که این معضل را «بیماری نشستن» نامیده است تاکید دارد که عوارض جانبی بی تحرکی به اندازه سیگار کشیدن، سلامت انسان را به خطر می اندازند.

دکتر “جیمز لوین” در مطالعه ای جدید در شرکتی کوچک در مینیاپلیس ۳۰ میز کار را به گونه ای تغییر دادند که کارمندان می توانستند در حین کار هم بنشینند و هم بایستند. لوین خود سالها در حین کار کردن بر روی تردمیل راه می رفته است.

دکتر لوین و دستیاران وی در این مطالعه متذکر شدند: نشستن ها، طولانی مدت در طول روز با بروز شمار زیادی از مشکلات و ناراحتی های جسمی و روانی و نیز مرگ زودهنگام ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی ارتباط مستقیم دارد.

دکتر لوین تصریح کرد: راه حل این مشکل محدود به تمرینات ورزشی سنگین نمی شود چون بسیاری از مردم زمان کافی برای این کار را ندارند بلکه کافی است در طول روز کمتر بنشینند و بیشتر حرکت کنند و راه بروند. چون حتی ایستادن به جای نشستن باعث می شود که سه برابر بیشتر کالری بسوزانید.

این خطر مستقل از دیگر خطرات مرگ آوری مانند سیگار کشیدن یا رژیم نامناسب غذایی است.

به گفته لوین، راه حل این تهدید جدی ایستادن است، زیرا در هنگام ایستادن سه برابر نشستن کالری مصرف می شود و فعالیتهای ماهیچه ای که با ایستادن درگیر هستند منجر به سوختن انرژی بیشتری خواهند شد. مطالعه ای دیگر نشان داده است که قند خون با کاهش پیدا کردن فعالیت رو به افزایش می گذارد.

حقیقت این است که بدن ما برای نشستن طراحی نشده است. یعنی در آغاز خلقت قرار نبوده ما اینقدر روی صندلی یا مبل یا پشت میز بنشینیم اما متاسفانه این روزها بسیاری از ما نه تنها ۶ ساعت بلکه تا ۱۵ ساعت روی مبل، صندلی اداره و صندلی خودرو می نشینیم.

این مقدار نشستن آن چنان زیاد است که ورزش های مختصر ما یارای مقابله با آن را ندارد و تنها می تواند یک ژست تبلیغاتی به حساب بیاید.با این وجود مقابله با عوارض «بیماری نشستن» خیلی هم سخت نیست، به شرطی که بتوانیم میزان نشستن روزانه و فعالیتهای جسمی خود را دقیق ارزیابی کنیم. بد نیست با هم نگاهی بیندازیم به سرنوشت دردناکی که بدن بعد از این همه نشستن پیدا می کند . در انتها فراموش نکنید که زیاد نشستن می تواند به اندازه سیگار کشیدن کشنده باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha