رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: شعار امسال روز جهانی سل ( ۲۵ مارس، ۵ فروردین) به صفر رساندن ابتلا به این بیماری در بین کودکان دنیاست اما سالانه ۵۰۰ هزار کودک در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند، ۷ هزار نفرشان می‌میرند و در ایران سالی ۹ هزار نفر به سل مبتلا می‌شوند.

سلامت نیوز:  رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: شعار امسال روز جهانی سل ( ۲۵ مارس، ۵ فروردین) به صفر رساندن ابتلا به این بیماری در بین کودکان دنیاست اما سالانه ۵۰۰ هزار کودک در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند، ۷ هزار نفرشان می‌میرند و در ایران سالی ۹ هزار نفر به سل مبتلا می‌شوند.

محمد مهدی گویا در گفت و گو با فارس افزود: بیماری سل یک نوع بیماری واگیر باکتریایی است که بر اثر تماس نزدیک با فرد مبتلا منتقل می‌شود، ۲۵ مارس روز جهانی سل است و سازمان بهداشت جهانی شعار امسال این روز را کنترل و به صفر رساندن سل در بین کودکان اعلام کرده است.

وی ادامه داد: اکثر موارد ابتلا به بیماری سل در کشورها و مناطق فقیر رخ می‌دهد، سالانه ۵۰۰ هزار کودک در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند و از بین آنها ۷ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری سل در دو نوع سل ریوی و سل خارج از ریه است و اکثر کودکانی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند به سل ریوی مبتلا هستند.

وی گفت: در کشورهایی که برنامه واکسیناسیون سراسری نوزادان در برابر بیماری سل اجرا می‌شود میزان ابتلا به این بیماری در بین کودکان بسیار کمتر است و اگر هم این کودکان به بیماری سل مبتلا شوند سل شدید نمی‌گیرند.

گویا افزود: مهمترین راه برای پیشگیری از بروز سل در کودکان این است که اگر در خانه‌ای فرد مبتلا به سل وجود دارد باید کودکان آن خانه تحت مراقبت ویژه قرار گیرند و از تماس نزدیک با فرد بیمار دور بمانند زیرا احتمال ابتلای آنها به این بیماری در این خانه‌ها زیاد است به خصوص اگر خانواده فقیر باشد و تغذیه خوبی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: در خانواده های فقیر به ویژه اگر مادر به بیماری سل یا HIV مبتلا باشد امکان ابتلای فرزندان به بیماری سل زیاد است.

گویا گفت: در مورد کودکان زیر ۵ سال مسئله این است که تشخیص بیماری سل به مراتب مشکل تر از افراد بزرگسال است زیرا در افراد بزرگسال در صورت شک به این بیماری، با آزمایش خلط این بیماری تشخیص داده می‌شود ولی برای کودکان زیر ۵ سال گرفتن خلط کار مشکلی است و در مواردی تشخیص دقیق بیماری را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: هر چه سن کودک پایین تر باشد مثلاً کودکان زیر یکسال تشخیص این بیماری مشکل تر و خطر بیماری بیشتر می‌شود به همین علت مهمترین کار برای پیشگیری از این بیماری این است که به محض تشخیص این بیمار در یک فرد خانواده باید تمام کودکان آن خانه نیز تحت مراقبت جدی قرار گیرند.

وی گفت: در مورد کودکان مسئله مهم دیگر این است که دسترسی به داروهای ضد سل مشکلتر است و در بسیاری از کشورهای فقیر کودکان به این داروها دسترسی ندارند.

گویا افزود: در کشور ما سالانه حدود ۹ هزار نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند که نیمی از آنها سل ریوی و نیم دیگر سل ‌خارج از ریه دارند، تمام نوزادان کشور در بدو تولد واکسن سل را دریافت می‌کنند، با این حال سالانه حدود ۳ درصد مبتلایان به سل در کشور را که حدود ۲۷۰ نفر هستند کودکان تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: مسئله مهم در مورد بیماری سل، این است که تعدادی از این بیماران بعد از تشخیص اولیه این بیماری به جای اینکه درمان خود را که باید حداقل ۶ ماه ادامه دهند به علت بهبودی ظاهری اولیه بعد از چند هفته ( معمولاً ۳ تا ۴ هفته) درمان رها می‌کنند و متأسفانه بعد از مدتی به بیماری سل مقاوم به درمان مبتلا می‌شوند که درمان آن بسیار سخت و گرانقیمت است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: درمان بیماری سل مقاوم به درمان حداقل ۲ سال (و معمولاً بیشتر) طول می‌کشد و فرد در تمام این مدت باید در بیمارستان ویژه و نه حتی بیمارستان معمولی بستری باشد، عوارض داروهای آن به مراتب بیشتر است. هزینه داروهای سل معمولی طی ۶ ماه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است اما هزینه درمان و داروهای سل مقاوم به درمان بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان است که تمام آن را دولت می‌پردازد و برای بیمار رایگان است.

وی تأکید کرد: مهمترین علت بروز بیماری سل مقاوم به درمان همان طور که گفتم نیمه کاره رها کردن درمان سل معمولی است.

گویا گفت:‌ مهمترین توصیه ما به مردم این است که اگر در خانه آنها فردی به بیماری سل مبتلاست اولاً به سرعت تحت درمان قرار گیرند و درمان ۶ ماهه را کامل کنند و حتماً کودکان و اطرافیان آنها نیز به خصوص در چند هفته اول تحت معاینه و مراقبت پزشک باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه شیوع بیماری سل در استانهای فقیر کشور به مراتب بیشتر است و تقریباً تمام کشورهای همسایه ما اعم از همسایه‌های شمالی، شرقی و غربی با شیوع بالای این بیماری مواجه هستند، البته این بیماری با تماس ساده بین افراد منتقل نمی‌شود و بیشتر در بین افرادی که برای مدتی با یک فرد مبتلا تماس نزدیک دارند منتقل می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: یکی از برنامه های سازمان بهداشت جهانی برای کنترل سل در کشورها اجرای برنامه DOTS است که طی آن افراد مبتلا به این بیماری توسط یک فرد مطمئن هر روز تحت نظارت قرار می گیرند و داروهای خود را مصرف می‌کنند. این برنامه در کشور ما هم اجرا می‌شود و حتی در مواردی که چنین فردی در خانواده فرد نباشد مأموران بهداشتی حداقل در دو ماه اول به صورت روزانه به خانه فرد مراجعه می‌کنند و داروی بیمار را به او می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha