جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 44739

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که جراحی کاهش وزن می‌تواند باعث فروکش کردن یا حتی معالجه شدن دیابت شود، و پزشکان می‌گویند این عمل باید نه صرفا به عنوان آخرین شیوه در دسترس، بلکه از ابتدای بیماری در اختیار بیماران قرار گیرد.

سلامت نیوز: پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که جراحی کاهش وزن می‌تواند باعث فروکش کردن یا حتی معالجه شدن دیابت شود، و پزشکان می‌گویند این عمل باید نه صرفا به عنوان آخرین شیوه در دسترس، بلکه از ابتدای بیماری در اختیار بیماران قرار گیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس دو برررسی که اخیرا نتایج آنها منتشر شده است اولین بررسی‌هایی هستند که به مقایسه تاثیر عمل کاهش حجم معده با درمان صرفا دارویی بر "دیابت نوع 2 ناشی از چاقی" (diabesity) پرداخته‌اند.

هر دوی این بررسی‌ها نشان دادند که جراحی نسبت به درمان صرفا دارویی در شمار بیشتری از بیماران میزان قند خون را به حالت طبیعی باز می‌گرداند.

نتایج بسیار تاثیرگذار بودند: برخی از افراد توانستند در مدت‌های کوتاهی حتی 3 روز پس از عمل مصرف انسولین را کنار بگذارند. کلسترول و سایر عوامل خطرساز برای بیماری قلبی نیز در این افراد به طور قابل‌توجهی بهبود پیدا کرد.

البته پزشکان علاقه‌ای به کاربرد کلمه "علاج" ندارند، زیرا نمی‌توانند تضمین کنند که بیماری در این افراد عود نخواهد کرد. اما در یک بررسی اغلب بیمارانی که جراحی شده بودند، توانستند تمام داروهای دیابت‌شان را کنار بگذارند و برای دست کم دو سال بیماری آنها در حالت فروکش باقی ماند. هیچکدام از افرادی که با دارو درمان شده بودند، به این نتیجه نرسیدند.

دکتر جان بوس از دانشگاه کارولینای شمالی، کارشناس برجسته دیابت که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: "این نتایج پیشرفت عمده‌ای به حساب می‌آید."

بوس گفت اغلب جراحی را برای بیماران چاقی که قند خون‌شان با دارو کنترل نمی‌شود، توصیه می‌کند، اما بسیاری از بیماران درباره جراحی تردید دارند. او گفت: "این شواهد به قانع کردن این بیماران کمک خواهد و نشان می‌دهد جراحی کاهش وزن روش درمانی مهمی است که دست کم باید آن را مورد ملاحظه قرار داد."

نشانه‌هایی وجود دارد که جراحی به خودی خود- و نه فقط کاهش وزن- به فروکش کردن دیابت کمک می‌کند. غذا روده را به تولید هورمون‌هایی وا می‌دارد که ترشح انسولین را تحریک می‌کنند، بنابراین به اعتقاد این پژوهشگران کوچک کردن معده با جراحی ممکن است بر تولید این هورمون‌ها تاثیر بگذارد.
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha