تولید علم در داروسازی در سال های اخیر 10 برابر شده و با افزایش تولید محصولات بیوتکنولوژی توانایی علمی کشور در این زمینه افزایش یافته است.

تولید علم در داروسازی کشور 10 برابر شده است / 5 محصول جدید بیوتکنولوژی توسط محققان ایرانی وارد بازار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رسول دیناروند شب گذشته در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و صنایع دارویی و خدمات سلامت با بیان این مطلب افزود: تعداد دانشجویان داروسازی در 6 سال گذشته به 2 برابر افزایش یافته و تعداد دانشجویان تخصصی این رشته نیز در این مدت 4 برابر رشد داشته است.

وی از نهایی شدن 5 محصول جدید بیوتکنولوژی در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون در کشور 4 محصول دارویی بیوتکنولوژی منحصر بفرد داریم که در بازارهای جهانی نیز جایگاه مناسبی پیدا کرده اند. 5 محصول جدید بیوتکنولوژی کشور نیز در مراحل نهایی تأیید قرار دارند و تمامی این مراحل نیز توسط محققان داخل کشور انجام گرفته است.

دیناروند موفقیت های کشور در زمینه داروسازی را به طور ناگهانی ندانست و گفت: این موفقیت ها با صورت زنجیره پیوسته از آموزش داروسازی، پژوهش و تولید علم و فناوری به عرضه محصولات دارویی منتج شده است.

وی نگاه به توسعه داروسازی را یک نگاه همه جانبه برشمرد و گفت: تنها در سال 85، میزان پروانه صادره برای تولید داروهای گیاهی به نسبت تمام سال هایی که این پروانه صادر شده، 50 درصد رشد داشته است و شاخص توسعه فرآورده های گیاهی مانند IMOD به عنوان یک نمونه منحصربفرد نشان از توجه به این مقوله دارد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: صنعت داروسازی در کشور در سال 85 ، 20 درصد رشد داشته است که این نسبت به رشد سالانه دیگر صنایع کشور بسیار چشمگیر بود. 96 درصد داروهای مردم تولید داخل است که نشان از رشد مناسب صنعت داروسازی دارد.

وی با ابراز گله مندی از صاحبان صنایع داروسازی کشور، نبود صادرات مناسب دارویی را یکی از نقاط ضعف این صنعت برشمرد و گفت: انتظار می رود که صنایع دارویی کشور در زمینه صادرات تلاش جدی تری از خود نشان دهند. سال گذشته صادرات کشور کمی بیش از 60 میلیون دلار بوده است که این میزان تنها 5 درصد تولیدات دارویی کشور را شامل می شود.

دیناروند ابراز امیدواری کرد صادرات دارویی کشور به چند برابر افزایش یاد و خاطرنشان کرد: برخی صنایع دارویی در حد استانداردهای بین المللی قرار دارند و برخی دیگر نیز نیازمند افزایش کیفیت خود هستند اما امید می رود که میزان صادرات تا بیش از 20 درصد نیز افزایش یابد.

وی برگزاری نمایشگاه را فرصتی برای شرکت های تولید کننده ایرانی دانست تا با ارائه محصولات خود، بتوانند این محصولات را در معرض دید متخصصین قرار دهند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به حضور صنایع دارویی برای نخستین بار در دهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و صنایع دارویی و خدمات سلامت یاد آور شد: امید می رود با توجه به موفقیت های خوبی که صنایع داروسازی در سال های اخیر داشته اند بتوانند توانایی خود را به طور چشمگیری نشان دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha