طبیعی است که برای گفتن این خبر کمی احساس خجالت کنید. در بعضی خانواده‌ها، حرف زدن درمورد مسائلی که مربوط به بدنتان می‌شود کار سختی نیست. در این نوع خانواده‌ها حتی ممکن است برای این اتفاق برایتان جشن بگیرند

سلامت نیوز : چطور باید به پدر و مادرم بگویم که برای اولین بار عادت‌ماهیانه شده‌ ام؟
طبیعی است که برای گفتن این خبر کمی احساس خجالت کنید. در بعضی خانواده‌ها، حرف زدن درمورد مسائلی که مربوط به بدنتان می‌شود کار سختی نیست. در این نوع خانواده‌ها حتی ممکن است برای این اتفاق برایتان جشن بگیرند!

اما بعضی خانواده‌ها هم هستند که در آنها این مسائل کمی خصوصی‌تر است، به همین خاطر ممکن است آن دختر نداند که چه باید بگوید یا اصلاً به چه کسی باید بگوید. اما این خبر لازم است که حداقل به یکی از بزرگترهای خانواده گفته شود. می‌توانید آن فرد را به کناری بکشید و خیلی روشن و واضح مطلب را به او بگویید. مثلاً بگویید، "من برای اولین بار عادت‌ماهیانه شده‌ام. می‌تونی کمکم کنی و وسایل موردنیازم را برام تهیه کنی؟"

اگر خواهر یا برادرهای بزرگترتان متوجه این موضوع شدند، ممکن است اول کمی دستتان بیندازند. فقط کافی است به آنها بگویید که این اتفاق به این معنی است که بزرگتر شده‌اید. همین.

تامپون چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟
برعکس نواربهداشتی که وقتی خون از واژن بیرون می‌آید آن را به خود می‌کشد، تامپون داخل واژن گذاشته می‌شود. تامپون از ماده‌ای نرم درست شده است که برای بیرون کشیدن راحت نخی به آن وصل است. سوراخ واژن بین مجرای خروجی مثانه (که ادرارتان از آن بیرون می‌آید) و مقعد (که مدفوعتان از آن بیرون می‌آید) قرار گرفته است.

عادت کردن به استفاده از تامپون کمی زمان می‌برد. داخل هر جعبه تامپون یک دفترچه راهنمای استفاده قرار دارد که به شما توضیح می‌دهد چطور می‌توانید از آن استفاده کنید. تامپون‌ها قابلیت‌های جذب متفاوت دارند. سعی کنید اول با تامپون‌های معمولی شروع کنید و بعد اگر لازم بود آن را تغییر دهید. یک تامپون را می‌توانید برای حداکثر 8 ساعت استفاده کنید.
نگران این نشوید که یک وقت تامپون داخل بدنتان گم شود چون هیچ راه خروجی به جز واژن ندارد.

آیا می‌توانم در دوران عادت ‌ماهیانه شنا کنم؟
شنا کردن در دوران عادت‌ماهیانه مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما بهتر است موقع شنا کردن از تامپون استفاده کنید که مایوتان خونی نشود. نواربهداشتی به درد اینکار نمی‌خورد. تامپون را اگر درست بگذارید از بدنتان بیرون نمی‌افتد.

تامپون برای دخترهایی که ورزش می‌کنند هم خیلی خوب است. بااینکه استفاده از نواربهداشتی هم خوب است اما ممکن است کمی ایجاد ناراحتی کند.

همه می‌گویند باید با گذاشتن نواربهداشتی و تامپون خود را برای عادت‌ ماهیانه آماده کنید. اگر اینکار را نکنم چه می‌شود؟
اگر این اتفاق بیفتد، این انتخاب‌ها را دارید: از یکی از دوستانتان قرض بگیرید یا اگر در مدرسه بودید به ناظم یا مشاور اطلاع دهید تا آنها وسایل لازم را برایتان فراهم کنند. می‌توانید با خانه هم تماس بگیرید تا پدر یا مادر وسایل موردنیاز را برایتان بیاورند. اگر چاره‌ای نداشتید می‌توانید چند لایه دستمال کاغذی را روی هم بگذارید و داخل لباس‌زیرتان قرار دهید تا از کثیف شدن لباس‌های دیگرتان جلوگیری شود. بعد می‌توانید با خیال راحت منتظر بمانید تا نواربهداشتی برایتان بیاورند.

اگر خجالت می‌کشید به مشاور یا ناظم مدرسه بگویید که عادت‌ماهیانه شده‌اید، می‌توانید آن را روی یک تکه کاغذ بنویسید و به آنها بدهید.

اگر لباس ‌زیر و شلوارم خونی شد چه کنم؟
وای نه! پشت شلوارتان خونی شده است—حالا چه باید بکنید؟ این اتفاق تقریباً برای همه دخترها می‌افتد. گاهی‌اوقات این اتفاق وقتی می‌افتد که در خانه نیستید و نمی‌توانید لباستان را فوراً عوض کنید. اما اگر ژاکت یا سوی‌شرت تنتان باشد می‌توانید آن را درآورده و دور کمرتان ببندید. بعد یک نواربهداشتی نو پیدا کنید و آن را تعویض کنید تا خون بیشتری به شلوارتان نریزد.

به محض اینکه توانستید، لباستان را عوض کنید. باید لباس‌زیر و شلوراتان را خیلی زود با آب سرد آب بکشید. بعضی‌وقت‌ها لکه از بین می‌رود و بعضی‌وقت‌ها هم شسته نمی‌شود. برای اینکه این اتفاق برایتان نیفتد، نواربهداشتیتان را تند‌تند عوض کنید و همیشه در کیفتان نواربهداشتی یا تامپون اضافه داشته باشید.

برای اطمینان بیشتر بهتر است در این روزها شلوارهای مشکلی یا تیره‌رنگ بپوشید که رنگ خون مشخص نشود.
منبع:مردمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha