چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 44421
سلامت نیوز: چه از آن دسته افرادی باشید که عاشق حمام هستند و چه به زور و اجبار به حمام می‌روند؛ به هر حال نه شما و نه هیچ‌کس دیگر انتظار ندارید حمام رفتن باعث آلودگی و بیماری شود اما در کمال تاسف باید بگوییم این اتفاق خیلی هم دور از انتظار نیست چون اگر بهداشت و نظافت آن به خوبی رعایت نشود ممکن است این اتفاق بیفتد.

چه از آن دسته افرادی باشید که عاشق حمام هستند و چه به زور و اجبار به حمام می‌روند؛ به هر حال نه شما و نه  هیچ‌کس دیگر انتظار ندارید حمام رفتن باعث آلودگی و بیماری شود اما در کمال تاسف باید بگوییم  این اتفاق خیلی هم دور از انتظار نیست چون اگر بهداشت و نظافت آن به خوبی رعایت نشود ممکن است این اتفاق بیفتد.

برای همین، علاوه بر شما و بقیه اعضای خانواده، خود حمام هم باید در فواصل معین، یک دوش آب گرم حسابی بگیرد و تمیز شود؛ چرا که در گوشه و کنار آن ممکن است پر از آلودگی، قارچ، میکروب و باکتری باشد پس مجبورید همه جا و همه چیز را به صورت دوره‌ای نظافت کنید؛ از درز دیوار گرفته تا پرده‌های حمام و همه وسایل درون آ ن.علاوه بر این بعضی وسایل را هم نباید در حمام نگهداری کنید تا احتمال ابتلا به بعضی بیماری‌ها را کاهش دهید. اگر دوست دارید بدانید چرا تا این حد بر موضوع نظافت حمام تاکید داریم و چگونه می‌توانید یک حمام بهداشتی و تمیز داشته باشید، این مطلب را بخوانید.


نکاتی برای شست‌وشوی حمام
نظافت حمام کار چندان ساده‌ای نیست زیرا فضای حمام معمولا گرم و مرطوب است و محیط خوبی برای رشد قارچ و باکتری محسوب می‌شود. تمیز کردن حمام چند نکته و مرحله دارد که به آنها اشاره می‌کنیم:

ابتدا لوازم و مواد مورد نیاز را آماده کنید. شما به مواد شوینده، دستکش، ماسک و برس مناسب نیاز دارید.
برای تمیز کردن داخل حمام توجه کنید که اگر در حمام وان دارید آن را در مرحله آخر بشویید. اول با سقف شروع کنید. با تی دسته‌دار بلند سقف را تمیز کرده و بشویید. می‌توانید از بخارشو هم استفاده کنید تا حرارت بالای بخار آب، سقف را ضد عفونی کند. بعد با یک اسپری، مواد شوینده را به دیوارها اسپری کنید و با برس و آب آن را بشویید. بهتر است مواد شوینده کف حمام با مواد شوینده دیوار متفاوت باشد؛ برای شست‌وشوی کف باید از مواد شوینده حاوی ذرات ریز ساینده استفاده کنید اما برای دیوارها لزومی ندارد از مواد شوینده قوی استفاده شود. در مرحله بعدی وان حمام را نیز با همان مواد شوینده‌ای که دیوارها را با آن شسته‌اید، تمیز کنید.


پرده حمام را هم جدا کنید و بشویید و در هوای آزاد قرار دهید. در واقع تمیز کردن حمام منحصر به شست‌وشوی دیوارها و کف حمام نیست. باید همه جا حتی دستگیره‌ها، سقف، پرده حمام و حتی کلید برق را هم تمیز کنید.
در مرحله بعد وسایل داخل حمام را خارج کنید و دسته‌بندی کنید. لیف‌ها را در آب جوش بیندازید و در آفتاب خشک کنید. آنها را در حمام نگه‌داری نکنید. بهتر است بعد از خشک شدن لیف‌ها، آنها را درون کمد اتاق قرار دهید. تیغ‌ها را با الکل ضدعفونی کنید و هر چند وقت یک‌بار همه را دور بریزید. اگر از ریش‌تراش و یا موکن‌های برقی استفاده می‌کنید، آنها را با برس مخصوص خودشان تمیز کنید و در صورتی که ضد آب هستند، با آب بشویید و با الکل آنها را ضدعفونی کنید.

 

یکی دیگر از وسایل مهم در نظافت حمام، تمیز کردن سطل آشغال است. با توجه به اینکه این سطل در فضای بسته و مرطوب قرار دارد به شدت در معرض آلوده شدن به انواع باکتری و قارچ است. به یاد داشته باشید که هفته‌ای یک‌بار آن را بشویید و برای خشک شدن در هوای آزاد قرار دهید. هر از چند گاهی هم آن را با یک سطل نو جایگزین کنید. در حمام از سطل آشغال دردار استفاده کنید.
پادری جلوی در حمام را هم هر چند وقت یک‌بار بشویید تا آلودگی‌های احتمالی را از حمام به داخل منزل نیاورید.


همان‌گونه که اشاره شد مهم‌ترین عامل کثیف شدن حمام رطوبت هوای موجود در این فضاست؛ بنابراین باید شرایط لازم برای خروج رطوبت وجود داشته باشد. معمولا فضای حمام یا دارای پنجره خروجی هوا یا هواکش است. بعضی از خانواده‌ها در فصل سرما این خروجی‌ها را می‌بندند تا از ورود سرما جلوگیری کنند  و همین عامل باعث ماندن رطوبت در فضا می‌شود. بنابراین بهتر است این منافذ خروج هوا را نبندید یا مطمئن شوید که شوفاژ حمام سالم باشد تا هم فضا را گرم کند و هم بعد از استحمام بتواند به از بین بردن رطوبت هوا کمک کند.


نکته‌های بهداشتی
حمام، فضای مناسبی برای نگهداری بعضی وسائل نیست چرا که علاوه بر رشد سریع‌تر باکتری‌ها و قارچ‌ها در فضای آن، رطوبت می‌تواند باعث فساد بعضی از مواد هم شود. برای جلوگیری از این مشکل‌ها به توصیه‌های زیر دقت کنید:

 

حوله حمام خود را هر بار بعد از استفاده در هوای آزاد و در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود. هر چند وقت آن را بشویید و باز هم آن را برای خشک کردن در محلی قرار دهید که نور خورشید آن را ضدعفونی کند. حوله را خارج از حمام نگه‌داری کنید. افرادی که به بیماری‌های قارچی، میکروبی و عفونی پوست مبتلا هستند، باید حوله‌های خود را جدا از حوله‌های دیگر اعضای خانواده و در محل خشک و غیرمرطوب نگهداری کنند؛ این نکته، هم به درمان آنها کمک می‌کند و هم مانع انتقال بیماری این افراد به دیگر اعضای خانواده می‌شود.  


 مواد بهداشتی و آرایشی را در حمام نگه‌داری نکنید؛ رطوبت حمام می‌تواند باعث فساد این مواد شود.
 برس مو، بابیلیس، سشوار و موکن‌های برقی هم از جمله وسائلی هستند که بهتر است در حمام نگه‌داری نشوند.


 توصیه می‌شود تیغ‌ها را هم خارج از حمام نگه‌داری کنید تا هم آلوده نشوند و هم زنگ نزنند.
 اگر از صابون جامد استفاده می‌کنید، آن را در جایی قرار دهید که مدام خیس نباشد؛ در غیر این صورت ممکن است آلودگی‌ها را به خود جذب کرده، به پوست شما انتقال دهد.


در مورد نگهداری مسواک در حمام یا توالت از دکتر فرین میزانیان، دندانپزشک سوال کردیم: «اصل این است که مسواک را نباید در محیط مرطوب یا آلوده به انواع باکتری‌ها نگه‌داری کرد و همچنین شرایطی باید وجود داشته باشد که به سرعت خشک شود. در صورتی که می‌خواهیم مسواک را در حمام یا توالت قرار دهیم باید آن را در کابینت‌ها و محفظه‌هایی ویژه‌ای که در این مکان‌ها تعبیه شده‌اند بگذاریم. در هر حال، حتی اگر روی مسواک درپوش هم بگذاریم باید مراقب باشیم خشک شود. در صورتی که فضای دستشویی جدا از توالت باشد می‌توان مسواک را در فضای باز قرار داد ولی در غیر این صورت مسواک نباید در فضای باز توالت گذاشته شود».


هدیه‌ای از طبیعت
همیشه لازم نیست برای تمیز و بهداشتی بودن از انواع مواد شوینده شیمیایی مانند پودر، وایتکس یا جوهر نمک استفاده کنید؛ این مواد خطرهای زیادی دارند از حساسیت‌ها و بیماری‌های پوستی گرفته تا مشکلات و مسمومیت‌ها تنفسی. برای شست‌وشوی حمام مواد طبیعی هم کاربرد ویژه خودشان را دارند. در ادامه دو روش مناسب برای تمیز کردن حمام با استفاده از این مواد آمده است:

 

دیوارهای حمام از جمله محل‌هایی هستند که می‌توان آنها را با مواد طبیعی تمیز کرد. به این منظور یک آبپاش را تا نیمه پر از سرکه و بقیه آن را با آب پر کنید. محلول را به دیوار حمام اسپری کنید. یک اسفنج بردارید، آن را مرطوب کنید و روی آن نمک یا جوش شیرین بپاشید. اسفنج را روی جاهایی که سرکه را اسپری کرده‌اید بکشید. ریختن نمک (یا جوش شیرین) روی اسفنج باعث می‌شود با ایجاد اصطکاک، فرایند تمیز شدن بهتر انجام ‌شود. می‌توانید آینه حمام را به همین صورت تمیز کنید و این کار مانع ایجاد بخار آب روی آینه هم می‌شود.


سرکه، ماده شوینده‌ بسیار قوی‌ای است که حتی با آن می‌توانید دوش حمام را هم بشویید. برای شستن دوش حمام به این روش عمل کنید؛ محلول نصف سرکه و نصف آب را به میزان کافی درست کنید و آن را حرارت دهید. وقتی به ‌اندازه‌ای داغ شد که حباب روی آن ظاهر شد، سر دوش را درون یک لگن قرار دهید و محلول را درون آن بریزید. چند دقیقه صبر کنید و بعد با سیم ظرفشویی سر دوش را تمیز کنید.

منبع: همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha