سلامت نیوز : مدیر اجرایی بانک خون بند ناف زنجان از فعالیت بانک خون بند ناف در استان زنجان با همکاری پژوهشگاه رویان خبر داد.
 
به گزارش سلامت نیوز ، لیلی مقدمی امروز در گفت‌و‌گو با فارس در زنجان، اظهار کرد: بانک خون بند ناف استان زنجان با همکاری پژوهشگاه رویان فعالیت‌های خود را در زنجان آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه در صورت تمایل افراد برای در اختیار گذاشتن خون بند ناف می‌توانند با این مدیریت تماس بگیرند، افزود: پزشکان همکار خون موجود در باند ناف نوزاد را در زمان مقرر گرفته و به صورت ویژه به این بانک اضافه می‌کنند.

مدیر اجرایی بانک خون بند ناف زنجان با اشاره به اینکه خانم‌های باردار در 9 ماهگی باید برای اهدای خون بند ناف به این مرکز مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: پس از اخذ آزمایش‌های لازم توسط کارشناسان از سوی این بانک برای دریافت خون بند ناف نوزاد اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه خون گرفته شده در پژوهشگاه سلول‌های بنیادی رویان نگهداری می‌شود، یادآور شد: بند ناف تبادل غذایی بین جنین و مادر را بر عهده داشته و پس از زایمان به دور ریخته می‌‌شود، در حالی که ارزش واقعی این خون در پژوهش‌های بنیادی به خوبی محرز شده است.

مقدم با اشاره به اینکه بانک خون بند ناف از سال 84 فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، افزود: پژوهشگاه رویان به عنوان تنها بانک خون بند ناف محسوب می‌شود که در استان‌های مختلف نمایندگی دارد.

وی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی توانایی ایجاد سایر سلول‌های بدن را دارند، یادآور شد: این سلول‌ها در ترمیم و بازسازی بافت‌های مختلف بدن را دارند.

مدیر اجرایی بانک خون بند ناف زنجان سلول‌های بنیادی را در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کم خونی، آلزایمر و غیره موثر دانست و گفت: مشخص شده سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف در درمان انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ژنتیک، اختلالات خونی ‌و نقص سیستم ایمنی کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه از جمله کاربردهای مهم سلول‌های بنیادی ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلب است، افزود: ترمیم سوختگی و ضایعات پوستی یکی از کاربردهای جدید سلول‌های بنیادی است.

مقدمی ادامه داد: ترمیم پانکراس و ترشح انسولین از دیگر کاربردهای مهم سلول‌های بنیادی است.

وی گفت: ترمیم بافت‌های استخوانی، توسعه طب پیوند، تولید عصب، تولید قرنیه از دیگر کاربردهای سلول‌های بنیادی است.

مدیر اجرایی بانک خون بند ناف زنجان تصریح کرد: خون بند ناف در حال حاضر به عنوان سرمایه نهفته محسوب می‌شود که استفاده از آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است.

وی این نوع روش خون‌گیری را بی‌خطر عنوان کرد و گفت: خون‌گیری از بند ناف هیچ عوارضی نداشته و مشکلی برای نوزاد و مادر به وجود نمی‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha