با گذشت حدود دو سال از اجرای طرح پزشك خانواده هنوز اجرای كامل این طرح با محوریت مراقبت از سلامت افراد تحت پوشش و نظام ارجاع محقق نشده است شاید یكی از علل این كندی این باشد كه مسئولیت اجرای این طرح با وزارت بهداشت است ولی اعتبار آن در اختیار وزارت رفاه قرار می‌گیرد.

حسن كرانی، دبیر ستاد پزشك خانواده و نظام ارجاع وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس، گفت:‌تاكنون 5 هزار و 640 پزشك و 4 هزار و 114 پرستار و ماما در طرح پزشك خانواده جذب شده‌اند و با توجه به برآورد اولیه هنوز به هزار و 200 پزشك و 400 ماما یا پرستار در این طرح نیازمندیم اما با وجودی كه پرداختی ما به پزشكان و پرستاران و ماماها بین 600 تا دو میلیون تومان است در برخی مناطق محروم حتی با دو میلیون تومان حقوق در ماه نیز كسی داوطلب خدمت نیست.
وی اضافه كرد: بر اساس نظام طراحی شده برای طرح پزشك خانواده هر پزشك و تیم پزشكی خانواده در یك روستا یا شهر كه فعلا برای شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرایی شده است باید بین دو هزار و 500 تا 6 هزار نفر را تحت پوشش مراقبتهای سلامت قرار دهد اما با توجه به اینكه ارائه همه خدمات سلامت به این تعداد برای یك نفر مقدور نیست و لازم است برای هر فرد یك پرونده سلامت با پیگیریهای دوره ای انجام شود درصددیم كه افراد شاغل در پزشك خانواده را به دو برابر فعلی افزیش دهیم.
كرانی گفت:‌ هنوز طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع در شهرهای بزرگ اجرایی نشده اما احتمالا این طرح امسال در یكی دو شهر بزرگ كشور به صورت آزمایشی پایلوت می‌شود كه هنوز نام شهرهایی كه در این مرحله پایلوت می شوند مشخص نشده است.
وی افزود: احرای طرح پزشك خانواده حدود 500 میلیارد تومان اعتبار دارد كه در اختیار وزارت رفاه و تامین اجتماعی است، حدود 70 درصد این اعتبار برای خدمات سطح دوم و سوم كه خدمات تخصصی و بستری به بیماران ارجاع شده به شهرها است، پرداخت می‌شود و 30 درصد دیگر به خدمات تیمهای پزشك خانواده در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر تعلق دارد.
وی گفت: متاسفانه در پرداخت حقوق پرسنل شاغل در این طرح بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه اختلاف نظرهایی وجود دارد كه گاهی منجر به تاخیر در پرداختها می‌شود، به همین علت وزارت بهداشت تاكنون چندین پیشنهاد مختلف را برای امضای تفاهمنامه بین دو وزارتخانه به وزارت رفاه فرستاده است كه هر كدام از آنها به عللی به امضای نهایی نرسید و اكنون آخرین پیشنهاد ما در وزارت رفاه در حال بررسی است و منتظر پاسخ مسئولان وزارت رفاه هستیم و فعلا بر اساس موافقتنامه قبلی سال گذشته پرداختها انجام می‌شود.
مشاور معاون سلامت وزارت بهداشت افزود: پرداخت حقوق اعضای تیم سلامت پزشك خانواده بر اساس قرارداد دانشگاههای علوم پزشكی و وزارت رفاه انجام می‌شود و تا زمانی كه وزارت رفاه اعتبارات تخصیص یافته را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی وصول و به دانشگاهها پرداخت نكند، وزارت بهداشت امكان پرداخت حقوق پرسنل طرح پزشك خانواده را ندارد.
وی گفت: مسائل دیگری نیز وجود دارد از جمله مسئله بیمه و بازنشستگی پزشكان و اعضای تیم سلامت پزشك خانواده كه باید با وزارت رفاه حل شود.
وی افزود: مشكل دیگر این است كه هنوز فرهنگ سلامت محوری و نوبت دهی و سركشی نوبتی به افراد تحت پوشش پزشكان اجرایی نشده است و پزشكان خانواده كماكان باید پاسخگوی مراجعات حضوری روستائیان و افراد تحت پوشش برای درمان باشند و به سفارشهای آنها برای نوشتن دارو، آزمایش یا ارجاع به پزشك متخصص توجه كنند.
وی گفت: تا زمانی كه یك عزم جمعی و بین بخشی به منظور فرهنگ سازی برای سلامت محور شدن خدمات بهداشتی- درمانی در كشور و در طرح پزشك خانواده انجام نشود، طرح پزشك خانواده كه مبنای آن خدمات دهی بر اساس بسته های خدمتی تعریف شده به صورت نظام نوبت دهی است عملی نمی‌شود و متاسفانه صدا و سیما با ترویج فرهنگ تخصص گرایی پزشكی خلاف این هدف تبلیغات می‌كند.
كرانی افزود:‌ پزشكان خانواده باید برای هر فرد تحت پوشش یك پرونده سلامت تشكیل دهند و وضعیت هر فرد را به طور مداوم در نوبت مشخص هم در زمان سلامت و هم بیماری ثبت كند اما متاسفانه كار این پزشكان همچنان پاسخگویی به بیماران در زمان سرماخوردگی و بیماری و نوشتن نسخه شده است.
وی گفت: به طور كلی طرح پزشك خانواده با چالشهای چهارگانه‌ای مواجه است كه عبارتند از اجرای درست عملكرد گروه پزشكان خانواده بر اساس اهداف طراحی شده، چالشهای مربوط به اولویت‌بندی اجرای اهداف این طرح، تخصصی شدن خدمات پزشكان خانواده و ارتقای دانش پزشكان عمومی در زمینه پزشك خانواده، اجرای كامل نظام ارجاع و چالشهای مالی و رفاهی پزشكان و تیم سلامت، كه قرار است گزارش كاملی از وضعیت این چالشها آماده شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha