سلامت نیوز : نتایج تحقیقات جدید حاكی از آن است مصرف قرص های پیشگیری از بارداری می تواند زنان را در خطر سرطان سینه و سرطان دهانه رحم قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان خدمات آزمایشگاهی بهداشت عمومی در ژوهانسبورگ (NHLS) و دانشگاه ملی استرالیا (ANU) در این بررسی داروهای پیشگیری از بارداری تزریقی و خوراكی را مورد مطالعه قرار دادند.

'امیلی بانك' ازدانشگاه ملی استرالیا می گوید: این مطالعه برپایه یافته های پیشین مبنی بر اینكه زنانی كه داروهای پیشگیری از بارداری مصرف می كنند به طور موقت خطر سرطان را در خود افزایش می دهند استوار است .

وی افزود: همچنین برای نخستین بار نشان دادیم مصرف داروهای هورمونی تزریقی پیشگیری از بارداری نیز به طور مستقل خطر سرطان سینه و دهانه رحم را افزایش می دهد و البته این خطر ها به تدریج در طول زمان كم می شوند.

این تحقیق نشان داد: افرادی كه اخیرا از شكل های تزریقی و خوراكی داروهای پیشگیری از بارداری استفاده كرده بودند نسبت به آنهایی كه هرگز از این داروها مصرف نكرده بودند، حدود 7/1 برابر بیشتر در خطر ابتلاء به سرطان سینه و 4/1 برابر در خطر سرطان دهانه رحم قرار داشتند.

این خطر چند سال بعد پس از آنكه زنان مصرف این داروها را كنار گذاشتند از بین رفت.

محققان این پروژه می گویند افزایش موقتی خطر سرطان سینه و دهانه رحم و محافظت طولانی مدت در برابر سرطان رحم و آندومتر (پوشش داخلی رحم) باید همراه با تاثیر زیاد پیشگیری از بارداری كه این داروها ایجاد می كنند، در نظر گرفته شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه PLoS Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha