دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 44311
سلامت نیوز : همه دارو‌ها باعث اضافه وزن نمی‌شوند. از سوی دیگر برخی داروهای اعصاب سبب کاهش وزن هم می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر مجید صادقی روانپزشک در گفت‌و‌گو با سینانیوز درباره عوارض داروهای روانپزشکی گفت: «داروهای روان‌ پزشکی فواید بسیاری دارند و در کنار آن عوارضی هم دارند. انواع و اقسام داروهای روان ‌پزشکی وجود دارد. داروهای ضداضطراب، ضدترس، ضدجنون، اشتهاآور، خواب ‌آور و... که نمی‌‌توان گفت همه این‌ها خواب ‌آورند.»

وی ادامه داد: «برخی دارو‌ها توهم بیمار را کنترل می‌ کنند یا بدبینی‌‌های خطرناک او را کاهش می‌‌دهند اما ممکن است در کنارش عوارضی مثل خشکی دهان، افزایش اشتها یا خواب ‌آلودگی داشته باشند. گاهی اوقات نیز عوارض دارو نشان‌ دهنده بهبودی بیمار است. داروهایی مانند دیازپام، آلپرازولام و کلردیازپوکساید خواب ‌آورند اما نمی‌‌توان همه داروهای اعصاب را خواب ‌آور نامید.»

این روانپزشک تاکید کرد: «خاصیت برخی از دارو‌ها‌‌ همان خواب ‌آور بودن آن‌ها است و البته هیچ دارویی نباید بدون تجویز پزشک و خودسرانه مصرف شود.»

دکتر صادقی در زمینه افزایش اشتها و وزن در افرادی که داروهای روان پزشکی مصرف می‌کنند، خاطرنشان کرد: «برخی از داروهای روان ‌پزشکی افزایش اشتها و وزن می‌‌دهند. اما این موضوع هم به دلیل تاثیر دارو و هم به علت آرامشی است که به فرد دست می‌‌دهد. گاهی اوقات برخی از بیماران تحرک کمتری دارند و با خوردن قرص‌‌ها آرامش پیدا می‌ کنند و ممکن است چاق شوند. بنابراین توصیه می‌ شود تحرک بدنی داشته باشند و فعالیت ‌های گروهی و کاردرمانی ‌هایی را که پزشک تجویز می‌‌کند، انجام دهند.»

وی افزود: «در برخی از بیماری ‌ها، تمایل فرد به خوردن مواد قندی و شیرینی ‌جات بیشتر است و این‌ها به او آرامش می‌ دهد یا ممکن است به مواد غذایی چاق کننده روی بیاورند. بنابراین فرد باید برای کنترل وزن اقداماتی را انجام دهد. یک گروه از دارو‌ها این‌ گونه هستند و برخی از دارو‌ها برای کنترل اشتها است. پس نمی‌‌توان قانون کلی صادر کرد.»

این روانپزشک بیان کرد: «همه دارو‌ها باعث اضافه وزن نمی‌شوند. از سوی دیگر برخی داروهای اعصاب سبب کاهش وزن هم می‌شوند.»

دکتر صادقی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی معتقدند داروهای روانپزشکی باعث اعتیاد به مصرف آنها می‌شود، اظهار کرد: «برخی از داروهای روان ‌پزشکی اگر به صورت مداوم مصرف شوند، می‌‌توانند ایجاد وابستگی و تحمل کنند و قطع مصرف آن‌ها اگر به سرعت انجام شود، بی‌قراری ایجاد می‌ کند. ما به این حالت، وابستگی دارویی می‌ گوییم که بیشتر در مواقعی رخ می‌‌دهد که دارو خودسرانه مصرف می‌‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha