دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 44304
سلامت نیوز: قطره‌های چشمی می‌توانند در درمان بیماری‌ها یا رفع ناراحتی‌های چشمی بسیار مفید باشند. اما مهم است كه به یاد داشته باشید كه تمامی داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. داروها، بیماری‌ها را درمان می‌كنند اما می‌توانند گاهی اوقات مشكل ایجاد كنند.
بسیاری از بیماری‌های چشمی را می‌توان با قطره‌ها درمان كرد. اغلب اثر داروها در چشم باقی می‌ماند و فقط مقدار كمی از آن به سایر نقاط بدن می‌رسد بنابراین خطر كمی نسبت به داروهای خوراكی در ایجاد عوارض جانبی دارند.
بعضی از عوارض قطره‌های چشمی موضعی هستند، بدین معنی كه روی چشم اثر می‌كنند ولی در تمامی بدن اثری ندارند. اما مانند هرگونه داروی دیگری قطره‌های چشمی می‌توانند سلامتی شما از جمله سلامتی چشمان‌تان را به خطر بیندازند.

این داروها را صحیح استفاده كنید
وقتی كه پزشك شما دارویی را برایتان تجویز می‌كند باید نكات مهم زیر را در نظر داشته باشید:
-مطمئن شوید كه اسم دارو را می‌دانید. داروها همواره یك اسم ژنریك و یك اسم تجارتی دارند. اسم ژنریك را می‌توان با حروف ریز زیر نام دارو یا نوشته شده در داخل یك پرانتز پیدا كرد.
-مطمئن شوید كه میزان دفعات مورد نیاز استفاده از دارو را می‌دانید.
-بروشور دارو كه حاوی جزییات درباره عوارض جانبی و تذكرات لازم است را بخوانید. چنانچه سوالی داشتید، با چشم پزشك‌تان تماس بگیرید.
-چنانچه در هنگام استفاده از دارو ناراحتی برایتان ایجاد شد، بلافاصله با چشم پزشك‌تان تماس بگیرید. گاهی اوقات چشم پزشك می‌تواند داروی دیگری را تجویز كند یا از روش دیگری برای درمان استفاده كند. اما گاهی اهمیت قطره‌های چشمی به حدی است كه ممكن است شما مجبور باشید بعضی از عوارض جانبی را در ضمن درمان تحمل كنید.

حساسیت‌های دارویی
به یاد داشته باشید كه هرگونه حساسیت دارویی را باید به پزشك یا چشم پزشك معالج‌تان اطلاع دهید. هر دارویی می‌تواند باعث ایجاد حساسیت شود حتی قطره‌های ساده كه احتیاج به نسخه ندارند چون به‌هرحال حاوی مواد شیمیایی هستند. گاهی اوقات داروهایی هستند كه ممكن است در گذشته برای شما مشكل‌آفرین بوده‌اند. مهم است كه هرگونه واكنش حساسیتی را كه در گذشته داشته‌اید به پزشك بگویید. واكنش‌های حساسیتی نسبت به قطره‌های چشمی معمولا باعث ایجاد خارش، تورم و ایجاد دانه‌های قرمز در اطراف چشم می‌شوند. در صورت مشاهده هر یك از این عوارض متعاقب مصرف قطره‌های چشمی حتما با چشم پزشك خود تماس بگیرید.

قطره‌های چشمی مورد استفاده در معاینه چشمی
قطره‌های گشادكننده: چشم پزشك‌ها از قطره‌های چشمی برای گشاد كردن مردمك چشم شما استفاده می‌كند كه بدین‌وسیله می‌تواند داخل چشم شما را ببیند. چون بعد از معاینه به دلیل استفاده از دارو توسط پزشك، رانندگی ممكن است مشكل باشد بهتر است شما ترتیبی برای رسیدن به خانه بعد از معاینه فراهم كرده باشید.
قطره‌های بی‌حس‌كننده: بی‌حس‌كننده‌ها داروهای از بین برنده درد هستند كه چشم‌های شما را در عرض چند ثانیه بی‌حس می‌كنند. این قطره‌ها باید در مطب پزشك استفاده شود و هرگز در خانه به‌كار نرود. استفاده مكرر از آنها می‌تواند به سطح چشم شما صدمات جدی بزند.

قطره‌های چشمی بدون نسخه
شما می‌توانید بعضی از قطره‌های چشمی را بدون نسخه خریداری كنید. اما به یاد داشته باشید كه حتی این قطره‌ها هم حاوی مواد دارویی هستند. قطره‌ها باید بر اساس تجویز پزشك‌تان و توصیه بروشور دارو استفاده شوند هرگونه علامتی كه قطره‌ها ایجاد كنند ممكن است واكنش حساسیتی باشد حتی در مورد قطره‌های بدون نسخه.
قطره اشك مصنوعی محلولی است برای مرطوب كردن چشم‌های خشك. شما می‌توانید آن را به میزانی كه نیاز دارید استفاده كنید. قطره‌های بدون ماده نگهدارنده برای افراد بدون حساسیت وجود دارند. قطره‌های ضدپرخونی و قرمزی چشم حاوی داروهایی هستند كه چشم‌ها را با منقبض كردن عروق سفید می‌كنند. اگرچه این داروها باعث بهبود سلامتی چشم نمی‌شوند اما این قطره‌ها از قرمزی چشم‌ها كم می‌كنند. معمولا اگر زیاد استفاده نشوند بی‌ضرر هستند. چنانچه شما از این داروها مكررا استفاده كنید ممكن است چشم‌های شما قرمزتر شده و با قطع دارو تحریك و قرمزی ایجاد كنند.

دكتر ابوالفضل رحیمی/جراح و متخصص چشم
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha