سلامت نیوز : كارشناس برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشكی مشهد  کم خوابی و بی خوابی را یکی از شایعترین مشکلات در دوران سالمندی عنوان کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، دکتر محبوبه کیخا با اشاره به اینکه خواب کافی و راحت یکی از پایه های اصلی سلامت به شمار می رود اظهار داشت : با افزایش سن خواب شبانه کاهش و سبک تر می شود و این امر موجب بروز مشکلاتی برای سالمند می شود .

وی اختلال در اشتها، خستگی، كاهش توانایی انجام كارهایی كه به هماهنگی عضلانی نیاز دارند مانند رانندگی و كارهای منزل، سقوط، تحریك پذیری، اختلال در تمركز و قضاوت  را از جمله عوارض اختلال در خواب در سالمندان برشمرد .

كارشناس برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: ورزش كردن منظم به طور روزانه مانند پیاده روی، اجتناب از خواب روزانه، گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، خوردن غذای سبك به عنوان شام، مصرف كمتر مایعات در شب و پرهیز از مصرف چای یا قهوه پس از شام، استفاده از تكنیك های آرام سازی در شروع خواب به ویژه در سالمندان مبتلا به اضطراب از جمله راهكارهای مقابله با اختلال خواب در سالمندان است.

دکتر محبوبه کیخا با بیان اینكه بدون تجویز پزشك نباید از داروهای خواب آور استفاده كرد، افزود: مصرف خودسرانه دارو می تواند خطرناك باشد و همچنین آثار نامطلوبی همچون  افت وضعیت فشارخون، سقوط و بدنبال آن احتمال شكستگی، ضعف تنفسی، بروز حالت گیجی و اختلال در جهت یابی را افزایش می دهد.

گفتنی سازمان بهداشت جهانی سال 2012 را با نام سلامت و سالمندی و با شعار زندگی سالم و طول عمر بیشتر نامگذاری کرده است و قرار است در این سال به سالمندان وسلامت این گروه سنی توجه یبشتری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha