سلامت نیوز : مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اختصاص 90 میلیارد تومان اعتبار برای بی خطرسازی زباله های بیمارستانی گفت: بیمارستان های تهران تا پایان امسال به سیستم های بی خطر سازی زباله مجهز می شوند و در سال آینده هم مابقی بیمارستان ها به طور کامل مجهز خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز ، فرهاد پورسخا در گفت و گو با پانا، در این باره گفت: مهم ترین موضوعی که در بخش پسماندهای بیمارستانی چالش برانگیز بود انتخاب یک راهکار مناسب برای امحای زباله ها بود که این راهکار مورد توافق بین همه دستگاه های زیربط و مسئول در انجام این کار باشد.

طرح سناریوهای مختلف برای روش های بی خطرسازی زباله های بیمارستانی
مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سناریوهای متعددی درخصوص بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی مطرح شد، اظهار داشت: همچنین با توجه به پیچیدگی پسماندهای بیمارستانی، روش هایی که به عنوان روش غالب باید استفاده شود، بررسی شد.

وی اقدامات بی خطرسازی زباله های بیمارستانی در زیرکارگروه های مدیریت پسماند به نتیجه رسید، گفت: همه دستگاه هایی که کاملا زیربط بودند این موضوع را تأیید کردند، از طرفی با توجه به اینکه اختلافی قدیمی نیز بین شهرداری ها و وزارت بهداشت در راستای بی خطرسازی پسماندهای پزشکی وجود داشت برای این موضوع نیز راهکاری سنجیده شد و در راستای اقداماتی که بیمارستان ها انجام می دهند از آزمایشگاه های معتمد استفاده کنیم.

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه حد تشخیص پسماندهای عادی شده چگونه است و سازمان محیط زیست می بایست این کار را به انجام رساند و حد تشخیص و استانداردهای مربوطه به عنوان کارهای فنی مشخص و اعلام شد از طرفی یک برنامه مدیریتی منسجم تعریف شد.

کلیه بیمارستان های کشور به بی خطرسازی زباله سال آینده مجهز می شوند  
پورسخا ادامه داد: طبق تعهداتی که وزارت بهداشت در برنامه بی خطرسازی زباله ها داده است کلیه بیمارستان های استان تهران تا پایان امسال به سیستم های بی خطر سازی زباله مجهز می شوند و در سال آینده هم مابقی بیمارستان ها به طور کامل مجهز خواهند شد تا شاهد بی خطرسازی پسماندهای کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی بهداشتی کشور باشیم.

وی افزود: همچنین آن اجزایی از پسماندهای بیمارستانی که احیانا با اتوکلاو ها نمی توان آن ها را بی خطر کرد برای این کار پیش بینی زباله سوزهای مرکزی شد که باید در استان ها اقدامات این کار انجام شود.

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برخی از شهرهای کشور درخصوص زباله سوزهای مرکزی اعلام آمادگی کرده اند، گفت: این جزء موضوعاتی است که در کارگروه استانی قرار گرفته ضمن اینکه برخی از شهرستان ها نیز در حال حاضر آمادگی انجام این کار را دارند از جمله شهر اصفهان که هم اکنون آماده انجام این کار است تا پسماندسوزهای خود را مستقر کند.

به گفته پورسخا مکان یابی استقرار زباله سوزهای مرکزی انجام شده است.
وی ادامه داد: البته شرکت هایی که در این زمینه اعلام آمادگی کردند به کارگروه استانی معرفی شده اند تا آن ها مورد ارزیابی قرار بگیرند و بتوانند کارهای عملیاتی خود را به انجام برسانند.

اختصاص 90 میلیارد تومان بودجه سالانه برای بی خطرسازی زباله بیمارستانی
پورسخا با اشاره به میزان اعتبار برای بی خطرسازی زباله های بیمارستانی نیز گفت: حدود 90 میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع پیش بینی شده است که به طور سالانه باید اختصاص پیدا کند تا این کار به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: البته سال های آینده نیز این بودجه اختصاص پیدا می کند منتهی به شکل کاهنده خواهد بود و این میزان بودجه می بایست به شکل پیش بینی هزینه برای امحاء به بخش خصوصی باشد.

مدیر دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با بیان اینکه با برنامه بی خطرسازی زباله های بیمارستانی عملا جایی برای ابهامات باقی نمی گذارد، تصریح کرد: ضمن اینکه با این برنامه اختلافاتی برای دستگاه های زیربط باقی نمی گذارد، البته چون شهرداری تهران بیشترین سهم را در میزان جمع آوری زباله ها دارد لذا جلسه ای در شورای شهر و با مسئولین مرتبط و همچنین با شبکه سلامت وزارت بهداشت انجام و نتایج خوبی حاصل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha