سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲

كمیته امداد باید از اهل فن ونظر در این زمینه مشورت بخواهد و شرایط ازدواج دائم را برای این زنان به‌وجود بیاورد. چون ازدواج موقت اصالت ندارد.

سلامت نیوز: حسین جاور،‌وكیل دادگستری: قانون اگر ضمانت نداشته باشد، دردی از زنان سرپرست خانوار را درمان نمی‌كند. كمیته امداد باید از اهل فن ونظر در این زمینه مشورت بخواهد و شرایط ازدواج دائم را برای این زنان به‌وجود بیاورد. چون ازدواج موقت اصالت ندارد.

ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار با هدف رفع مشكلات آنان از سوی كمیته امداد كشور پیگیری می‌شود. «علی محمد ذوالفقاری» معاون حمایت و سلامت خانواده كمیته امداد امام‌خمینی(ره) كشور با اشاره به مشكل ازدواج 300 هزار زن سرپرست خانوار كمتر از 50 سال در كشور می‌گوید: این نهاد با هدف رفع مشكلات این قشر، در بحث همسریابی ورود پیدا كرده است. «فاطمه بداغی» معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم می‌گوید«باید شرایط اجتماعی و قانونی ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار فراهم شود.» اما «حسین جاور» وكیل حقوقی در گفت‌وگو با «تهران امروز» از لزوم ایجاد شرایط اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «جایگاه قانونی ازدواج با توجه به لایحه حمایت از خانواده‌ها وجود دارد. بنابراین باید شرایط اجتماعی چنین ازدواجی را برای آنها فراهم كرد.»

به گفته جاور، با توجه به لایحه حمایت از خانواده‌ها، ازدواج‌های موقت به راحتی انجام می‌گیرد. اما ذوالفقاری می‌گوید: «در بحث ازدواج مجدد هدف تعدد زوجه نیست بلكه رفع مشكل زنان سرپرست خانوار و نیز دختران در شرایط ازدواج تحت پوشش این نهاد است.» حسین جاور هم می‌گوید: «ازدواج موقت نمی‌تواند امنیت لازم را برای یك زن سرپرست خانوار و بچه‌های او به‌وجود بیاورد.»

ذوالفقاری بیان اینكه 600 هزار دختر در شرایط ازدواج شهری و روستایی در كشور وجود دارد می‌گوید: «تاكنون هدف این نهاد در بحث ازدواج پشتیبانی بوده است اما در شرایط جدید هدف رفع مشكل بانوان و دختران با ارائه مشاوره و راهنمایی‌های لازم برای همسریابی مناسب است و در این ارتباط بسته‌های تشویقی نیز برای ازدواج مجدد در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار می‌گیرد.»

او با اشاره به وجود زنان مطلقه و مشكلات مربوط به مهریه، فرزند و مسائل حقوقی در ازدواج قبلی می‌گوید: «كمیته امداد با ارائه مشاوره‌های لازم سعی در رفع مشكل این گونه زنان دارد.» همچنین براساس آمارهای ذوالفقاری 10 درصد ازدواج‌ها در كشور در گذشته با پشتیبانی كمیته امداد انجام شده است.

به گفته او هر زن سرپرست خانواری که ازدواج کند، فرزندان او همچنان تحت پوشش قرار دارند و هزینه ازدواج مجدد به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود.

به اعتقاد جاور وكیل حقوقی، باتوجه به پیامدهایی كه ازدواج پیشین این زنان برای آنها داشته، مسئولان باید ضمانت‌های اجتماعی برای آنها به‌وجود بیاورند. او با اشاره به گفته‌های معاون حقوقی رئیس‌جمهور كه خواستار ایجاد جایگاه قانونی برای ازدواج زنان سرپرست خانوار شده، می‌گوید: «قانون اگر ضمانت نداشته باشد، دردی از زنان سرپرست خانوار را درمان نمی‌كند.»

به گفته او، كمیته امداد باید از اهل فن ونظر در این زمینه مشورت بخواهد و شرایط ازدواج دائم را برای این زنان به‌وجود بیاورد. چون ازدواج موقت اصالت ندارد.

او همچنین نظارت دقیق كمیته امداد و سازمان بهزیستی بر ازدواج زنان سرپرست خانوار كه بسیار آسیب‌پذیر هستند را لازم می‌داند ومی گوید: «این خانواده‌ها باید با یك سیستم اطلاع رسانی خاص، تحت كنترل باشند تا ازدواج‌ها درست صورت بگیرد.» او اعتقاد دارد كه شیوه ازدواج‌های اینترنتی یا ازدواج‌هایی كه مراكز خصوصی تربیت می‌دهند آسیب‌ها وآفت‌های زیادی وجود دارد. بنابراین نباید اجازه ورود این مراكز را به مسئله ازدواج زنان سرپرست خانوار داد.

او با توجه به شرایط شكننده و آسیب‌پذیر این قشر از جامعه، ورود مراكز خصوصی به مقوله ازدواج آنها را باعث سوءاستفاده افراد و مراكز فرصت طلب می‌داند: «این زنان فاقد تحصیلات و مهارت‌های لازم برای داشتن یک زندگی مناسب هستند و رضایت فردی از زندگی ندارند و نرخ آسیب‌پذیری آنان از زندگی بسیار بالاست.این زنان اغلب ناچار به پذیرش چند نقش بدون داشتن مهارت‌های لازم هستند و از ضعف در مبانی اعتقادی رنج می‌برند.» از سوی دیگر باید شرایط فرزندان زنان خانوار را در ازدواج مجدد آنان در نظر گرفت تا این ازدواج‌ها،سرنوشت فرزندان آنها را در هاله‌ای از ابهام نبرد. جمعیت یک میلیون و ۴۰ هزار نفری زنان سرپرست خانوار امداد ۸۰۰ هزار فرزند یتیم را تحت پوشش خود دارند که این فرزندان در آینده وارد جامعه می‌شوند.

زنان سرپرست خانوار دلایلی همچون افزایش وظایف، بار سنگین کار( اجبار به پذیرش هرگونه کار و محیط کار و کارفرمایی)، آسیب‌ها و ناخوشی‌های جسمانی، کاهش زمان استراحت و نبودن وقت تفریح و زمانی برای خود، سلامت کوتاه مدت و طولانی مدت زنان کاهش می‌یابد و بنابراین در دایره معیوبی قرار می‌گیرند که راه خلاصی برای آن متصور نیستند .

بنابراین مسائل زنان سرپرست خانوار زمانی تشدید می شود که توان تربیت فرزندان را نیز نداشته باشند؛ در این شرایط وضعیت فرزندان به مراتب حساس تر می شود، دختران این خانوار‌ها معمولا در سنین کم وارد روابط عاطفی و رفتارهای جنسی معیوب می‌شوند.

منبع: تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha