رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی با بیان این كه داروی مشابه ایرانی «ساندیمون» از یك سال پیش در كشور ساخته شده است، گفت: بیماران كلیوی برای تهیه داروی خارجی با مشكل مواجه هستند و فشار هزینه دارو بر آنها بیشتر شده است.

مصطفی هاشمی در گفت‌ وگو با ایسنا، اظهار كرد: داروی ایرانی كه مشابه داروی خارجی «ساندیمون» و با همان نام ساخته شده، هنوز بر روی بیماران آزمایش نشده و از این رو در كیفیت بخشی آن تردید وجود دارد.

وی گفت: ‌از حدود شش ماه پیش، بیماران مجبور به پرداخت 16 تا 35 هزار تومان به عنوان مابه‌التفاوت داروی خارجی نسبت به داروی ایرانی هستند، این در حالی است كه تا پیش از آن، داروی خارجی نیز به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گرفت.

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی ابراز عقیده كرد: از آنجا كه داروی مشابه تحت لیسانس شركت خارجی آن نیست و چگونگی ساخت و فرمول این دارو نیز مشخص نشده است، پزشكان از تجویز داروی ایرانی به بیماران خودداری می‌كنند.

وی خاطرنشان كرد: از حدود یك سال پیش داروی ایرانی ساندیمون ساخته شد اما متاسفانه هنوز مورد تایید انجمن نفرولوژی، مركز مدیریت پیوند و بیماریهای وزارت بهداشت و درمان و بسیاری از پزشكان متخصص در این امر نرسیده است.

هاشمی افزود: با این حال، از حدود 5 ماه پیش شركت‌های بیمه گر اقدام به اخذ 35 هزار تومان هزینه ما به التفاوت نوع خارجی ساندیمون نسبت به داروی تولید داخل كرده‌اند كه این امر بیماران را در تهیه داروی خارجی با مشكل مواجه كرده است.

وی با اشاره به اینكه «ساندیمون» برای بعد از عمل پیوند كلیه و بیماران دچار نارسایی كلیه جهت جلوگیری از ایجاد مشكلات بیشتر تجویز می‌شود، مدعی شد: داروی ساخت داخل بدون گذراندن آزمایش‌های بالینی به تولید انبوه رسیده كه این موضوع باعث ایجاد تردیدهایی در اثر بخشی آن می‌شود.

رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی با انتقاد از وضعیت موجود در نظارت بر دارو در كشور، اظهار كرد: در این زمینه باید چارچوب خاصی تعریف شود و دارو پس از ساخت، مورد تایید مراجعی كه در ارتباط با مصرف كنندگان هستند قرار گیرد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha