سلامت نیوز : یك متخصص و جراح مغز و اعصاب توصیه كرد: بهتر است زنان حتما در زمان یائسگی آزمایش پوكی استخوان انجام دهند و زیر نظر پزشك متخصص خود را تحت درمان قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز ، دكتر تورج یزدی در گفت‌وگو با ایسنا ، گفت: شایع‌ترین عاملی كه اغلب بیماران با درد ستون فقرات به پزشك مراجعه می‌كنند ناشی از صدمه به عضلات است. از سوی دیگر، دیسك كمر و گردن نیز باعث درد در این نواحی می‌شود.

وی افزود: صدمات عضلانی به دنبال انجام كارهای سنگین ایجاد می‌شود این در حالی است كه مراجعه بیماران زمانی صورت می‌گیرد كه عضلات تحت فشار غیرعادی قرار می‌گیرند یا با انجام كارهای طولانی مدت باعث فشار به ستون فقرات می‌شوند.

وی گفت: كارهای طولانی مدت نیز زمینه ساز دیسك می‌شود كما اینكه بطور عادی درد در ناحیه گردن در بین كارمندان، آرایشگران، حسابداران و رانندگان بیشتر دیده می‌شود و درعین حال اگر به این قسمت‌ها فشار ناگهانی وارد شود دردناك می‌شود.

این متخصص و جراح مغز و اعصاب خاطرنشان كرد: نكته مهمی كه بسیاری از بیماران به آن توجه نمی‌كنند این است كه حركات تركیبی به ستون فقرات صدمه می‌زند بنابراین نباید با عجله كار كنند.

وی توصیه كرد: تكنیك صحیح برای بلند كردن اشیاء این است كه روی زمین بنشینند، از قدرت زانوها استفاده كرده و شیء را بلند كنند و بطور ناگهانی این عمل را انجام ندهند.

وی یكی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات را دیسك كمر دانست و افزود: از نظر آناتومیك این دیسك، عضروف بین دو مهره است و باعث حركت ستون فقرات می‌شود و فشارهای وارده به ستون را تعدیل می‌كند و دیسك عملا بصورت بالشتكی كار می‌كند كه بین دو مهره قرار دارد.

وی بیان كرد: در افرادی كه دچار مشكل دیسك می‌شوند به ریشه‌های عصب فشار می‌آید. به عبارت دیگر در صورتی كه دیسك كمر دچار مشكل شود اندام تحتانی و در صورتی كه دیسك گردن صدمه ببیند به اندام فوقانی فشار وارد می‌شود به همین دلیل است كه عمده شكایت بیماران در دیسك كمر و گردن، درد پا و درد دست است نه درد كمر و گردن.

وی گفت: پزشك از طریق نكاتی كه برای بیمار مطرح می‌كند، وی را آگاه می‌كند كه انجام عمل دیسك كمر یا گردن، درد پای وی را بهبود می‌بخشد.

دكتر یزدی تصریح كرد: بر اثر فشارهای ناگهانی دیسك ساییدگی پیدا می‌كند و ممكن است پاره شود. افرادی كه دیسكشان به مرور زمان مشكل پیدا كند ممكن است با یك فشار ناگهانی پاره شود. اغلب بیماران تا مرحله پاره شدن دیسك علامت خاصی ندارند بلكه ممكن است فرد كمردرد مزمن داشته باشد تا لحظه‌ای كه دیسك پاره شود.

وی متذكر شد: كسانی كه حداقل نیم ساعت در روز بطور مداوم ورزش كنند با مشكلات كمتری در خصوص دیسك كمر مواجه هستند.

وی خاطرنشان كرد: افرادی كه زمین می‌خورند به ویژه خانمهایی كه دچار یائسگی زودرس بوده‌اند چه به صورت طبیعی یا جراحی، دچار پوكی استخوان شدیدی می‌شوند. زمین خوردن حتی از ارتفاع كم برای آنها می‌تواند مشكل ایجاد كند بنابراین به این افراد توصیه می‌شود كه حتما در زمان یائسگی آزمایش پوكی استخوان بدهند و زیر نظر پزشك متخصص خود را تحت درمان قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha