چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4474

درحالی‌كه ماه‌ها از تصویب قانون جامع مبارزه با دخانیات می‌گذرد، یكی از دشواری‌های اجرایی این قانون، نحوه برخورد با خاطیان است كه همچنان آیین‌نامه آن در مرحله تدوین است.

مهم‌ترین پیشنهاد در این‌باره جریمه نقدی افرادی است كه قانون‌شكنی می‌كنند و در اماكن عمومی‌سیگار می‌كشند. به گفته دکتر غلامرضا حیدری، رئیس کلینیک ترک دخانیات و سرپرست تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پیشنهاد جریمه نقدی افراد خاطی از سوی پلیس بهداشت می‌تواند یک ضامن اجرایی معتبر برای رسیدن به اهداف قانون کلی جامع كنترل دخانیات باشد.
دكتر حیدری با تاكید بر این كه در حال حاضر دغدغه اصلی مسئولان نیز در مورد این قانون، نداشتن راه حل برای اجرای این دستورالعمل است می‌گوید: پیشنهاد ما این است كه با ایجاد پلیس بهداشت از طریق ثبت كد ملی افراد متخلف برگه‌های جریمه نقدی توسط پلیس صادر شوند و در صورت عدم پرداخت جریمه چون موردتخلف ثبت شده است، در مواقعی چون استخدام، مراجعه به بانك، خروج از كشور و... كه نیاز به تكمیل مدارك است این امر لحاظ می‌شود، مانند خلافی ماشین كه به محض نقل و انتقال باید تسویه شود.
او البته تاكید می‌كند: البته چند سالی زمان می‌برد تا این جریمه نقدی افراد سیگاری در اماكن عمومی‌عملیاتی شود و جا بیافتد و مشاركت و همكاری نهاد‌های مختلفی را می‌طلبد.
به گفته دكتر حیدری، در قانون جامع کنترل دخانیات، به مسائل مرتبط با دخانیات از نظر تولید، توزیع، عرضه، تبلیغات و مالیات سیگار و نیز آموزش پیشگیری از استعمال سیگار با
 فرهنگ سازی مناسب برای جلوگیری از مصرف سیگار از سوی افراد جدید که اکنون سیگار نمی‌کشند، اشاره شده و جرایمی‌نیز برای متخلفان از این قانون در نظر گرفته شده است. بر اساس این قانون، تک فروشی سیگار، استعمال سیگار در اماکن عمومی، فروش سیگار به افراد زیر 18سال و هر گونه تبلیغ سیگار به شکل مستقیم و غیرمستقیم ممنوع شده است و برای عرضه کنندگان غیرمجاز سیگار جرایمی‌از 5هزار تومان تا 5میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
برگه‌های جریمه سیگار
رئیس کلینیک ترک دخانیات و سرپرست تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مورد می‌گوید: اگر دستورالعمل‌های اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات از سوی وزارت بهداشت نهایی و به نهادها و دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شود، با توجه به وجود ستاد ملی مبارزه با دخانیات که از روسای مختلف نهادهای دولتی تشکیل شده، انتظار می‌رود یک ضامن اجرایی برای رسیدن به اهداف قانون کلی دخانیات باشد.
وی می‌افزاید: بر اساس ماده 13 قانون جامع كنترل دخانیات برای كارمندان دولت، بر اساس آئین نامه استخدامی‌و تخلفات اداری ابتدا با تذكر شفاهی بعد توبیخ كتبی و در نهایت جریمه نقدی و كسر از حقوق متخلفین برخورد می‌شود و در دانشگاه‌ها هم حراست دانشگاه متولی این كار است.
او در پاسخ به سوأل همشهری مبنی بر اینكه متولیان قانونی برخورد با افرادی كه در اماكن عمومی‌چون رستوران‌ها، مترو و... سیگار می‌كشند چه كسانی هستند می‌گوید: در حال حاضر وزارت بهداشت مسئول نهایی كردن دستورالعمل اجرایی قانون جامع كنترل دخانیات است كه در صورت نهایی شدن بر اساس اجرای جرایم از طریق افراد حقیقی توسط شورای حل اختلاف انجام خواهد شد.
او می‌افزاید: در حال حاضر برگه جریمه اختصاصی نداریم ولی بر اساس قانون، این افراد باید از مبلغ 7 تا 10 هزار تومان جریمه شوند.
رانندگان سیگارها را خاموش كنند
بر اساس آیین‌نامه قانون جامع كنترل دخانیات، رانندگانی كه حین رانندگی سیگار بكشند، جریمه می‌شوند. این خبری بود كه چند هفته قبل، معاون سلامت وزارت بهداشت اعلام كرد.
به گفته موید علویان با توجه به این‌كه بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، غذا خوردن، آشامیدن، با تلفن همراه صحبت كردن و سیگار كشیدن موجب عدم تمركز حواس راننده می‌شود و خلاف است، مأموران راهنمایی و رانندگی بر اساس این قانون اكنون نیز می‌توانند رانندگانی را كه حین رانندگی سیگار می‌كشند، جریمه كنند.
به گفته وی، در همین راستا در محیط‌های دانشگاهی سخت گیری‌هایی در زمینه مصرف سیگار از طرف کمیته‌های انضباطی و حراست دانشگاه‌ها اعمال شده است و به طور مثال در دو دانشگاه علامه و شیراز دستورالعمل‌هایی برای ممنوعیت استعمال سیگار اعلام شده است. همچنین در برخی خوابگاه‌ها برخورد‌هایی نیز صورت گرفته است.
ایران در محاصره دود
بر اساس تحقیقات، حدود 10میلیون نفر از افراد بالای 15سال در کشور سیگار می‌کشند که حدود 12درصد این جمعیت است و با در نظر گرفتن حدود 2میلیون نفر مصرف کننده سیگار و قلیان در گروه سنی 13تا 15سال بین 10تا 12میلیون نفر در کشور، مصرف کننده دخانیات هستند.
یکی از بند‌های تصویب شده در طرح ارتقای امنیت اجتماعی هم برخورد با عوامل و استعمال کنندگان دخانیات در اماکن عمومی‌بود و در ادامه طرح ارتقای امنیت اجتماعی قرار بر این است که با مصرف کنندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر و همچنین استعمال کنندگان دخانیات در اماکن عمومی‌برخورد شود.
در حال حاضر حدود 10 میلیون سیگاری در ایران وجود دارند. همچنین سرانه استعمال سیگار در جامعه ما روزانه 5 نخ است.همچنین سالانه یک هزار و 460 میلیارد تومان بابت خرید سیگار هزینه می‌شود و ایران بعد از ژاپن و عربستان سعودی سومین مصرف کننده بزرگ سیگارهای امریکایی در جهان است.
بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت ایران، مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات سالانه 50 هزار نفر برآورد شده است. به گفته این سازمان، سیگار
 مهم ترین کالای مجاز صادراتی سال‌های اخیر شرکت‌های امریکایی به ایران بوده است. با وجود این که دولت امریکا در ماه‌های اخیر تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع کرده است اما سیگارهای امریکایی در فهرست تحریم‌های ایران قرار ندارد.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha