سلامت نیوز: هیچ می‌دانستید هریك از فرزندان شما به شیوه خاص خودش محبت و عشق شما را دریافت می‌كند؟ پس از خواندن این مطلب متوجه خواهید شد كه كودك شما با كدام زبان عشق صحبت می‌كند و شما چطور می‌توانید به بهترین نحو عشق خود را با زبان خاص او نثارش كنید.

مردی كه 25 سال است پدری می‌كند و شخصیت‌های منحصر‌به‌فرد هر كدام از پنج فرزندش را تجربه كرده عقیده دارد حداقل در خانواده تك‌تك فرزندانش تاكنون شخصیت منحصربه‌فرد و متمایز خودشان را داشته‌اند.

یكی از چیزهایی كه چند سال پیش توجه او را جلب كرد این بود كه به هر كدام از بچه‌هایش باید به شیوه‌ای كاملا فردی و متفاوت از دیگری عشق بورزد. مثلا یكی از دخترهایش وقتی از مامان یا بابا هدیه خیلی شخصی مثل یك یادداشت، یك بسته خودكاررنگی یا تی‌شرت می‌گرفت برایش به‌این معنا بود كه او را خیلی دوست دارند. او هدیه گرفتن را نشانه عشق و علاقه‌ای كه نثارش می‌شد، می‌دانست. فرزند چهارم، پسری است كه در سال دوم دبیرستان تحصیل می‌كند. او زمانی احساس می‌كند پدر و مادرش دوستش دارند كه با او باشند، با او به كوه بروند، برای خوردن بستنی بیرون بروند یا كنارش بنشینند و به حرف‌هایش گوش دهند. پس اگر بخواهیم از تكنیك محبت كردن به یكی از فرزندان‌مان برای دیگری استفاده كنیم قاعدتا جواب نمی‌گیریم.

چند سال پیش او كتابی خواند كه زندگی‌اش را تغییر داد. اسم این كتاب بود «پنج زبان عشق» نوشته‌گری چپمن. چپمن آنچه را من نسبت به بچه‌ها و همسرم طی سال‌ها احساس و تجربه كرده بودم بیان كرده بود. همچون آنچه من پنداشته بودم، چپمن توضیح داده بود كه هر فرد پیغام عشق را از طریق یكی از پنج زبان عشق دریافت می‌كند. راه‌حل این است كه به زبان عشق كسانی كه دوست‌شان دارید، پی ببرید و بعد عشق‌تان را به زبان خاص خودشان به آنها ابراز كنید.
پنج زبان عشق چپمن از این قرار است:

واژگان تاییدكننده: در این زبان، فرد نیاز دارد تصدیق شود و دیگران او را با حرف‌هایشان تایید كنند.
زمان كیفی: كسانی كه عشق را از طریق زمان كیفی دریافت می‌كنند، عشق را در زمانی كه دیگران با آنان می‌گذرانند می‌بینند. مثلا زمانی كه كسی به آنها گوش می‌دهد، با آنها راه می‌رود، حرف می‌زند، یا به مسافرت می‌رود.

تماس فیزیكی: افرادی كه عشق را از این طریق دریافت می‌كنند نیاز به تماس فیزیكی دارند مثل در آغوش گرفتن، نشستن در كنار یكدیگر، و از این قبیل.
هدیه گرفتن: چنین افرادی باید هدیه‌های شخصی و هدیه‌هایی كه با تامل تهیه شده‌اند، دریافت كنند و لازم نیست هدیه حتما چیز خاص یا‌ گران‌قیمتی باشد.
خدمت كردن: این افراد ندای عشق را از طریق كار یا خدمتی كه دیگری برایشان انجام می‌دهد دریافت می‌كنند مثل مرتب كردن رختخواب‌شان، تمیز كردن دستشویی یا حمام و انجام كاری كه آنها دوست ندارند خودشان انجام دهند.

احتمالا شما و همسرتان پس از خواندن این جملات به راحتی پی خواهید برد كه جزو كدام دسته هستید اما ممكن است بچه‌ها قادر نباشند مشخص كنند كه زبان عشق‌شان چیست. با این حال زبان عشق مفهومی انتزاعی دارد.

حال شما چگونه پی به زبان عشق كودك خود می‌برید و چطور از آن برای ایجاد رابطه بهتر با فرزند خود استفاده می‌كنید؟ می‌توانید هر پنج راه را انتخاب كنید و ببینید كدام‌یك بیشتر از بقیه در مورد او صدق می‌كند. همین‌طور می‌توانید ببینید كودك شما چطور به دیگران ابراز علاقه می‌كند مثلا اگر دایما برای دیگران كارهای كوچك انجام می‌دهد، نشان‌دهنده این است كه زبان عشق او خدمت كردن است. اگر كودك‌تان دوست دارد خودش را روی زانو یا بغل شما رها كند به احتمال زیاد قاعده زبان عشق او تماس فیزیكی است. پس خوب به او دقت و سعی كنید در این رابطه زیر نظرش داشته باشید تا ببینید بهترین شیوه‌ای كه به آن واكنش مثبت نشان می‌دهد، كدام است.

با استناد بر این پنج زبان عشق، یك پدر چطور می‌تواند به زبان عشق فرزندش حرف بزند؟
اگر زبان اول كودك شما واژگان تایید‌كننده است، از او انتقاد نكنید! اگر لازم شد رفتارش اصلاح شود دقیقا مشخص كنید كه چه چیزی باید در او عوض شود، آن وقت با كلام مثبت و محبت‌آمیز با او صحبت كنید. گاه و بی‌گاه از او تعریف كنید. از هر فرصتی استفاده كنید تا به او یا در مورد او به دیگران حرف‌های مثبت بزنید.
هیچ چیز بهتر از وقت گذراندن برای بچه‌هایی كه عشق را از طریق زمان كیفی دریافت می‌كنند نیست. با فرزند خود به پیاده‌روی بروید، رانندگی كنید. وقتی از شما می‌خواهد او را به جایی ببرید یا بیایید و كاری كه انجام داده را تماشا كنید، معطل نكنید.

بچه‌هایی كه عشق را تماس فیزیكی می‌دانند از ناز و نوازش لذت می‌برند. برایش قصه بگویید، با هم شعر بخوانید، همراهش به تماشای فیلمی بنشینید یا با او بازی كنید. پسرهایی كه علاقه‌شان را از طریق تماس فیزیكی ابراز می‌كنند از اینكه با شما كشتی بگیرند، لذت می‌برند. وقتی كمی بزرگ‌تر شوند شاید با این نوع تماس‌های فیزیكی احساس راحتی نكنند اما یك آغوش گاه و بی‌گاه، نوازش شانه، بازو یا پشت می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

اگر فرزند شما هدیه گرفتن را مساوی عشق و علاقه می‌داند، به مناسبت‌های مختلف به او كارت هدیه بدهید، یك دسته بادكنك بخرید یا در كیف مدرسه‌اش جایزه بگذارید. حتما علاقه‌تان به او را به زبان بیاورید یا روی هدیه‌ای كه به او می‌دهید یادداشتی بنویسید. می‌توانید بارها به فرزند خود هدیه دهید و مطمئن باشید كه این كار هیچ وقت بی‌معنا نیست بلكه به یاد آوردن زبان عشق او همراه با هدایای گاه و بی‌گاه تجربه‌هایی به یاد ماندنی و دوست‌داشتنی می‌سازد. انجام دادن كارهای كوچك برای بچه‌هایی كه زبان عشق‌شان خدمت كردن است بزرگ‌ترین قدرشناسی محسوب می‌شود. اگر دوست ندارد میز غذا را جمع كند، شما این كار را انجام دهید و به او یادآور شوید كه دوستش دارید. اگر علاقه خاصی به انجام كاری دارد در مورد آن اطلاعاتی كسب كنید تا بتوانید با او مشاركت كنید. تمام اوقاتی كه از سوی شما وقف گذراندن با فرزندتان و انجام كاری برای او بشود پیغام عشق است.
كشف و آموختن زبان اصلی و منحصربه‌فرد عشق فرزندتان به او كمك می‌كند تا احساس كند پدرش دوستش دارد، به او اهمیت می‌دهد و او را به بقیه امور زندگی ترجیح می‌دهد. پس آنچه را كه به بچه شما عشق می‌دهد یاد بگیرید و بعد شاهد رشد رابطه‌تان باشید.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha