ییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به انتقال سل از اعضای خانواده به كودكان هشدار داد و با بیان این كه حدود سه درصد موارد سل در ایران را كودكان تشكیل می‌دهند، گفت: تشخیص و درمان بیماری سل در ایران رایگان است.

سلامت نیوز: رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نسبت به انتقال سل از اعضای خانواده به كودكان هشدار داد و با بیان این كه حدود سه درصد موارد سل در ایران را كودكان تشكیل می‌دهند، گفت: تشخیص و درمان بیماری سل در ایران رایگان است.

دكتر محمد مهدی گویا همزمان با روز جهانی سل در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: خوشبختانه به دلیل واكسیناسیون سل در بدو تولد، كودكان مبتلا به سل شدید در ایران بسیار نادرند، اما به هر حال احتمال بروز سل در كودكان به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، سوء تغذیه و یا كودكان مادران مبتلا به HIV بیشتر از سایر كودكان است.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت برای امسال شعار «كنترل سل در كودكان» را انتخاب كرده و هدف آن است كه مرگ و میر ناشی از سل كودكان در دنیا به صفر برسد. به این منظور انجام اقدامات گسترده‌ای نیاز است.

به گفته رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، سالانه 500 هزار كودك در دنیا به سل مبتلا می‌شوند كه از این میان 70 هزار كودك جان خود را از دست می‌دهند. همچنین 70 تا 80 درصد از این كودكان به «سل ریه» مبتلا هستند. بیماری در «سل ریه» نسبت به سل معمولی شدیدتر بوده و امكان انتقال آن نیز وجود دارد.

وی گفت: در اغلب موارد بیماری سل از فردی در داخل خانواده به كودكان منتقل می‌شود. از طرف دیگر سل در كودكان ممكن است علایم مشخصی نداشته باشد. بر این اساس تشخیص و درمان سل در كودكان نسبت به بالغین مقداری دشوارتر است.

گویا با تاكید بر لزوم بررسی تمام اعضای خانواده در صورت بروز سل در یكی از افراد خانواده، ادامه داد: در صورت بروز سل در یكی از اعضای خانواده و بی‌توجهی به آن، خطر تبدیل شدن سل به بیماری خانوادگی وجود دارد. فرد مبتلا به سل باید حداقل شش ماه تحت درمان با داروهای ضد سل قرار گیرد.

وی بر لزوم كامل شدن درمان سل تاكید كرد و افزود: در صورتی كه درمان سل نیمه كاره رها شود، امكان تبدیل شدن بیماری به «سل مقاوم به درمان» وجود دارد. در سل مقاوم به درمان باید فرد چندین ماه در بیمارستان بستری باشد و حداقل دو سال تحت درمان قرار گیرد. این درحالیست كه درمان در سل معمولی شش ماه است. همچنین داروهای سل مقاوم به درمان عوارض بیشتری دارند و احتمال آنكه بیمار جان خود را از دست دهد، زیاد است. بر این اساس درمان كودكان مبتلا به سل باید كامل صورت گیرد.

گویا «سل» را یك بیماری كاملا قابل پیشگیری عنوان كرد و افزود: احتمال بروز سل در كودكان زیر سه سال و كودكان مبتلا به سوء تغذیه بیشتر از دیگر كودكان است. از آنجا كه سل یك بیماری قابل پیشگیری است به محض تولد نوزاد، واكسن سل تزریق می‌شود و به این ترتیب احتمال ابتلا به سل بسیار كاهش می‌یابد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت علایم سل در كودكان را شبیه علایم سل در بالغین دانست و گفت: اما ممكن است ظاهر سل در كودكان فریبنده‌تر از بالغین باشد یعنی علایم آن شدید نباشد. در مجموع وزن كودك مبتلا به سل نسبت به كودك عادی كمتر بوده، دچار كم خونی است، ممكن است كودك تب كند، معمولا كودك سرفه می‌كند و حتی ممكن است خلط خونی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha