دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 44256
سلامت نیوز : سنت قدیمی خانه تكانی در آستانه بهار، شاید چهره خانه ها را در آغاز سال نو تازه می كند اما استنشاق گازهای انواع شوینده ها و پاك كننده های شیمیایی در هنگام خانه تكانی، آمار مسمومیت ها و آسیبهای وارده به ریه ها و دستگاههای تنفسی را در روزهای پایانی سال افزایش می دهد.

نظافت اسباب و اثاثیه منزل یكی از بدیهی ترین كارهای زنان ایرانی است كه در آستانه سال نو و آغاز بهار طبیعت انجام می شود. متأسفانه وسواس بیش از حد برخی از خانمهای خانه دار در نظافت و خانه تكانی، آسیبهای جدی برای سلامت آنها به دنبال دارد كه از جمله می توان به تخریب ریه ها در اثر استنشاق گازهای حاصل از شوینده ها و پاك كننده های شیمیایی اشاره كرد.

پزشكان با اشاره به افزایش میزان مراجعات ناشی از استنشاق گازهای شوینده های خانگی به مراكز درمانی در ایام پایانی سال كه اغلب این افراد را زنان تشكیل می دهند، اظهار می دارند یكی از اتفاقات رایج سنت دیرین خانه تكانی در ایام پایانی سال كه گاهی اوقات با حوادث ناگوار همراه می شود، مسمومیت های ناشی از استفاده همزمان شوینده های اسیدی در محیطهای دربسته است.

استفاده همزمان جوهرنمك و سفیدكننده ها در نظافت محیطهای دربسته و كوچك مثل حمام و سرویسهای بهداشتی منجر به آزاد شدن گازهایی مثل اسیدكلرامین در فضا شده كه استنشاق آن باعث تحریك قسمتهای بافت تنفسی می شود.

استنشاق این گازها باعث التهابات ریوی شده و گاهی اوقات در افرادی كه سابق آسم و تنگی نفس دارند، می تواند منجر به خطر مرگ شود.
افرادی كه در منزل از شوینده های قوی استفاده می كنند، بدون اینكه آن را رقیق كنند با مواد دیگر تركیب كرده و روی سطوح می ریزند و بدون آنكه از عواقب آن آگاهی داشته باشند، با آب داغ شروع به شست وشوی سطح مورد نظر می كنند.

آسیبهای تنفسی به ویژه آسیب حنجره، به دلیل استفاده بی رویه و رعایت نكردن نكات ایمنی در استفاده از مواد سفیدكننده و پاك كننده شیمیایی از شیوع بالایی در یك ماه پایانی سال برخوردار است.

پزشكان ضمن هشدار به زنان خانه دار كه از تركیب جوهرنمك و سفیدكننده برای از بین بردن لك كاشیها استفاده می كنند، می گویند: استنشاق این مواد منجر به بروز آسم و تنگی نفس می شود و به مرور در بدن باقی می ماند و هیچوقت بهبودی كامل حاصل نمی شود.
یكی از مواردی كه آسیب جدی به ریه می رساند، استنشاق اسید است و متأسفانه برخی از خانمهای خانه دار برای از بین بردن لك كاشیها و سرامیك به مواد شوینده، سفیدكننده اضافه می كنند و در برخی از مواقع نیز سفیدكننده ها را با جوهر نمك در فضای بسته تركیب می كنند كه استنشاق بخار متصاعد شده از این تركیب آسیب جدی و جبران ناپذیر به ریه ها وارد می كند.
مبتلایان به بیماری آسم و آلرژی و نیز كسانی كه ریه های حساسی دارند به هیچ عنوان نباید از مواد اسیدی مانند سفید كننده و یا هر ماده اسیدی پاك كننده دیگر جهت شست وشو استفاده كنند. كسانی نیز كه مبتلا به وسواس هستند باید وسواس خود را درمان كنند و افراد دیگر تا حد ممكن كمترین استفاده را از مواد اسیدی داشته باشند و در صورت استفاده حتماً به استاندارد بودن مواد مورد استفاده توجه داشته باشند.
استفاده مداوم از مواد شوینده و پاك كننده ها از جمله جرم گیرها و مواد سفیدكننده، سوزش دائم چشم، آلرژی و حتی احتمال بروز سرطان را در زنان خانه دار افزایش می دهد. كاربرد مواد شوینده و پاك كننده از جمله جرم گیرها و مواد سفیدكننده در منازل موجب انتشار برخی ذرات شیمیایی خطرناك در حمام، آشپزخانه و سرویسهای بهداشتی می شود كه استفاده مداوم از این مواد به همراه آب گرم تأثیر منفی آن را دوچندان می كند.
منبع:روزنامه کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha