سلامت نیوز : کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با اشاره به اینکه راه‌حل واحدی برای مشکلات آب جهان وجود ندارد از عدم دسترسی 780 میلیون نفر در سراسر دنیا به آب پاکیزه خبر داد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا با مشکل سخت و روزانه‌ یافتن آب آشامیدنی پاک مواجه هستند. در شرایط غیربهداشتی زندگی می‌کنند و به شدت با درگیری‌های مسلحانه و دیگر شرایط خشونت‌آمیز درهم‌آمیخته است.

درحالی که متخصصان در ششمین مجمع جهانی آب در شهر بندری مارسی فرانسه گردآمده‌اند تا راه‌حلی برای مشکلات آب جهان بیابند که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواهان توجه به چالش‌هایی است که غیرنظامیان گرفتار در جنگ با آنها روبه‌رو هستند.

ژان فیلیپ دراس، رئیس واحد آب و سرپناه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، می‌گوید: برای بسیاری از ما که آن‌قدر خوش‌اقبالیم که هر روز صبح شیر آب را بازمی‌کنیم و دوش آب گرم می‌گیریم، تقریباً غیرممکن است که تصور کنیم آوارگی از جنگ و زندگی در زیر درختی در ساحلی خشکی‌زده یا گیرافتادن در شهری آماده‌ نبرد مانند حمص، ناتوان از تردد برای جستجوی غذا و آب، چگونه می‌تواند باشد.

تشنه و گرسنه بودن به خودی ‌خود سخت است ولی گرسنگی و تشنگی به همراه زندگی با تهدید خشونت و خونریزی چیز دیگری است.

پیش‌بینی می‌شود که بیش از 780 میلیون نفر در سراسر دنیا یعنی 40 درصد افرادی که در آفریقای زیر صحرا زندگی می‌کنند به آب پاکیزه دسترسی ندارند و این درحالی است که درحدود 2 و نیم میلیارد نفر امکان استفاده از توالت را ندارند.

در ششمین مجمع جهانی آب، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بحث بر سر اهمیت همکاری و ارتباطات پایه را در رسیدن به راهکارهای عملی، بالاخص در مناطق جنگ‌زده‌ای که مبارزات درازمدت و شدید، تحریم‌ها و مشاجرات سیاسی برای هفته‌ها، سال‌ها و حتی چندین دهه مانع از دسترسی مناسب جوامع به آب و ملزومات بهداشتی می‌شوند را هدایت خواهد کرد.

مایکل تلهامی، مشاور منطقه‌ای واحد آب و سرپناه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز می‌گوید: جریان‌های معلول و نگران‌کننده‌ی را شاهد ‌هستیم که منجر به آسیب‌پذیری و خشونت بیش‌تر می‌شوند.

توزیعِ به شدت نابرابر منابع، مسائل گسترده‌ مربوط به پایداری منابع طبیعی و محیط‌ زیست، عدم همکاری در بین مقامات، رشد سریع جمعیت و تغییرات جوّی، همگی مواردی هستند که به رقابت بیشتر برای منابع کمیاب، رشد اقتصادی عقب‌افتاده، افزایش مهاجرت اجباری و افزایش نا‌آرامی‌ها کمک می‌کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که برای بیش از 20 میلیون نفر در 48 کشور جنگ‌زده در سراسر دنیا طرح‌های آبرسانی، بهداشتی و ساخت و ساز انجام می‌دهد، به شدت معتقد است که همکاری محلی، گفت‌وگو و نوآوری کلید اصلی اداره‌کردن بعضی از این چالش‌های پیچیده‌ی بشردوستانه می‌باشد.

یک طرح جدید آزمایشی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که به‌طور مشترک با مسئولان منطقه‌ای آبرسانی در اتیوپی انجام گرفت نمونه‌ای است از اینکه چقدر آسان می‌توان از فن‌آوری برای بهبود دسترسی روستاهای اطراف به آب استفاده کرد.

در این طرح؛ 32 شبکه‌ آب‌رسانی محلی به یک پایگاه داده متصل خواهد شد و از اطلاعات فرستاده‌شده توسط کاربران تلفن‌های سیار برای نقشه‌برداری و جدول‌بندی وضعیت 7 هزار پمپ و ایستگاه استفاده می‌شود و درباره‌ی اینکه چه مکان‌هایی به تعمیرات و پیاده‌سازی تجهیزات نیازمندند، به‌روزرسانی‌های آنی ارائه خواهد شد و امید است که این طرح به تمامی منطقه گسترش یابد و در جاهای دیگر نیز تکرار شود.

نمونه‌ دیگری از نبوغ بومی که در عمل پیاده‌گشته را می‌توان در رفح و در نوار غزه مشاهده کرد. جاییکه محدودیت واردات مصالح ساختمانی، کمبود شدید آب و سیستم خراب فاضلاب ایجاب کرد تا از طرح‌های تسهیل‌یافته ساخت و ساز و دوستدار محیط ‌زیست برای تصفیه فاضلاب استفاده شود.

در این زمینه با استفاده از مواد بازیافتی و فن‌آوری نو، کارخانه‌ای ساخته‌ شد که به 180هزار نفر خدمات‌رسانی می‌کند و توانایی تبدیل فاضلاب به منبع پاک قابل استفاده برای آبیاری درختان میوه دارد. چنین طرح‌هایی از آب‌های زمینی نوار غزه محافظت کرده و مانع از تبدیل مناطق مدیترانه‌ای به محلی برای دفع فاضلاب‌‌ مضر می‌شوند.

رئیس واحد آب و سرپناه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌افزاید: هنگامی که جوامع آب را به عنوان یک منفعت و نگرانی مشترک دریابند و تصمیم بگیرند تا به جای جنگیدن بر سر آن با یکدیگر همکاری کنند به راهکارهای پایدار و مشترکی دست ‌می‌یابند که انعطاف‌پذیر و ابتکارآفرین خواهند بود. آب می‌تواند ناباورانه موضوعی تفرقه‌انگیز باشد اما در عین حال می‌تواند منبع شگرف همکاری، خلاقیت و ظرفیت‌سازی نیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha