سلامت نیوز: طی سال‌های اخیر ایران گام‌های بزرگی را به‌طور همزمان در زمینه‌های پزشکی و علمی برداشته است.

شاید یکی از دلایل پیشرفت‌های ایران تحریم‌ها، گرانی دارو و خدمات پزشکی در سراسر جهان و همچنین گران بودن دستگاه‌های دارای فناوری بالا باشد. به این معنا که در ایران برای کاهش واردات دارو و تجهیزات پیشرفته پزشکی و علمی تلاش‌هایی جهت خودکفایی در این زمینه‌ها انجام گرفته است.

پیشرفت‌ها همچنان در سال‌های اخیر نیز ادامه داشته و در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به گیلان یکی دیگر از دستاوردهای کشور در زمینه تولید داروی ضد‌سرطان رونمایی شد.

سرطان یکی از بیماری‌های اصلی است که سلامت انسان را به‌طور ویژه تهدید می‌کند و درپاره‌ای از موارد برای از میان بردن سلول‌های سرطانی بدخیم نیاز به درمان‌‌های خاص نظیر شیمی درمانی و رادیوتراپی دارد. یکی از داروهای شیمی‌درمانی، داروی ضد‌سرطان پکلی تاکسل است که تاکنون با هزینه بسیار بالا از خارج از کشور وارد می‌شد اما اخیرا به‌منظور بی‌نیاز کردن کشور به این دارو محققان و متخصصین کشور موفق شده‌اند این داروی حیاتی ضد‌سرطان را که در شیمی درمانی کاربرد دارد تولید کنند. این دارو همزمان با سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان گیلان رونمایی شده و قرار است به‌زودی به تولید انبوه برسد. این داروی ضد‌سرطان برای نخستین بار در خاورمیانه توسط شرکت سبحان انکولوژی وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تولید شده است. داروی تزریقی پکلی تاکسل برای درمان انواع سرطان‌های ریه، پوست، تخمدان و سینه کاربرد دارد که در حال حاضر در فهرست داروهای وارداتی وزارت بهداشت است.

این تنها دستاورد ایران در عرصه پزشکی نیست بلکه کشورمان در سال‌های اخیر به موفقیت‌های زیادی در این زمینه رسیده است. ایران همچنین در سال‌های اخیر در زمینه تولید سلول‌های بنیادی به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرده است. سلول‌های بنیادی، سلول‌های اولیه‌ای هستند که از توانایی تبدیل و تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی برخوردار بوده و از آنها می‌توان در تولید سلول‌ها و درنهایت بافت‌های مختلف در بدن انسان استفاده کرد.

همچنین در پژوهشکده رویان اصفهان نیز تلاش‌های درخور توجهی برای تولید گوساله و گوسفند شبیه‌سازی‌ شده انجام گرفته است. کار راه‌اندازی مؤسسه‌ای برای درمان ناباروری در سال 69، سبب شد تا فعالیت‌های مؤسسه رویان توسعه یابد. هم‌اکنون پژوهشکده رویان فعالیت‌های علمی بسیار ارزنده‌ای درباره سلول‌های بنیادین انجام می‌دهد، به‌طوری که در مدت کوتاهی توانست شهرت بین‌المللی پیدا کند. دانشمندان این مؤسسه با هدف رشد علمی ایران، افتخارهای بزرگی را برای ایرانیان به دست آورده‌اند. پیشرفت ایران در دهه اخیر، در زمینه ساخت دارو نیز خبری انکارناپذیر است. در حوزه بیوتکنولوژی دست‌کم 4داروی بیوتکنولوژی ساخته شده است. این در حالی است که کل داروهای بیوتکنولوژی در دنیا، 35 تا 40 مورد است. در سال 1387 نیز پژوهشگران بیمارستان امام خمینی تهران موفق شدند، سلول‌های بنیادی را با بهره‌مندی از شیوه‌های ابداعی، به قلب کودکی 10ساله پیوند بزنند. در این روش، سلول‌های بنیادی مغز استخوان کودک، پس از تکثیر و فراوری، به قلب وی پیوند زده شد. این پژو هش‌ها در سال‌های اخیر در شرایط بسیار دشواری انجام گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha