دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 44278

محیط منزل اولین مكانی است كه سلامت افراد خانواده را تضمین می كند. در این باره مادران مهربان وقت زیادی را صرف نظافت و بهداشت خانه می كنند اما متأسفانه گاهی اوقات دیده می شود كه به رغم همه این تلاش ها بچه ها دچار عفونت هایی می شوند كه منشأ آنها ناشناخته است.

سلامت نیوز :محیط منزل اولین مكانی است كه سلامت افراد خانواده را تضمین می كند. در این باره مادران مهربان وقت زیادی را صرف نظافت و بهداشت خانه می كنند اما متأسفانه گاهی اوقات دیده می شود كه به رغم همه این تلاش ها بچه ها دچار عفونت هایی می شوند كه منشأ آنها ناشناخته است. در بسیاری موارد میكروب ها و عوامل بیماری زا در جاهایی پنهان می شوند كه به راحتی دیده نمی شوند و یا حتی كسی فكر نمی كند كه این موجودات ذره بینی كجا جا خوش كرده اند. اگر این موضوع نیز برای شما جالب است و قبل از اینكه دچار وسواس فكری و نظافتی شوید، نكات زیر را با دقت رعایت كنید:

1- هر روز صبح 10دقیقه همه پنجره ها را باز بگذارید؛ بدون توجه به اینكه هوای بیرون چطور است. حتی در سردترین روزهای زمستان نیز این كار را فراموش نكنید. این شیوه شاید به نظر خیلی ساده بیاید اما برای از بین بردن میكروب ها و عوامل بیماری زا بسیار مؤثر است؛ چرا كه این موجودات عاشق هوای محیط های محدود و راكد هستند.

2- وقتی از بیرون برمی گردید، به هیچ وجه با كفش وارد منزل نشوید. زیرا در این صورت همه میكروب های بیرون را به داخل خانه منتقل می كنید. كیف دستی را نیز در هر جای منزل نگذارید؛ چون بدون آنكه بدانید میكروب هایی را كه به همراه دارد پخش می كنید.

3- تمیزكردن نرده های پله و دستگیره های در را فراموش نكنید. اولین اقدام برای حفظ سلامت، شست وشوی مرتب دست ها پس از تماس با این قسمت هاست؛ اما به هر حال كافی نیست.

4- مرتباً صفحه كلید كامپیوتر، گوشی تلفن و موبایل را با یك دستمال آغشته به ماده ضدعفونی تمیز كنید. این وسایل به دلیل تماس مكرر دست در شرایط مختلف، مكان مناسبی را برای رشد میكروب ها فراهم می آورد كه اصلا هم شك برانگیز نیست.

5- هفته ای یكبار اسفنج ظرفشویی را در ماشین ظرفشویی بشویید یا در محلول آب ژاول (ماده سفیدكننده) خیس كنید. هر چند وقت یك بار هم آن را عوض كنید، زیرا این وسیله كوچك آشپزخانه به علت رطوبت دائم، لانه واقعی باكتری ها محسوب می شود.

6- همیشه ظروف آشپزخانه و سطح میز و كابینت را خشك كنید؛ زیرا میكروب ها به دنبال جاهای مرطوب بوده و در آنجا می مانند. برای جلوگیری از انتقال آلودگی بیشتر، پس از اینكه یك نوع ماده غذایی مانند گوشت را روی تخته تكه كردید، برای مرحله بعد مثلا خردكردن سبزی ها، حتما سطح آن را بشویید و چاقو را نیز عوض كنید.

7- هفته ای یك بار یخچال را تمیز كنید. همیشه توجه داشته باشید كه روی باقیمانده غذاها پوشیده باشد، ترجیحاً بهتر است از ظروف سربسته و بدون منفذ استفاده كنید.

8- تارت و شیرینی را در ظروف نم دار نگذارید. میكروب ها دوست دارند در گوشه و كنار آن پنهان شده و تكثیر یابند.

9- از نظافت مكرر دستشویی غافل نشوید. بد نیست بدانید كه میكروب ها در همه قسمت های آن پنهان می شوند. همچنین خالی كردن زباله های دستشویی نیز به تنهایی كافی نیست، بلكه باید سطل را نیز به خوبی بشویید.

10- اگر به تازگی دوران نقاهت سرماخوردگی یا ناراحتی گوارشی را پشت سر گذاشته اید، مسواك خود را دور بیاندازید تا از شیوع عفونت های جدید پیشگیری شود. همچنین به طور مرتب علاوه بر مسواك، شانه مو، ناخن گیر و موچین و قیچی آرایش را با بیكربنات سدیم ضدعفونی كنید تا همه باكتری ها از بین بروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha