سلامت نیوز:پرستاران 5 سال است که بعد از تصویب مجلس، منتظر اجرای قانون تعرفه گذاری هستند، آخرین خبرها در بهمن 90 بود که رئیس جمهور، فروزنده معاون خود را مسئول اجرای این قانون کرد تا بین دو پیشنهاد روی میز یکی را اجرا کند و امروز روز پرستار است و هزاران پرستار چشم انتظار تصمیم آخرند.


 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال 1386 رأی اکثریت نمایندگان مجلس را گرفت و تصویب شد، قرار بود طی 6 ماه آیین نامه اجرایی آن در هیئت دولت تصویب و اجرایی شود اما انتظار پرستاران برای اجرای این قانون پنجساله شد.

آخرین خبرها را پرستاران در بهمن 1390 شنیدند که رئیس جمهوری طی نامه ای از لطف الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خود خواسته است که به فوریت به اجرای این قانون رسیدگی کند.

در متن این نامه که تاریخ 11 بهمن 1390 را دارد، رئیس جمهوری در پاسخ نامه رئیس کل سازمان نظام پرستاری مبنی بر درخواست تسریع در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه نوشت: «جناب آقای دکتر فروزنده، فوری دنبال کنید و تا قبل از دهه فجر اعلام نتیجه نمایید.»

چند روز بعد، غضنفر میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: یکی از مشکلاتی که در روند اجرای این قانون وجود داشت محاسبه هزینه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود که توسط وزارت رفاه سابق بر مبنای k خدمات پزشکی تعیین شده و عدد بزرگی شده و نگرانی ایجاد کرده بود.

وی افزود: در جلسه ای که اواسط بهمن با حضور مسئولان وزارت بهداشت، وزارت رفاه در کمیسیون بهداشت مجلس داشتیم بر اساس مطالعات و کارشناسی های انجام شده در سازمان نظام پرستاری رقم k پرستاری را برای اولین بار به طور رسمی اعلام کردیم که 600 تومان است.

وی گفت: این رقم را قبلاً وزارت رفاه با عنوان قیمت تعرفه های خدمات پرستاری در گزارشی که برای رئیس جمهوری ارسال کرده بود با تعرفه k پزشکی محاسبه و اعلام کرده بود و رقم کلانی محاسبه شده بود.

وی ادامه داد: ما به مجلس اعلام کردیم که این رقم اشتباه است و طی یادداشتی که بنده به رئیس جمهوری دادم هم اعلام کردم که محاسبه وزارت رفاه درست و کارشناسی شده نبوده و بر مبنای k پزشکی محاسبه شده و به نوعی مسئولان را ترسانده بودند که اجرای این قانون اعتبار کلانی را می خواهد.

میرزابیگی گفت: ما در سازمان نظام پرستاری برای اجرای درست قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، شرح وظایف پرستاری را به روز کردیم؛ استانداردهای خدمات پرستاری را نوشتیم، برای کنترل استانداردها چک لیستهای کنترل استانداردها را تدوین کردیم و بعد تعرفه ها را به صورت خدمت به خدمت و بسته خدمات تعریف کردیم و بعد هم خدمات پرستاری را سطح بندی کردیم.

وی گفت: در مجلس مجدداً این استدلال را تکرار کردیم که اگر هر جا و هر بیمارستانی به خصوص در کلانشهرها وجود دارد که مسئولان می گویند پول نداریم و امکان اجرای قانون ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری خدمات پرستاری را نداریم ما از طرف سازمان نظام پرستاری آمادگی داریم و حاضریم بیمارستان را تحویل بگیریم و این قوانین را به صورت کامل در آنها اجرا کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری چند روز بعد در جلسه 3 جانبه سازمان نظام پرستاری، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری و وزارت بهداشت بار دیگر پیشنهاد خود را تکرار کرد و گفت: اجرای پایلوت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در یکی از بیمارستان های دولتی تهران را به شرط داشتن اختیار تام و صددرصدی مدیریت از جمله تعیین سقف کارانه ها برای گروه های مختلف تیم درمانی با احتساب ضریب k بیمارستانهای هیئت امنایی و اصلاح سیستم نیروی انسانی بدون دریافت بودجه جداگانه از دولت، می پذیریم.

هدف، افزایش رضایت پرستاران و بیماران

وی افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در مجلس هفتم به تصویب رسید و بر اساس روح این قانون باید به سمت کیفی کارکردن پرستاران و افزایش درآمد آنان پیش برویم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ارتباط روحی پرستار و بیمار نزدیکتر و رضایتمندی هر دو افزایش می یابد. بنابراین نتیجه اصلی و سود واقعی آن به جامعه و مردم باز می گردد.

میرزابیگی اعلام کرد: به عنوان نماینده سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری کشور با قاطعیت اعلام می کنیم که آماده ایم با پذیرش مسئولیت اداره حداقل یک بیمارستان منتخب در تهران، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به صورت پایلوت با اختیار تعیین سقف کارانه ها برای گروه های مختلف تیم درمانی و اصلاح سیستم نیروی انسانی بدون دریافت بودجه جداگانه از دولت، اجرا کنیم.

وی تاکید کرد: البته پس از اجرای پایلوت باید تاثیر قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کیفیت خدمات و رضایتمندی مردمی مورد سنجش قرار گیرد که بدون شک تاثیر مثبتی دارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: نباید به تعرفه گذاری خدمات پرستاری با دیدگاه هزینه بر بودن نگاه کرد. ما نام آن را ساماندهی و مدیریت منابع و هزینه ها می گذاریم، ممکن است در یک بخشی هم هزینه بر باشد ولی نتیجه آن ارتقای بهره وری و رضایتمندی مردم است.

2 پیشنهاد

در این جلسه دو پیشنهاد روی میز معاون رئیس جمهوری قرار گرفت: پیشنهاد وزارت بهداشت برای اجرای آزمایشی این قانون با بودجه دولتی و تصویب شورای عالی بیمه و گسترش آن در کشور و پیشنهاد سازمان نظام پرستاری برای تحویل گرفتن حداقل یک یا دو بیمارستان در تهران که تمام اختیار مدیریتی بیمارستان را و نه فقط مدیریت حوزه پرستاری را داشته باشند و اجرای آزمایشی این قانون.

لطف الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری در این جلسه که اواخر بهمن 90 تشکیل شد، گفت: بهترین روش، اجرای آزمایشی این قانون طی 6 ماه در یک بیمارستان است تا با مشخص شدن نقاط قوت و ضعف آن، زمینه اجرای موفق آن در سراسر کشور فراهم شود.


معاون رئیس جمهوری با اشاره به آینده کشور در حوزه سلامت، گفت: پیش بینی ما در کشور رسیدن به آمار 2 نیرو به ازای هر تخت بیمارستانی در طول شبانه روز است که 5/1 نفر آن مربوط به نیروی پرستار و 5/0 نفر آن نیروهای پشتیبانی خواهند بود. ما این شاخص را مبنا قرار داده ایم و پیش می رویم.

فروزنده اعلام کرد: دستور صریح رئیس جمهوری بر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری حتی تا قبل از دهه فجر است که به نظر می رسد بهترین گزینه فعلی اجرای آزمایشی این قانون باشد.

وی با بیان اینکه 6 میلیارد تومان هزینه اجرای پایلوت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، افزود: پس از اتمام مرحله اجرای پایلوت باید میزان اثر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سیستم سنجیده شود که در صورت افزایش سطح رضایت مردم، این قانون با رفع نقایص احتمالی به صورت سراسری اجرا می شود.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری تاکید کرد: هدف ما در حوزه سلامت خدمت رسانی به مردم بدون تحمیل بار اضافی هزینه ها بر دوش آنان است که باید با بهره گیری از مدل اصلاح ساختار و مدیریت صحیح و بهینه اجرا شود.

رئیس جمهور تصمیم می گیرد

چند روز بعد (اواخر بهمن) رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: در مورد قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دو پیشنهاد از سوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری به دولت ارائه شد که قرار شد تصمیم گیری نهایی با شخص رئیس جمهوری باشد.

به گفته وی در مورد اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، رئیس جمهوری تمام مسئولیت را به معاون منابع و سرمایه انسانی خود آقای فروزنده داده است و از وی خواسته است که موضوع را به صورت فوری پیگیری کند.

وی ادامه داد: در جلسه ای هم که هفته گذشته با آقای فروزنده داشتیم نتیجه این شد که یا پیشنهاد وزارت بهداشت و وزارت رفاه مبنی بر تأمین بودجه های دولتی برای اجرای این قانون پیگیری شود یا پیشنهاد ما، مبنی بر اینکه در مرحله اول این قانون در یک یا دو بیمارستان بزرگ در یکی از شهرهای بزرگ به صورت پایلوت اجرا شود و سازمان نظام پرستاری آماده است که یکی از این بیمارستانها را برای انجام این پایلوت تحویل بگیرد.

وی افزود: بنا شد که هم پیشنهاد سازمان نظام پرستاری و هم وزارت بهداشت به استحضار رئیس جمهوری برسد و تصمیم گیری با رئیس جمهوری باشد که یا حداقل یک بیمارستان را برای پایلوت به سازمان نظام پرستاری تحویل دهند که نظر ما این بود که صفر تا 100 بیمارستان و همه اختیارات را تحویل دهند نه اینکه فقط بخش پرستاری یا یک بخش از بیمارستان را.

وی گفت: ما معتقدیم که اگر بیمارستان را به طور کامل تحویل بگیریم می توانیم با ضرایب k  تعریف شده قوانین پرستاری را به طور کامل اجرا کنیم. یا اینکه می توان با تأمین بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دنبال شود.

میرزابیگی گفت: در هر صورت تا روز پرستار قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری حداقل در چند بیمارستان به صورت پایلوت اجرایی می شود و به هر حال الان کار پیگیری این قانون از سطح وزارت بهداشت بالاتر رفته و مسئول پیگیری آن معاون سرمایه انسانی رئیس جمهوی است که یکی از این دو تصمیم را با نظر رئیس جمهوری اجرایی خواهد کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: سازمان نظام پرستاری با اجرای هر یک از این دو پیشنهاد با تصمیم رئیس جمهوری موافق است و از آن تبعیت می کند. گر چه معتقدیم همه منابع مورد نیاز این قانون لازم نیست از اعتبارات دولتی تأمین شود و می توان منابع مورد نیاز این قانون را از مردم، بیمه ها با تعدیل کارانه های گروه پزشکی و بخشی از اعتبارات دولتی تأمین کرد و معتقدیم کارانه های پزشکی باید سقف داشته باشد تا نظام عادلانه شود.

با حذف پرت منابع، بخش عمده بودجه تأمین می شود

وی تأکید کرد: با یک بازنگری در پرداخت کارانه ها، چینش نیروی انسانی و جلوگیری از پرت منابع به راحتی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری قابل اجراست. البته بیمه ها و منابع عمومی هم باید به کمک بیایند در عین حال اعتقاد نداریم همه منابع را دولت باید تأمین کند، البته در ابتدا کمک دولت لازم است و اگر ابتدا در یک یا دو بیمارستان در تهران و احتمالاً در هر استان یک بیمارستان این قانون را به طور آزمایشی اجرا کنیم. نشان داده می شود که اگر مدیریت در دست پرستاران باشد کیفیت مدیریت چقدر متفاوت می شود.

رقمها سخن می گویند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری توضیح داد: در مورد اعتبار مورد نیاز این قانون ابتدا یک رقم را وزارت رفاه پیش بینی کرده و رقم 2500 میلیارد تومان را اعلام کرده بودند. که این رقم اصلاً مورد قبول نیست و سنگ بزرگی بود که جلوی اجرای قانون گذاشته بودند زیرا این رقم تقریباً نصف بودجه وزارت بهداشت بود که عملاً تأمین آن امکانپذیر نیست.

وی گفت: پیشنهاد دیگری را وزارت بهداشت برای اجرای این قانون اعلام کرد که حدود 1250 میلیارد تومان بود که این رقم نیز گر چه امکانپذیر است اما باز هم مبتنی بر این است که کل بار را به دولت تحمیل کنیم که از نظر ما صرف نگاه به بودجه دولتی باز هم موجب پرت منابع می شود و یک نگاه غیر دقیق خواهد بود.

میرزابیگی ادامه داد: باید محدودیتها و واقعیتها را در نظر بگیریم. به نظر ما با اعتبار دولتی خیلی کمتر از این و به جای آن با بازنگری در نیروی انسانی، بهره وری و مدیریت مراکز درمانی و دانشگاههای علوم پزشکی می توانیم این قانون را با اعتبار کمتر اجرایی کنیم.

وی افزود: ما الان دانشگاههای علوم پزشکی داریم که از 19 هزار پرسنل آن فقط 5 هزار نفر پرستار هستند و در حال حاضر از حدود 360 هزار پرسنل وزارت بهداشت فقط 60 هزار نفر آن کادر پرستاری هستند. این نسبت باید بازنگری شود و دولت حق دارد که با این آمارها بگوید دیگر نمی توانیم استخدام کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: فروزنده؛ معاون رئیس جمهوری در جلسه هفته گذشته( 24 بهمن) نیز اعلام کرد که دولت نسبت 2 نیرو به ازای هر تخت بیمارستانی را قبول دارد که 1.5 نفر آن باید پرستار باشد، این حرف اساسی است که مورد توافق سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت هم هست.

میرزابیگی گفت: اگر اختیار مدیریت بیمارستانها را در مرحله پایلوت به سازمان نظام پرستاری بدهند اثبات می کنیم که با اصلاح مدیریت، نظام پرداختی و کارانه ها می توان با نصف بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در کل کشور اجرا کرد.

وی افزود: متوسط اقامت یک بیمار در بیمارستان در دنیا بین 3.7 تا  4 روز است و در کشور ما کمتر است، اگر 3 روز را به عنوان متوسط اقامت یک بیمار در نظر بگیریم بر اساس تعرفه و ضریب k خدمات پرستاری به طور دقیق هزینه خدمات یک بیمار را تعیین می کنیم و سهم آن برای بیمار، بیمارستان، دولت و بیمه ها به طور دقیق قابل محاسبه است که این بررسی نیز در حال  انجام  است و  نتایج آن به زودی اعلام می شود و طی آن همه هزینه های بیماران به طور دقیق مشخص می شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: مرحله پایلوت و آزمایشی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیازی به مصوبه شورای عالی بیمه ندارد و نظر رئیس جمهوری هم این است که مرحله آزمایشی انجام شود زیرا طرحی که در شورای عالی بیمه تصویب می شود باید دقیق و با آمار و ارقام باشد زیرا در عمل با اجرای بسته های خدماتی متفاوتی مواجه هستیم که برای شورای عالی بیمه در مرحله تصویب این قانون و تأمین منابع باید همه نکات شفاف باشد.

وی گفت: به هر حال با وجود تعریف k تعرفه خدمات پرستاری نظر ما این است که اجرای آزمایشی این قانون به شفاف شدن امور کمک می کند و میزان اعتبار دقیق مورد نیاز قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مشخص می شود و معتقدیم اجرای این قانون به نفع مردم است و به منابع بیمارستانها هم کمک می کند.

 اکنون روز پرستار فرا رسیده و بیش از یک ماه از جلسات مسئولان برای تصمیم گیری برای این قانون 5 ساله گذشته است، مراسم روز پرستار نیز قرار است بعد از تعطیلات نوروز و روز 19 فروردین با حضور مسئولان ارشد کشور برگزار شود.

حالا این قانون مصوب مجلس است و چشم پرستارانی که در انتظار چگونگی اجرای آن هستند. آیا دولت اعتبارات لازم برای اجرای این قانون تأمین کرده و اجرای آن را به وزارت بهداشت می سپارد تا با همکاری شورای عالی بیمه و تعیین سهم بیمه ها در کشور اجرایی شود، آیا تا رسیدن به این مرحله، یک گام دیگر مانده و وزارت بهداشت می خواهد برای بررسی دقیق تر موضوع آن را در چند بیمارستان خود به صورت آزمایشی اجرا کند و بعد وارد فاز کشوری شود یا دولت با پیشنهاد سازمان نظام پرستاری موافقت می کند و اجرای آزمایشی آن را در چند بیمارستان با واگذاری اختیار کامل مدیریت به این سازمان می سپارد، هر چه هست، پرستاران چشم انتظار اجرای قانونشان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha