سلامت نیوز : استاد دانشگاه تهران گفت: سیگار كشیدن به دلیل باورهای غلط و اشتباه از جمله لاغری، رفع عصبانیت و خستگی در جامعه به ویژه در میان قشر نوجوان و جوان كشور رواج زیادی یافته است.

به گزارش سلامت نیوز ، ' سجاد قهرمانی ' در گفت و گو با ایرنا افزود:دلیل اصلی اولین تجربه‌ سیگاركشیدن، تقلید از بزرگ‌ترها و مشكلات عاطفی است.

وی با بیان اینكه تصور رسیدن به آرامش نوجوان را ترغیب به مصرف سیگار می‌كند، اظهار داشت: بسیاری از نوجوانان سیگاری، عقیده دارند كه با هر پكی كه به سیگارمی زنند، احساس مردانگی می كنند و این شیوه به زودی جزیی از شخصیت آنها می شود.

این روانشناس، تقلید از پدر و مادر و اطرافیان را تاثیر زیادی در سیگاری شدن نوجوانان دانست و ادامه داد: اضطراب، تنش، محرك های شدید روانی و ناراحتی های خانوادگی عوامل عمده زمینه ساز برای روی آوردن به سیگار است.

وی، سیگاری شدن نوجوانان را بهترین طعمه عاملان پخش مواد مخدر بیان كرد و گفت: خانواده ها بیش از دیگر گروه های اجتماعی در پیشگیری از سیگاری شدن نوجوانان نقش دارند.

قهرمانی تصریح كرد خانواده ها باید هوشیار باشند و ارتباطات و رفت و آمد نوجوان را كنترل كنند.

وی اظهار داشت: اگر والدین احساس كردند بلای مهلك سیگار، گریبان فرزندشان را گرفته با آرامش و سعه صدر، وی را از مضرات و عوارض جبران ناپذیر این ماده دخانی آگاه كنند.

قهرمانی تاكید كرد آموزش قبل از سن 15 سالگی، تلاش برای كاستن فشارهای روانی، تشویق و تقویت به موقع موفقیت ها، فراهم كردن تفریحات سالم، سازنده و درونی كردن ارزش ها در پیشگیری از روی آوردن نوجوانان به سیگار تاثیر زیادی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha