سلامت نیوز: بیش از 50 درصد پیوند سلول های بنیادی خون ساز در دنیا از داوطلبان اهدا سلول های بنیادی، 30 درصد از خواهر و برادر و اقوام و کمتر از 10 درصد نیز از بند ناف انجام می گیرد.

دکتر حمیدیه رئیس بخش پیوند سلول های بنیادی کودکان بیمارستان شریعتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: بانک اطلاعات اهدا کنندگان سلول های بنیادی از دو سال پیش فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و هم اکنون 6 ماه است که به انجمن جهانی اهدا کنندگان سلول های بنیادی دنیا وصل است.

وی گفت: از کل بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی خون ساز فقط 30 درصد آنها دهنده سازگار را در خانواده خود دارند و برای بقیه موارد دهنده سازگاری را نمی توان پیدا کرد، بیش از 50 پیوند در سرتاسر دنیا از داوطلبان اهدا سلول های بنیادی هستند و 30 درصد از خواهر و برادر و اقوام و کمتر از 10 درصد نیز از پیوند بند ناف انجام می شود.

حمیدیه تصریح کرد: اهدا سلول های بنیادی به دو روش انجام می شود یکی روش از اهدا خون محیطی و دیگری اهدا از مغز استخوان است ما تعیین روش را به عهده خود اهدا کنندگان گذاشتیم.

رئیس بخش پیوند سلول های بنیادی کودکان اظهار کرد: افرادی داوطلب به این بانک مراجعه می کنند و اطلاعات آنها ثبت می شود فقط چند سی سی از خون آنها گرفته شده و اطلاعات HLA آنها برای پیوند در سیستم کامپیوتری نگهداغری و ذخیره می شود.

**اهدا کنندگان عضوی را از دست نمی دهند

وی در ادامه افزود: کار خوبی خواهد بود که فردی داوطلب اهدا سلول های بنیادی باشد و جان کسی را از مرگ نجات دهد ولی هیچ اتفاقی برای خودش نیفتد اینجا اهدا کنندگان عضوی را از دست نمی دهند.

حمیدیه گفت: اتصال این بانک به بانک جهانی بسیار مهم است گاهی اوقات حتی در بانک های بزرگ نیز فرد دهنده برای بیمار در آن کشور وجود ندارد و اتصال به شبکه جهانی باعث می شود که قابلیت جستجو برای بیماران در همه دنیا وجود داشته باشد.

رئیس بخش پیوند سلول های بنیادی کودکان عنوان کرد: اگر بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی راه بیفتد و هرچقدر هم داوطلب داشته باشد اگر به شبکه جهانی متصل نباشد در خیلی از موارد جستجو عقیم خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: ما قابلیت آوردن نمونه سلول های بنیادی را از تمام بانک های HLA در سطح جهان داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha