شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
سلامت نیوز: یکی از معیارهای زیبایی چهره افراد، داشتن لبخندی زیبا با دندان‌های سفید است. به جز رعایت بهداشت، از آنجا که بزاق معمولا املاح زیادی دارد، می‌تواند تحت شرایطی در مناطقی که با غذا و مسواک کمتر در تماس است ایجاد رسوب کند و این رسوب بستر مناسبی می‌شود برای جایگزینی میکروب‌هایی که به‌طور طبیعی در دهان وجود دارد و به مرور جرم تشکیل می‌شود، بنابراین به جرمگیری نیاز داریم....

 جرمی که کم‌کم در دهان قابل مشاهده می‌شود ولی بیشتر آن زیر لثه جایگزین شده و از دید مستقیم ما پنهان می‌ماند. این جرم‌های تشکیل شده، پر از میکروب‌های مختلف هستند و با مسواک‌زدن هم تمیز نمی‌شوند و درصد قابل‌توجهی از جرم تشکیل‌شده را همین میکروب‌ها تشکیل می‌دهد. حالا آیا خمیردندان‌های ضدجرم برای از بین بردن این مشکل موثرند؟ نه، خمیردندان‌هایی که به عنوان ضدجرم معرفی شده‌اند، مقادیر زیادی مواد ساینده دارند و فقط رنگ و لکه‌های رسوب کرده بر دندان را که Stain نام دارد، تمیز می‌کنند و مصرف همیشگی آنها توصیه نمی‌شود. این خمیردندان‌ها، به علت داشتن مواد ساینده زیاد، خراش‌های بسیار ظریف بر سطح دندان‌ها ایجاد و زمینه را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم می‌کنند بنابراین توصیه می‌کنیم سالی 2 بار جرمگیری انجام دهید و از این عمل هیچ ترسی نداشته باشید. این جرم بافت چسبنده لثه را که محکم به دندان چسبیده، کم‌کم خراب می‌کند و بافت نگه‌دارنده حیاتی لثه را از بین می‌برد و باعث ناپایداری بستر دندان‌ها می‌شود ولی چون این عمل با سرعت کم انجام می‌شود، بیمار متوجه آن نمی‌شود و اهمیتی به آن نمی‌دهد. این امر باعث می‌شود دندان‌ها لق شوند. با توجه به این توضیحات، اهمیت جرمگیری بر همگان روشن می‌شود.

اما چرا مردم از جرمگیری وحشت دارند؟ چون جرم دور دندان‌ها با جرمگیری از بین می‌رود و دندان‌ها لق می‌شوند و بیمار فکر می‌کند جرمگیری باعث این مشکل شده است. مساله بعد این است که وقتی جرم به ضخامت کافی روی دندان می‌نشیند، مانع رسیدن سرما و گرما به دندانی که در اثر تحلیل لثه، ریشه‌اش نمایان شده، می‌شود و هنگامی که با جرم‌گیری این جرم‌ها را پاک می‌کنیم، ناگهان ریشه دندان در معرض سرما و گرما قرار می‌گیرد و تیر می‌کشد و بیمار می‌پندارد با جرمگیری این اتفاق برایش افتاده است. مجموع این افکار او را به این نتیجه می‌رساند که جرمگیری، دندان را خراب می‌کند و این خاطره را در ذهن خود نگه می‌دارد یا به دیگران منتقل می‌کند در حالی که درواقع جرم دندان باعث بروز این مشکلات شده بوده است. اینکه عده‌ای فکر می‌کنند جرمگیری درد دارد، تصور غلطی است. جرمگیری یا با قلم‌های دستی یا با دستگاه انجام می‌شود. نوک قلم دستگاه جرمگیری لرزش و نوساناتی دارد که با زدن ضربه‌های بسیار کوتاه بر جرم، آن را پاک می‌کند و دندان را نمی‌تراشد بنابراین عاملی برای ایجاد درد وجود ندارد. در موارد نادر با بی‌حسی موضعی، می‌توان کاملا جرمگیری را بدون درد انجام داد.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha