سلامت نیوز : هرسال برنامه جشن چهارشنبه سوری در کشور برپا می شود، فلسفه اجرای این جشن این بوده است که در انتهای سال جشن و سروری برپا می شده و به خاطر آن بسیاری از بدی ها سوزانده شده و از بین می رود.

به گزارش سلامت نیوز ، دکتر کیوان الچیان، عضو گروه تخصصی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه در جامعه کنونی رفتارهای پرخطر هنگام جشن چهارشنبه سوری جایگزین جشن و سروری است که از دیرباز در این مرز و بوم مرسوم بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رفتارهای پرخطر در جشن چهارشنبه سوری هر سال مشکل آفرین شده است گفت: در این روز پس از انفجارها و آتش سوزی ها، در مراکز اورژانس بیماران با مشکلاتی مختلف مراجعه می کنند.

*مراقب چشمان خود باشید
وی در ادامه گفت: در اثر برخورد ترکش های ناشی از انفجار با چشم اغلب آسیب های جدی به چشم وارد می شود.

دکتر الچیان با تأکید بر اینکه این شادی ها نباید منجر به ایجاد آزاد و اذیت هموطنان شود گفت: پارگی پرده گوش و ناشنوایی از عوارض جدی است که گریبانگیر مردم می شود.
وی در ادامه افزود: سوختگی در دست و ناحیه صورت بیشترین نوع سوختگی است که اتفاق می افتد.

این عضو گروه تخصصی طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: عوارض ثانویه به امواج انفجار بر حسب شدت انفجار برای جوارح داخلی شکم، به صورت خونریزی ایجاد می شود.

دکتر الچیان با تأکید بر اینکه افراد باید از شادی های کم خطر و بی خطر استفاده کنند گفت: کودکان بیشتر از این حوادث می بینند و بزرگترها باید از کودکان بیشتر مراقبت کنند.
*از خوددرمانی به شدت بپرهیزید

دکتر الچیان خاطرنشان کرد: در افرادی که دچار صدمه و آسیب می شوند باید جداً از خوددرمانی اجتناب کرد و در اسرع وقت خود را به پزشک برسانند تا اقدامات درمانی مناسب انجام شود.

وی در ادامه افزود: دور کردن افراد از آتش و دوری از محیط حادثه موجب کاهش بروز عوارض برای افراد آسیب دیده می شود.

*هنگام ایجاد سوختگی چه باید کرد؟
دکتر الچیان گفت: در سوختگی های سطحی قبل از رسیدن پزشک اگر در ناحیه آسیب دیده فقط قرمزی و داغی وجود داشته باشد باید با استفاده از آب سرد و خارج کردن لباس از آن ناحیه به فرد کمک کرد ولی باید حتماً به پزشک مراجعه کرد زیرا مواد آتش زا باعث انتقال آلودگی و عفونت به ناحیه آسیب دیده می شود، این ناحیه به صورت کانون عفونی می شود و باید توسط پزشک آنتی بیوتیک مناسب یا درمان های مناسب انجام گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت عدم مراجعه به موقع به پزشک با خروج آب میان بافتی از اعضاء، فرد دچار کم آبی شده و به ارگان های حیاتی بدن مثل کلیه آْسیب می رسد.

*صداهای بلند برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است
دکتر الچیان یادآور شد: صدای ناهنجار و بسیار بلند در این ایام برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است و باعث ایجاد شوک و ایست قلبی در این بیماران می شود

وی در ادامه افزود: تعداد بسیاری از بیماران که به بخش اورژانس بیمارستان در روز چهارشنبه سوری مراجعه می کنند غیر از سوختگی ها، بیمارانی هستند که دچار ایست قلبی_تنفسی و سکته های قبلی، افزایش ناگهانی فشار خون به دلیل تنش های عصبی ایجاد شده اند که اغلب عوارض جبران ناپذیری را ایجاد می کند.

*در اطراف بیمارستان ها صدای انفجار نباید باشد
وی در ادامه تأکید کرد: اگر افراد می خواهند انفجاری ایجاد کنند باید توجه کنند که نزدیک بیمارستان نباشند.

دکتر الچیان گفت: از ایجاد این صداهای بلند نزدیک افراد مسن به شدت پرهیز کنید و حتماً قبل از تولید این صداها به افرادی که در نزدیکی شما هستند اطلاع دهید و آمادگی لازم را ایجاد کنید زیرا در افراد مختلف هیجان ناگهانی و استرس عوارض شدیدی را به همراه خواهد داشت.

وی در پایان به افراد توصیه کرد: شادی هایمان را با هم قسمت کنیم نه عوارض ناشی از شادی ها را.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha