دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 44812
سلامت نیوز: اگر می‌خواهید مغز و حافظه‌تان لطمه‌ای نبیند و در سلامت کامل بماند این مطلب را مطالعه کنید. قصد داریم شما را با گلچینی از مواد مغذی اصلی که از مغز حافظت می‌کنند آشنا کنیم.

باید بدانید کلسترول بالا و مواد غذایی چرب به مغز شما آسیب می‌رساند و در عوض غلات کامل، انواع ویتامین‌ها و سبزیجات سلامت این نهاد فرماندهی را تضمین می‌کنند.

 رژیم غذایی کم چرب برای مقابله با کلسترول داشته باشید

رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و محصولات لبنی پرچرب میزان کلسترول را بالا می‌برد و همین امر رگ‌های خونی را مسدود کرده و میزان اکسیژن رسیده به مغز را کاهش می‌دهد. برای همین توصیه می‌کنیم مصرف این قبیل مواد غذایی را کاهش داده و سبزیجات بیشتری مصرف کنید.

 محصولات لبنی و گوشت‌های کم چرب میل کنید

محصولات لبنی و گوشت‌های کم چرب منبع کارنیتین است. کارنیتین اسید آمینه‌ای است که برای عملکرد خوب نرون‌ها و مغز مفید است.
محققان و متخصصان حوزه‌ی تغذیه بر این عقیده‌اند که کمبود ویتامین B12 و اسیدفولیک می‌تواند به زوال قدرت درک افراد منجر شده و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را بالا ببرد

میزان مصرف غلات کامل و سبزیجات را افزایش دهید

 نان سبوس دار، غلات کامل و سبزیجات، حاوی لسیتین هستند. مغز از این ماده برای تولید استیل کولین استفاده می‌کند. استیل کولین، نروترانسمتور یا همان ناقل عصبی است که برای سلامت مغز لازم و ضروری است.

 
مواد غذایی سرشار از ویتامین C و ویتامین E را دریابید

این آنتی اکسیدان‌ها از مغز در برابر آسیب‌های حاصل از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از رسوب جرم‌های پروتئینی که باعث زوال قدرت درک می‌شود جلوگیری به عمل می‌آورند.

بروکلی، انواع کلم‌ها، توت فرنگی، گوجه فرنگی و مرکبات سرشار از ویتامین C می‌باشند.

گردو، روغن‌های گیاهی، آجیل‌ها، دانه‌ها و آرد کامل (سبوس دار) نیز سرشار از ویتامین E هستند.

اگر نیاز به مکمل دارید با نظر پزشک می‌توانید از این مکمل‌های غذایی استفاده کنید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین B کمپلکس یا غلات غنی شده استفاده کنید

محققان و متخصصان حوزه‌ی تغذیه بر این عقیده‌اند که کمبود ویتامین B12 و اسیدفولیک می‌تواند به زوال قدرت درک افراد منجر شده و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را بالا ببرد. به خاطر این که این مواد غذایی باعث افزایش میزان اسیدآمینه‌ی هموسیتئین در خون می‌شوند.

توصیه می‌کنیم مصرف غلات، جوانه‌ی گندم، گردو، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی را افزایش دهید.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha