یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 44250
سلامت نیوز:  یك نوع آسپرین جدید می تواند بدون این كه به سلول های عادی صدمه بزند با 11 نوع سلول سرطانی انسانی مبارزه و آنها را كوچك كند.

به گفته محققان، این دارو رشد سلول های سرطانی در مناطق كولون، پانكراس، ریه، پروستات، سینه و سرطان خون را در آزمایشگاه مهار كرده است .

خسرو كاشفی استاد یار دانشكده آموزش پزشكی سیتی كالج و پژوهشگر این مطالعه گفت: اجزای كلیدی این نوع جدید آسپرین بسیار قوی است و حداقل سمیت را برای سلول ها دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Medicinal Chemistry Letters منتشر شده است.

در حال حاضر محققان براین باورند كه مصرف طولانی مدت آسپرین خطرات زیادی دارد به طوری كه عوارض جانبی استفاده از آن از خونریزی زخم ها تا نارسایی كلیه را به همراه دارد . برای رفع این مشكل، محققان، هیبریدی از دو فرمولاسیون قبلی را به وجود آوردند كه آن را آسپرینNOSH نامیدند.

دانشمندان با استفاده از این روش ایمنی و پتاسیل این دارو را افزایش داده اند.

یك بازوی این آسپرین هیبریدی، اكسید نیتریك آزاد می كند كه به حفاظت از لایه معده كمك می كند.بازوی دیگر آن ، سولفید هیدروژن آزاد می كند كه توانایی آسپرین را برای مبارزه با سرطان تقویت می كند.

این نوع آسپرین بدون بر جای گذاشتن عارضه ای، تومورهای سرطان روده بزرگ را تا 85 درصد در حیوانات زنده كوچك می كند.

كاشفی افزود: اگر تاثیر این دارو بر انسان ها نیز به همین شكل باشد ، می توان از این دارو در تركیب با داروهای دیگر برای كوچك كردن تومورها قبل از شیمی درمانی و یا جراحی استفاده كرد.

آسپرین و سایر داروهای به اصطلاح غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروكسن به دلیل تاثیرشان در كاهش تورم معروف هستند.

مطالعات انجام شده در دهه 1980 نشان داد كه استفاده روازنه آسپرین برای كاهش خطر حمله قلبی و سكته مغزی مفید است .

نتایج این مطالعات در نشست سالانه انجمن آمریكایی تحقیقات سرطان در شیكاگو ارایه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha