چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
کد خبر: 44636
سلامت نیوز: این روزها دیگر كسی با دیدن یك دختر 27 ساله و مجرد تعجب نمی‌كند. دختران همپای پسرها كار می‌كنند و درس می‌خوانند و زندگی خود را كم و بیش اداره می‌كنند. با این حال آسیب‌ها و مشكلات روحی و روانی بسیاری كه ناشی از افزایش سن ازدواج است گریبانگیر نسل امروز شده كه در این مختصر اشاره‌ای به هر یك از این آسیب‌ها داریم.
تا دیر نشده ازدواج کنید

در زمانه فعلی، انتظارات افراد از استانداردهای زندگی تغییر كرده است. دختران مجرد به‌خصوص كسانی كه تحصیلات بالایی دارند یا از طبقات بالای جامعه هستند با این اعتقاد كه دردسر‌های ازدواج بیش از فایده‌های آن است و این امر باعث می‌شود فرصت‌های زندگی مثل پیشرفت در تحصیل، كار و شغل را از دست بدهند از ازدواج خودداری می‌كنند.

هر دختر و پسری به مرور زمان یك موقعیت اجتماعی، شغلی یا تحصیلی برای خود فراهم می‌كند و به استقلال می‌رسد. همین حس استقلال باعث می‌شود كه بعضی از آنها نخواهند زیر سلطه كسی، حتی همسر باشند و مسئولیت دیگری به مسئولیت های اجتماعی و شغلی شان اضافه کنند.

داشتن معیارهای دست نیافتنی و به‌دنبال همسر رؤیایی بودن، داشتن آزادی به مفهوم غربی و ایجاد هنجارهای فرهنگی مسائلی هستند كه ازدواج را به تأخیر می‌اندازند. در واقع ازدواج‌های بعد از 35 سالگی برای مردان و زنان، ازدواج دیرهنگام محسوب می‌شود.

در موارد زیادی زندگی انفرادی باعث می‌شود بی‌خیال‌تر شوند و نخواهند یا نتوانند زیر بار مسئولیت زندگی مشترك بروند. بدترین قسمت ماجرا این است كه با افزایش سن، شخصیت افراد شكل می‌گیرد و انعطاف پذیری‌شان به حداقل می‌رسد. این افراد وقتی در سن بالا ازدواج می‌كنند دیگر قادر به درك مفاهیمی مثل گذشت، صبر، محبت و... نیستند، بنابراین زندگی بادوامی ندارند و در نهایت زندگی‌شان به طلاق و جدایی منجر می‌شود.

 
هنگامی كه انگیزه‌های قوی تشكیل خانواده به وسیله موانع غیرقابل‌قبول یا موانعی كه فرد برای رفع آنها ناتوان است، سركوب شوند یا معطل بمانند، احساس ناكامی رخ می‌دهد. احساس ناكامی یكی از الگوهای قدرتمند ناهنجاری رفتاری، ارزشی و نگرشی است كه شخصیت و هویت فرد را زیرسلطه می‌گیرد

فرصت هایی که از دست می دهید

افزایش سن باعث می‌شود نشاط و شادی اولیه انسان‌ها تحلیل برود، به‌خصوص اگر همچنان مجرد مانده باشند منزوی و گوشه گیر خواهند شد. مسلما یك جوان 36 ساله نمی‌تواند صبر و حوصله یك جوان 26 ساله را برای یك نفر به‌عنوان همسر داشته باشد. در واقع این افراد تا این سن و سال هنوز نتوانسته‌اند یك نفر را به‌صورت دائم كنار خود داشته باشند كه تنهایی خود را با او پر كنند و به قول معروف محرم رازشان باشند. همین موضوع باعث می‌شود امنیت درونی‌شان كاهش یابد و اعتماد به نفس پایینی داشته باشند.

هنگامی كه انگیزه‌های قوی تشكیل خانواده به وسیله موانع غیرقابل‌قبول یا موانعی كه فرد برای رفع آنها ناتوان است، سركوب شوند یا معطل بمانند، احساس ناكامی رخ می‌دهد. احساس ناكامی یكی از الگوهای قدرتمند ناهنجاری رفتاری، ارزشی و نگرشی است كه شخصیت و هویت فرد را زیرسلطه می‌گیرد.

از سوی دیگر افزایش سن ازدواج، شكل‌گیری عقده‌های روانی و انباشت آنها را در شخصیت فرد به‌دنبال دارد، در حالی‌كه ارضای جنسی به موقع، امنیت و آرامش روانی را موجب می‌شود و بدون آن عصبیت‌های روحی، طغیانگری، احساس پوچی و حتی میل به‌خودكشی مجال بروز می‌یابند.
تا دیر نشده ازدواج کنید

از طرف دیگر روابط خارج از چارچوب خانواده پیش از ازدواج نیز نه‌ تنها به ارضای كامل و جامع منجر نمی‌شوند بلكه چون همواره با احساس گناه و غیراخلاقی بودن همراه است بر میزان عصبیت‌ها می‌افزاید. این در حالی است كه ناهنجارهای روانی بیشتر گریبانگیر زنان است و آنها بیشتر در خطر این مشكلات هستند.وقتی سن بالا می‌رود نداشتن همسر و بچه یا به اصطلاح سر و سامان گرفتن به شكل یك حسرت درمی‌آید، به‌خصوص وقتی پیر و ناتوان می‌شوند خلأ بچه یا به قول معروف عصای پیری را بیشتر از نبود همسر احساس می‌كنند.

این در حالی است که از نظر پزشكی ازدواج دیر هنگام خطر كاهش باروری، به دنیا آوردن فرزندانی با نقایص ژنتیك و نیز عوارض حاملگی و زایمان را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر وقتی فاصله سنی والد با فرزند زیاد باشد والدین نمی‌توانند ارتباط فكری و عاطفی خوبی با فرزند خود برقرار كنند و آمادگی تحول و به روز شدن كمتری در قبال فرزندشان دارند، چرا كه معمولا سن یائسگی مادر با سن بلوغ فرزند همزمان می‌شود و در واقع دو موجود كه هر دو در یك بحران هویتی به سر می‌برند و گرفتار بی‌ثباتی خلقی هستند و به حمایت عاطفی و روانی نیاز دارند در كنار هم قرار می‌گیرند.

منبع:هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha