جمعه ۲۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 44494
سلامت نیوز: سعی كنید برای پذیرایی عید، شیرینی‌های ریز و سبكی كه كمترین روكش شكلات، شكر، كرم و خامه را دارند انتخاب كنید. این نوع شیرینی‌ها كمترین كالری را داشته و مصرف كم آن ضرر چندانی نخواهد داشت.

اگر این روزها سری به قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌های شهر بزنید، می‌بینید كه شیرینی‌های متنوعی برای سال نو پخت می‌شود.

حال تصور كنید برای خرید شیرینی عید با خانواده همراه شده و وارد یكی از این قنادی‌ها می‌شوید. اولین چیزی كه افكار شما را مغشوش می‌كند بوی هوس‌انگیز شیرینی‌های در حال پختی است كه فضای قنادی را در برگرفته است. سعی می‌كنید به این موضوع بی‌توجه شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در حالی كه تمام توجهتان را صرف انتخاب بهترین نوع شیرینی خشك كرده‌اید، ناگهان با انواع متنوعی از شیرینی‌های‌ تر مواجه می‌شوید.

در این زمان چه می‌كنید؟ خب مسلم است؛ بدون هیچ تاملی اقدام به خرید انواع متنوع این شیرینی می‌كنید، اما پرسش اینجاست شیرینی‌های تر و خشك چه ویژگی‌هایی دارد، كدام یك برای پذیرایی عید مناسب‌تر است، فسادپذیری این شیرینی‌ها چه میزان است و آیا سلامت ما را تهدید می‌كند؟

شیرینی خامه‌ای، افزایش‌دهنده چربی خون


شیرینی‌هایی كه در تركیبشان خامه به كار رفته شیرینی ‌تر نام دارد. این شیرینی‌ها در مقایسه با انواع شیرینی‌های خشك كه فاقد خامه است، چربی و كالری بیشتری داشته و معمولا در تركیب آنها از روغن‌های مخصوص قنادی استفاده می‌شود.

این روغن‌ها جهت افزایش كیفیت شیرینی اغلب از تركیب چند نوع روغن مختلف تهیه می‌شود و به دلیل دارابودن اسیدهای چرب اشباع با ایزومر ترانس بالا می‌تواند با ورود به بدن كلسترول و تری‌گلیسیرید بد خون را افزایش داده و دردسرساز باشد.

شیرینی‌های تر بشدت فسادپذیر است


شیرینی‌های تر محیط مساعدی برای رشد و تكثیر انواع میكروارگانیسم‌ها بوده و خامه آنها در كوتاه‌ترین زمان ممكن، تحت تاثیر نور و اكسیژن هوا تجزیه و اكسید شده و به رادیكال‌های آزاد تبدیل می‌شود و طعم آن تغییر خواهد كرد. این شیرینی‌ها باید در یخچال نگهداری و ظرف مدت یك الی دو روز مصرف شود، بنابراین برای پذیرایی عید مناسب نیست. شیرینی عید باید ماندگاری طولانی داشته و حداقل برای 2 هفته سالم و تازه باقی بماند.

شیرینی‌های مسمومیت‌زا


بسیاری از قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌های سطح شهر برای تهیه شیرینی‌های تر از خامه‌های غیرپاستوریزه استفاده می‌كنند. این نوع خامه‌ها می‌تواند بیماری‌هایی چون تب مالت، سل، لیستریوز و برخی بیماری‌های روده‌ای و عفونی مهلك را در مصرف‌كننده ایجاد كند.

از سوی دیگر، آلودگی ظروف تهیه، كارگران بیمار، استفاده از انواع مواد رنگی و اسانس‌های غیرخوراكی، استفاده از میوه‌های نشسته و آلوده به انواع انگل‌ها برای تزیین این نوع شیرینی‌ها و شرایط نامناسب نگهداری، همگی ازجمله عواملی است كه می‌تواند برای سلامت خطرآفرین باشد بنابراین شیرینی‌های خامه‌ای، بخصوص كیك عروسی و جشن تولد را از اماكن معتبر تهیه كنید، چراكه در صورت مسمومیت‌زایی تعداد زیادی از افراد را درگیر خواهد كرد.

شیرینی خشك بخرید

شیرینی رایج ایام نوروز شیرینی خشك است. شیرینی نخودچی، زبان، ساقه عروس، پفكی گردویی یا نارگیلی، كشمشی، گل‌محمدی، مربایی و انواعی كه در تركیب آنها خامه به كار نرفته باشد، ازجمله این شیرینی‌هاست. شیرینی‌های خشك ماندگاری طولانی داشته و فسادپذیری اندكی دارد.

اغلب این شیرینی‌ها از آرد گندم، شیر، شكر، تخم‌مرغ، روغن‌های مخصوص قنادی، بهبوددهنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و افزودنی‌های دیگر تهیه شده است.

شیرینی‌های خشك ارزش تغذیه‌ای ندارد

آردی كه در این نوع شیرینی‌ها به كار می‌رود، آرد گندم بدون سبوس است. این آرد فاقد فیبر، پروتئین‌های اصلی و ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و املاح معدنی) بوده و سرشار از مواد نشاسته‌ای و كالری است.

برای سفیدكردن این آردها نیز از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود كه به طور نسبی سمی بوده و در درازمدت به مسمومیت‌های حاد و مزمن منجر می‌شود.

خطر جوش شیرین


در بیشتر شیرینی‌جات برای ترد و پفكی‌شدن حجم محصول از بیكینگ‌پودر استفاده می‌شود. این بهبوددهنده از مخلوط جوش شیرین (بی‌كربنات سدیم)، اسیدهای ضعیف و مواد مولد گاز CO2 تهیه شده است.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، این مواد می‌تواند مولد زخم‌های معده و روده و تنش‌های عصبی باشد و از همه مهم‌تر اثر عمیقی روی غدد تناسلی زنان داشته و سبب كوچك‌شدن و ناكارایی تخمك‌ها می‌شود.

همچنین می‌تواند با كلسیم و آهن موجود در بدن تركیب شده و از قدرت جذب این عناصر بكاهد. بد نیست بدانید در تركیب این نوع بهبوددهنده‌ها سدیم مخفی وجود داشته و برای افراد مبتلا به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد.

احساس جمع‌شدن دهان پس از صرف برخی از شیرینی‌ها بخصوص كیك‌ها نشان‌دهنده وجود بیكینگ پودر فراوان محصول است.

به سلامت مهمانان احترام بگذارید

بسیاری از قنادی‌ها برای پاسخگویی به افزایش ناگهانی تقاضای شب عید، از ماه‌ها قبل شیرینی‌هایی را تهیه و انبار می‌كنند.

مسلما در طول این مدت نیز تغییراتی در تركیبات آنها پدیدار می‌شود كه برای سلامتی زیانبار خواهد بود بنابراین ابتدا شیرینی را از نظر طعم، بو و تازگی تست كرده و به مقدار كم، از قنادی‌های معتبری كه دارای مجوز بهداشت هستند، خریداری كنید. از خرید شیرینی‌های رنگی و پراسانس نیز خودداری كنید.

سعی كنید برای پذیرایی عید، شیرینی‌های ریز و سبكی كه كمترین روكش شكلات، شكر، كرم و خامه را دارند انتخاب كنید. این نوع شیرینی‌ها كمترین كالری را داشته و مصرف كم آن ضرر چندانی نخواهد داشت.

از نگهداری طولانی‌مدت شیرینی در یخچال یا فریزر خودداری كنید. این كار موجب برگشت طعم و كاهش كیفیت شیرینی می‌شود. معمولا ایجاد بوی «نا» در شیرینی‌های خشك، نشان‌دهنده پایان تاریخ مصرف آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha