سلامت نیوز: عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آجیل و انواع مغزها، در صورت نداشتن استانداردهای کیفی موجب مسمومیت و آ‌سیب به کبد می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمد صفریان با بیان اینکه مصرف آجیل‌ها به خصوص انواع مغزها در ایام عید به مردم توصیه می‌شود، گفت: این مغزها باید سالم و بدون بو باشند زیرا در صورت نداشتن استانداردهای سلامت، موجب مسمومیت و به مرور موجب بروز آسیبهای جدی به کبد خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود همچنین شهروندان از خرید و مصرف آجیل‌ های رنگ شده خودداری کنند، زیرا رنگ‌هایی که برای رنگ کردن انواع آجیل استفاده می ‌شوند عمدتاً غیرمجاز بوده و گاهی حساسیت‌ های شدیدی را در مصرف‌ کننده ایجاد می ‌کنند.

محمد صفریان با اشاره به اینکه نگهداری آجیل و خشکبار در مکان‌ های مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی و در نتیجه  تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع  می شود افزود: افلاتوکسین یکی از سموم مترشحه از نوعی کپک است که در هنگام برداشت، فرآوری یا حمل و نقل نامناسب در پسته، فندق یا بادام زمینی به وجود می ‌آید و بایستی تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان به این موضوع توجه داشته باشند.

عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تغذیه افراد در حال رژیم در ایام نوروز گفت: این افراد باید از مصرف شیرینی‌ دوری کنند و بیشتر به مصرف انواع مغزها و آجیل روی بیاورند زیرا این کار باعث کاهش حجم غذای مصرفی در طول روز می‌شود.

صفریان با تاکید بر آمار بالای مسمومیت‌های ناشی از مصرف سبزی‌ها و قارچ‌های سمی، گفت: همچنین افرادی که قصد مسافرت‌های کوتاه مدت اطراف شهر را دارند، باید از مصرف سبزی‌ها و قارچ‌های روییده در دشت‌ها پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha