چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۶
کد خبر: 44628
سلامت نیوز: تصمیم به تغییر دادن رنگ مو ممکن است کار سختی باشد. برخی از بررسی‌ها رنگ مو را با افزایش خطر دچار شدن به برخی از سرطان‌ها ارتباط داده‌اند و برخی دیگر نیز نتوانسته‌اند چنین رابطه‌ای را نشان دهند.

درباره اغلب رنگ موها پیش از وارد شدن به بازار آزمایش اجباری ایمنی مانند سایر افزودنی‌های رنگی آرایشی انجام نمی‌شود. زنان اغلب باید خودشان دریابند که این رنگ موها بی‌خطر هستند یا نه.

هنگامی که برای اولین بار رنگ موها به بازار آمدند، جزء اصلی رنگ موهای ساخته شده از قطران زغالسنگ باعث ایجاد واکنش آلرژی در مصرف‌کنندگان شدند. امروزه اغلب رنگ موها از منشا مواد نفتی ساخته می‌شوند. اما حتی این رنگ موها نیز برخی از همان ترکیبات رنگ موهای قدیمی را دارند.

سازندگان رنگ مو استفاده از موادی را خطر آنها در ایجاد سرطان در حیوانات شناخته شده است، متوقف کرده‌اند. برای مثل ماده 4 متوکسی-ام- فیلن دیامین (4MMPD) یا 4 - متوکسی فنیل دیامین سولفات دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. برخی از کارشناسان معتقدند که مواد جدیدی که در رنگ موها به کار می‌روند، فرق چندانی با مواد قبلی ندارند.

در مجموع کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای کاهش خطر سرطان بهتر است رنگ موی کمتری در طول زمان مصرف کنید. همچنین می‌توانید تا زمانی که موهای‌تان خاکستری نشده است از رنگ مو خودداری کنید.

احتیاطات هنگام استفاده از رنگ مو

این نکات ایمنی را هنگام رنگ کردن مو رعایت کنید:

    رنگ مو را برای مدتی بیش از حد نیاز روی سر باقی نگذارید.

    پوست سرتان را پس از رنگ شدن مو کاملا با آب بشویید.

    هنگام کاربرد رنگ روی موهای‌تان دستکش بپوشید.

    به دقت دستورات روی بسته رنگ مو را رعایت کنید.

    هرگز فراورده‌های متفاوت رنگ مو را باهم ترکیب نکنید.

پیش از استفاده از رنگ مو باید از لحاظ نداشتن آلرژی آن را آزمایش کنید.. به دستورات بروشور محصول برای انجام این آزمایش توجه کنید. آرایشگرتان باید هر بار که موهای‌تان را رنگ می‌کند این آزمایش را انجام دهد. اگر خودتان این آزمایش را انجام می‌دهید، مقداری اندکی از رنگ مو را پشت گوشتان آزمایش کنید، اگر پس از دو روز نشانه‌های آلرژی مانند خارش، سوزش، و قرمزی ظاهر نشد، تا حدی می‌‌توانید مطمئن باشید که به رنگ مو حساسیت ندارید.

هرگز ابروها و مژه‌های‌‌تان را با رنگ مو رنگ نکنید. واکنش آلرژی نسبت به رنگ ممکن است باعث تورم یا افزایش خطر عفونت در ناحیه چشم شود. این واکنش ممکن است به چشم شما صدمه بزند و حتی باعث نابینایی شود. ریختن اتفاقی رنگ مو به درون چشم نیز ممکن است آسیب دائمی ایجاد کند. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از رنگ مو برای ابرو و مژه‌ها را حتی در سالنهای زیبایی ممنوع کرده است.

آیا استات سرب در رنگ مو بی‌خطر است؟

استات سرب به عنوان افزودنی در رنگ‌ موهای "پیشرونده" مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فراورده‌ها در طول دوره‌ای زمان از مصرف مداوم به تدریج باعث رنگ گرفتن مو می‌‌شوند. در صورت رعایت دقیق دستورات روی محصول خطری متوجه شما نیست. در صورتی که رنگ مویی حاوی استات سرب باشد، این هشدار باید روی بسته آن وجود داشته باشد:

"احتیاط: حاوی استات سرب. فقط برای مصرف خارجی. این فراورده را دور از دسترس کودکان نگهدارید. بر روی پوست سر خراشیده شده یا بریده این محصول را استفاده نکنید. اگر دچار تحریک پوستی شدید، مصرف آن را قطع کنید. از این محصول برای رنگ کردن سبیل، مژه، ابرو، یا موهای بخش‌های دیگر بدن به جز پوست سر استفاده نکنید. مراقب وارد شدن رنگ به داخل چشم‌تان باشید. دستورات استفاده را به دقت دنبال کنید و دست‌های‌تان را پس از استفاده کاملا بشویید."

آیا رنگ مو برای زنان باردار بی‌خطر است؟

اطلاعات کاملی درباره ایمنی رنگ کردن مو در هنگام بارداری در دست نیست. احتمال دارد که هنگامی استفاده از رنگ مو، مقدار اندکی از آن به داخل بدن راه یابد. بنابراین مقادیر بسیار کمی از ماد ه شیمیایی ممکن است بتواند به جنین برسد، اگر اصولا چنین چیزی امکان‌پذیر باشد.

در برخی از بررسی‌های حیوانی و انسانی، هیچ تغیبری در اثر رنگ مو بر روی جنین در حال رشد مشاهده نشده است. در صورتی که در این مورد نگران هستید یا سوالی دارید، با دکترتان مشورت کنید.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha