دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 44797
سلامت نیوز: آیا پوست خشک و بدون رطوبت آینۀ روح آدمی است؟ در هر سنی که باشیم، پوست مان، نوع تغذیه و گاهی اوقات شیوۀ مراقبت از خودمان را آشکار می‌سازد.

 یاد بگیرید که آنچه مورد نیاز پوست است، در اختیارش بگذارید.

ممکن است نوع پوست تغییر کند
یک توصیۀ مهم: آنچه را که تا به حال شنیده اید، رها کنید! اغلب نوع پوست با افزایش سن، تغییر می‌کند. به همین خاطر است که مثلاً شما در شانزده سالگی پوست چربی داشته اید اما امروز ممکن است پوست تان بدون رطوبت یا مختلط باشد.

علاوه بر این، پوست با تغییر فصل، شرایط آب و هوایی و... نیز تغییر می‌کند. برای جلوگیری از بروز مشکلات، از پوست تان مراقبت کنید و به طور مرتب "اصول بهداشتی زیبایی" را رعایت نمایید.

آیا پوست شما خشک است؟
پوست های خشک، آن طورها هم که تصور می‌شود، بدشانس نیستند. پوست های خشک در عین حساس بودن، زیبا هستند، منافذ ظریف و به هم چسبیده شان، تقریباً غیرقابل دیدن است. در عوض این نوع از پوست ها، اغلب ناراحتی هایی دارند، مثلاٌ این پوست ها گرایش زیادی به کش آمدن و پوسته پوسته شدن دارند. چین و چروک های ریز، خیلی سریع روی آنها جا خوش می‌کند. مشکل این نوع پوست ها چیست؟ پوست خشک دچار کمبود لیپیدها، یا چربی است: بنابراین باید توسط بافت های غنی، تغذیه شود.

صبح و شب، پوست صورت تان را با شیر پاک کن، پاک کنید بعد از آن هم از یک تونیک مرطوب کننده، بهره ببرید. در طول روز، کرم مرطوب کننده به پوست تان بمالید، اگر این کرم دارای فیلتر UV که جلوی بروز چروک را می‌گیرد، باشد، ایده آل می‌شود. در رابطه با کرم های شب، نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی فکر می‌کنند که بهتر است بگذاریم، پوست در طول شب "تنفس کند"، برخی دیگر توصیه می‌کنند که شب ها هم محصولات مرطوب کننده روی پوست تان بمالید. برای رفع این دوگانگی، می‌توانید به تناوب این کار را انجام دهید، یعنی: مثلاً در طی زمستان از کرم شب استفاده کنید اما در تابستان نه، یا یک کرم درمانی را به مدت سه هفته به پوست تان بمالید.

به صدای پوست تان گوش دهید، خودش می‌گوید که به چه چیزی نیاز دارد!
برای باسازی لایۀ نازک لیپیدی، پوست های خشک هم نیاز به یک محرک دارند، بنابراین دو تا سه بار در هفته پوست تان را با یک محصول ملایم پاک کنید. امگا 3 (امگا 3 به مقدار زیاد در ماهی های چرب و همچنین مکمل های غذایی یافت می‌شود) نیز می‌تواند کیفیت پوست های خشک را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد.

آیا پوست تان بدون رطوبت است؟
بر خلاف پوست های خشک، پوست های بدون رطوبت، دچار کمبود آب هستند، نه لیپید. سطح شان تمایل به ناهموار بودن دارد، در نتیجه پوست دیگر خوب نمی‌تواند نور را منعکس کند و درخشندگی خود را از دست می‌دهد.

برای پاک کردن صورتی که پوستش بدون رطوبت است، استفادۀ همزمان از شیر پاک کن و تونیک مرطوب کننده، گزینۀ بسیار خوبی است.
برای تعطیلات یا روزهای خیلی گرم، آب میسلار را فراموش نکنید. سپس یک کرم مرطوب کننده به پوست بمالید زیرا تا زمانی که پوست تان را سیراب نکرده اید، هیچ مادۀ فعالی، نمی‌تواند اثرگذار باشد.

قبل از استفاده از کرم، می‌توانید یک سرم هم بمالید، این سرم می‌تواند رطوبت پوست تان را افزایش دهد. از دست دادن رطوبت، بر خلاف خشک بودن پوست، پدیده ای گذرا و موقت است. بدون رطوبت شدن، جزء طبیعت پوست نیست و اغلب بر اثر استرس، شیوۀ تغذیه ای نامتعادل، از دست دادن رطوبت "از داخل" و عوامل دیگر روی می‌دهد.
بنابراین اولین اقدام برای بازگرداندن رطوبت پوست نوشیدن آب و آرامش پیدا کردن، است.
 
منبع: سیمرغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha