سلامت نیوز: برای اغلب مردم فصل بهار یادآور تازگی و نشاط و شادی است، اما همین فصل برای عده‌ای دیگر چیزهای ناخوشایندی را به یاد می‌آورد، مثل عطسه‌های دنباله دار، آبریزش چشم و بینی و به طور کلی تمام ناخوشایندی‌های آلرژی یا حساسیت فصلی. این علائم در برخی مواقع تا جایی پیش می‌رود که خوشی‌های ایام عید را به کام فرد مبتلا تلخ می‌کند. برای اطلاع از راه‌های کاهش عواقب آلرژی فصلیبا دکتر شهرام زینلی، متخصص بیماری‌های تنفسی و آلرژی گفت‌و‌گو کردیم.

دکتر زینلی به سینانیوز گفت: «علائم آلرژی فصلی از اواخر اسفندماه خود را نشان می‌دهند که این علائم شامل سوزش حفیف و خارش شدید نواحی گلو، بینی و گوش، عطسه‌های پیوسته و کلافه کننده است. با توجه به نوع آلرژی و قسمتی از بدن که درگیر آن است، علائم مختلفی از قبیل خارش پوست، چشم‌ها یا بدن، ایجاد کهیر و جوشهای پوستی، عطسه، سرفه، تنفس صدا دار، حالت تهوع و استفراغ نیز از جمله این علائم است. در نمونه ‌هایی نادر حتی آلرژی‌های بسیار خطرناک و تهدید کننده به مرگ نیز که آنافیلاکسیز نامیده می‌‌شوند هم اتفاق می‌افتد.»

وی در ادامه گفت: عوامل ارثی و ژنتیکی اصلی‌ترین عامل ابتلای افراد به آلرژی فصلی است. اشخاص می‌توانند توانایی ابتلا به آلرژی را نیز ارث ببرند و در عین حال به هیچ ماده خاصی حساس نباشند و فقط نقش انتقال دهنده را بازی کنند. هنگامی که یکی از والدین به نوعی از حساسیت مبتلا باشد، شانس ابتلای فرزند او ۵۰% و اگر هر دو آن‌ها آلژیک باشند، این مقدار به ۷۵% می‌‌رسد.

در واقع سیستم ایمنی این افراد نسبت به افراد عادی هوشیار‌تر است به گونه‌ای که نسبت به عواملی که سیستم ایمنی افراد عادی نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت هستند، سیستم ایمتی این افراد واکنش تندی نشان می‌دهد، البته مدل تغذیه در دوران کودکی در شدت و ضعف آلرژی در بزرگسالی موثر است، به عنوان مثال کودکانی که از شیر مادر تغذیه نشده‌اند، استفاده زود هنگام بعضی مواد آلرژی ‌زا مانند خوردن بادام هندی زیر دو سالگی نیز می‌تواند شانس ابتلای کودک به آلرژی‌ها را پیش بینی کند.»
دکتر زینلی در ادامه گفت: «یکی از راه‌های تخفیف واکنش‌های آلرژیک تقویت قوای ایمنی بدن است، به طوری که دیده شده است با ضعیف شدن افراد واکنش‌های آلرژیک هم شدید‌تر شده‌اند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا آلرژی درمان پذیر است یا خیر گفت: «آلرژی درمان قطعی ندارد و پزشک و فرد مبتلا با کمک هم می‌توانند تنها آن را کنترل کنند و از بروز نشانه‌های آن تا حدی جلوگیری کنند.»

دکتر زینلی همچنین گفت: «ما به عنوان راه‌های ساده جلوگیری از تشدید علائم آلرژی در مرحله اول توصیه می‌کنیم فرد مبتلا تا جایی که برایش امکان دارد از عوامل آلرژی زا دوری کنند، مثلا اگر به مسافرت می‌رود و مقصد او نواحی پرگرد و خاک است از ماسک مناسب و استاندارد استفاده کند و همچنین به طور مرتب مجاری بینی و تنفسی خود را با آب نمک شست و شو دهد. در این مورد سرم نمک که مقدار استانداردی نمک دارد توصیه می‌شود زیرا مقدار زیاد نمک خود می‌تواند آسیب زا باشد.»
وی در مورد درمان دارویی آلرژی فصلی گفت: «افراد مبتلا می‌توانند با مراجعه به پزشک داروهای مناسب و به روز تهیه کنند زیرا با توجه به شیوع بالای این معضل، هرساله داروهای جدید و مؤثرتری تولید می‌شود.»

دکتر زینلی گفت: «کسانی که در ایام عید به مسافرت می‌روند باید به این نکته توجه کنند که اغلب داروهای ضد حساسیت یا آنتی هیستامین‌ها بسیار خواب آور هستند و افراد به هیچ وجه نباید پس از مصرف آن‌ها رانندگی کنند و اگر مجبور به رانندگی هستند می‌توانند از داروهای جایگزین که درصد خواب آوری کمتری دارند استفاده کنند.»

وی ادامه داد: «البته بعضی از رانندگان با آگاهی از تاثیر خواب آوری این دارو‌ها به طور کلی از مصرف دارو اجتناب می‌کنند، که من این کار را هم اصلا توصیه نمی‌کنم زیرا علائم ناشی از آلرژی بسیار کلافه کننده بوده و دقت فرد مبتلا را هم کاهش می‌دهند که این موضوع خود می‌تواند هنگام رانندگی بسیار خطرناک باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha