سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: سالانه 10 تا 12 میلیون دلار برای واردات سرنگ واکسیناسیون هزینه می‌کنیم ولی امیدواریم تا اردیبهشت سال آینده خط تولید این سرنگها و چاقوهای جراحی به بهره‌‌برداری برسد.
 
به گزارش  فارس مرضیه وحید دستجردی امروز در مراسم افتتاح خط تولید تجهیزات یکبار مصرف وسایل پزشکی که در شهرک صنعتی آشتیان اظهار داشت: تجهیزات یکبار مصرف پزشکی برای درمان مردم به شدت مورد نیاز است و امیدواریم روز به روز شاهد تولید تعداد بیشتری از این محصولات در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه خط تولید 7 محصول تجهیزات یکبار مصرف پزشکی توسط مهندسان ایران راه‌اندازی شده افزود: متوسط سن مهندسان که در این شرکت کار می‌کنند 30 سال است و به گونه‌ای می‌توان گفت از فرزندان نسل سوم انقلاب هستند که با تلاش شبانه‌‌روزی و ظرف مدت 350 روز همگی مشغول به کار بوده و نتیجه آن امروز به ثمر رسیده است.

وی ادامه داد: امیدواریم استان مرکزی نه تنها برای خودش بلکه بتواند نیروهای متخصص تمام کشور را تامین کند و دانشگاه علوم پزشکی اراک در این زمنیه معین باشد.

وحید دستجردی اذعان داشت: فراهم کردن شرایط سلامتی دغدغه همه دست‌اندرکاران کشور است. اگر امروز به راحتی نسبت به خودکفایی ملی صحبت می‌کنیم روزی این موضوع آرزوی ما بود. البته هنوز برخی ملزومات یکبار مصرف پزشکی با سطح پایین را در داخل کشور تولید نمی‌کنیم در صورتی که وقتی داروهای نانویی، بیوتکنولوژیک و ضد سرطان تولید می‌کنیم یا ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم این امر در مقایسه با آنها برای ما کاری ندارد.

وزیر بهداشت فراهم کردن چرخه تولید، آموزش و تجهیزات لازم را در امر تولید بسیار مهم دانست و گفت: با استفاده از افراد مجرب در این حوزه و برنامه‌ریزی جدی امیدواریم تا ۱۰۰ردصد  ملزومات یکبار مصرف پزشکی را در داخل تولید کنیم چرا که هر یک از این موارد می‌تواند خدمت بزرگی برای مردم باشد.

وحید دستجردی خاطرنشان کرد: اکنون ۳ فراخوان برای تولید دارو در وزارت بهداشت داده‌ایم و براساس آن 35 داروی پیشنهادی دریافت کرده‌ایم. که 6 دارو رونمایی شده، تعداد زیادی در مرحله تولید آزمایشگاهی و برخی به تولید نیمه صنعتی رسیده‌اند.

وزیر بهداشت اعتبارات مالی و بودجه را در پیشبرد اهداف بخش سلامت بسیار موثر عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت بودجه و اعتبارات زیادی دارد ولی هر کدام ردیف خاص و محل استفاده خاص خود را نیز دارد. نمی‌توانیم بودجه تحقیقات، بهداشت یا تولید واکسن را به راحتی در جای دیگری هزینه کنیم.

وزیر بهداشت گفت: ما برای این محصولات نیاز به ۴ میلیارد سرمایه‌گذاری داشتیم که با کمک معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری توانستیم امروز 7 مورد محصولات یکبار مصرف پزشکی را تولید کنیم که 12 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد که در شرایط تحریم یک چندم قیمت بازار و نمونه خارجی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تایید رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سر سوزن سرنگ انسولین که امروز تولید می‌شود به قدری ظریف است که بیمار کوچکترین ناراحتی را هنگام استفاده حس نمی‌کند، ثانیاً در این سرنگ ذره‌بینی نصب شده که برای افراد مسن درجه سرنگ را به راحتی نشان می‌دهد تا تزریق به انداه صورت گیرد. قیمت این سرنگ اکنون در بازار 300 تومان است ولی با تولید داخلی با یک سوم قیمت یعنی 100 تومان در بازار توزیع می‌شود.

وحید دستجردی تصریح کرد: شاید در نگاه اول قیمت سرنگ مبلغی نباشد که به چشم بیاید ولی فردی که طی یک روز چندین بار باید انسولین تزریق کند سر جمع برایش تاثیرگذار است و این امر کاهش هزینه‌های از جیب مردم را در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha