یك فوق تخصص گوارش گفت: اكثر بیماران مبتلا به هپاتیت، نشانه‌های بیماری را ندارند و بیماری آنها فقط با انجام آزمایش خون مشخص می‌شود.

دكتر سید "محمد حسن امامی " در همایش بازآموزی پزشكان عمومی با موضوع"گوارش"در تالار "زیتون" دانشگاه علوم پزشكی اصفهان افزود: بیماری هپاتیت به معنای التهاب و ورم كبد است كه مهمترین عوامل ایجادكننده این بیماری ویروس‌ها هستند.

این فوق تخصص گوارش و كبد گفت:تاكنون حداقل‌شش نوع ویروس عامل بروز انواع هپاتیت شناسایی شده كه نامگذاری آنها بر اساس حروف الفبای انگلیسی شامل " هپاتیت ‪ E ،D ،C ،B ،A‬و ‪ " G‬است.

وی بی‌اشتهایی،تغییر رنگ پوست وچشم به زردی، خارش بدن، خستگی، بی‌حالی و كاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه رااز علایم ابتلا به بیماری هپاتیت حاد ذكر كرد.

وی بااشاره به اینكه بی‌رنگ شدن مدفوع، تیره شدن ادرار، تهوع و استفراغ از علایم دیگر ابتلا به هپاتیت حاد است،اظهار داشت:مراكز درمانی، زباله‌های بیمارستانی ، معتادان تزریقی و روابط نامشروع از جمله عوامل اصلی این بیماری است.

وی گفت: به دنبال تماس با ویروس مولد بیماری هپاتیت، پس از طی دوره‌ای كه هفته‌ها تا ماهها متغیر است و به آن " دوره نهفته" گفته می‌شود ، علائم حاد ابتلا به هپاتیت ظاهر می‌شود.

وی افزود: در ‪ ۹۵‬درصد موارد هپاتیت حاد، علایم بیماری خود به خود و حتی بدون درمان در مدت چهار تا شش هفته برطرف و ویروس از بدن دفع می‌شود و در ‪ ۵‬درصد موارد ابتلا به ویروس" هپاتیت ‪ ،" B‬ویروس عامل بیماری در بدن فرد مبتلا باقی می‌ماند.

وی افزود: در برخی موارد به دنبال ابتلا به هپاتیت ، ضایعات پوستی همچون كهیر بروز می‌كند كه ناشی از رسوب آنتی ژن‌های هپاتیت در پوست است.

وی اظهار داشت:"هپاتیت ‪ " A‬مرگ و میر بسیار كمی دارد و پس از بهبود نیز هیچگونه عارضه‌ای بر جای نمی‌گذارد و " هپاتیت ‪ " B‬نیز در اغلب موارد قابل درمان است و در ‪ ۵‬درصد از بیماران نیز، ویروس در بدن باقی مانده و احتمالا با تكثیر خود برای بیمار مشكلاتی را در آینده ایجاد می‌كند.

دكتر "طالب آزرم"نیز در این سمینار بابیان این كه این بیماری در معتادان رو به افزایش است، گفت: از آن جا كه یكی از راه‌های مهم انتقال هپاتیت "‪"C‬ و" ‪ ، "B‬اعتیاد تزریقی است مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری هپاتیت در معتادان، ترك اعتیاد است.

وی اظهار داشت:فقط یك بار اشتراك در وسایل تزریقی كافی‌است كه شخص به این ویروس آلوده شود.

وی گفت:اشتراك در وسایل استفاده شده در تزریق، همچون سرنگ و سر سوزن كه به خون آلوده می‌شود، ویروس را از فردی به فرد دیگر انتقال می‌دهد.

وی با بیان این كه‌علایم بیماری به شكل‌های مختلف ظاهر می‌شود، افزود: اغلب مبتلایان هیچ علامتی ندارند و از بیماری خود مطلع نیستند و فقط با انجام آزمایش خون، ابتلای به بیماری در آنان مشخص می‌شود.

آزرم تصریح كرد: تشخیص بیماری هپاتیت"‪ "C‬و"‪ "B‬از روی علایم‌در افراد معتاد مشكل است، چرا كه بسیاری از علایم به علت اعتیاد تزریقی و یا مصرف مشروبات الكلی نیز دیده می‌شود و بر این اساس بهترین راه تشخیص بیماری در افراد معتاد، انجام آزمایش است.

به‌گفته وی، هپاتیت در بیماران معتاد تزریقی قابل درمان است، اما شرط لازم و ضروری،ترك موادمخدر تزریقی است، زیرا درصورت ادامه اعتیاد تزریقی تاثیر داروهای تجویز شده توسط پزشك معالج بشدت كاهش می‌یابد.

همایش بازآموزی پزشكان عمومی‌با حضور ‪ ۷۰‬نفر از پزشكان عمومی برگزار شد و در آن بیماری‌های خونی، عفونی و فصلی گوارش مورد بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha