دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴

بحث زنان خیابانی یا روسپیگری، منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و این بحث ادامه دار خواهد بود. اما توجه به این نکته نیز حایز اهمیت است که دسترسی به آمار آسیب ها و معضلات اجتماعی علاوه بر اینکه به افزایش اطلاعات مردمی و تقویت نهادهای پیشگیری کننده از معضلات منجر می شود بلکه خانواده ها را به چالش روش های تربیتی در پیش گرفته وادار می سازد تا به درستی این روش ها و نادرستی آن آگاه شوند.

سلامت نیوز:به گزارش سلامت نیوز به  نقل از برنا، برخی از زنان خیابانی دچار اختلالات روانی هستند در برخی دیگر عوامل اجتماعی فقر، نبودن حمایت اجتماعی و... نقش عمده دارد و شاید در تعداد قلیلی هم صرف خواست خود آنان برای اقدام به این عمل موثر باشد... در بسیاری از موارد فقر در کنار مسایل دیگر معنی پیدا می کند. نحوه آموزش تربیت خانوادگی، دوستان، عرضه ارزش های نامتعارف غربی، روابط دختر و پسر، محرومیت اجتماعی، بالارفتن سن ازدواج، فقر، اعتیاد و بسیاری از مسایل دیگر از جمله موارد تاثیر گذار در این ناهنجاری اجتماعی است.

در کنار آسیب های اجتماعی موجود در جوامع شهری و صنعتی پدیده زنان خیابانی به عنوان آسیبی جدی مدنظر است که یافتن راه نجات و خلاصی از آن آرزوی هر جامعه ای است.

زنان خیابانی زنانی هستند که برخلاف معیارهای ارزشی اجتماع (قانون، مذهب، فرهنگ و اخلاق) برای کسب درآمد اقدام به برقراری روابط جنسی با مردان بیگانه می کنند. سازمان بهزیستی به عنوان متولی پیشگیری از آسیب های اجتماعی، زنان خیابانی را چنین تعریف می کند: زنان خیابانی، زنانی هستند که از راه خود فروشی امرار معاش می کنند.

لذا شناسایی و یافتن علل شکل گیری این پدیده از جمله موضوع مهم علومی چون جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، اقتصادی و ... است.

● زنان خیابانی چگونه متولد می شوند؟

درباره علل به وجود آمدن پدیده زنان خیابانی دیدگاه های مختلفی وجود دارد. در حالی که برخی کارشناسان بر علل اقتصادی ایجاد این پدیده تاکید می کنند، برخی دیگر از کارشناسان علل اجتماعی و روانی را در ایجاد آن موثر می دانند.

محمد حسین فرجاد یکی از کارشناسان اجتماعی است که در این باره می گوید: پدیده زنان خیابانی زاییده فرار دختران و زنان از خانواده است. عمده ترین عامل فرار زنان و دختران به نابسامانی های زندگی و خانوادگی باز می گردد و این نابسامانی فقط نابسامانی اقتصادی نیست.

نابسامانی می تواند عامل اقتصادی، تربیتی، روانی، اجتماعی یا فرهنگی داشته باشد. همانطور که روسپیگری بیماری روانی اجتماعی است. اجتماعی چون خانواده دچار مشکل بوده و روانی چون این آدم هم زمینه های اختلال روانی داشته است.

"فربد فدایی" روانپزشک می گوید: برخی از زنان خیابانی دچار اختلالات روانی هستند در برخی دیگر عوامل اجتماعی فقر، نبودن حمایت اجتماعی و... نقش عمده دارد و شاید در تعداد قلیلی هم صرف خواست خود آنان برای اقدام به این عمل موثر باشد. حتی اگر عامل روسپیگری در برخی از این زنان در اصل اختلالات روانی باشد، اما نارسایی های اجتماعی در تظاهر آن نقش دارد. به این معنی که در شرایط مطلوب اجتماعی، اختلال روانی نمی تواند سبب روی آوردن یک زن به روسپیگری شود.

● فرایض دینی و تزهای وارونه

بی توجهی به ارزش های دینی و اهمال در آموزش اصول و مبانی دینی در کشور از جمله مواردی است که طی دراز مدت آسیب های عمده اجتماعی و روحی و روانی را به جای می گذارد.

امری که بسیاری از خانواده ها و اولیای آموزشی در مدارس از دقت و توجه عمیق به آن سرباز می زنند، شاید به علت تزهای جدید برخی کارشناسان تربیتی مبنی بر سهل گرفتن اعتقادات و وظایف دینی بر نوجوانان و جوانان باشد تا مانع از دلزدگی آنان شود!

در حالی که امان الله قرایی مقدم با اشاره به ضعیف شدن ارزش های دینی در میان برخی قشرهای جامعه می گوید: کمرنگ شدن ارزش های دینی یکی از عوامل گسترش فحشاء در جامعه است.

این جامعه شناس با بیان این که دین یکی از عوامل مهم جلوگیری کننده از انحرافات اجتماعی است، معتقد است: وقتی ارزش های دینی و هنجارها در جامعه ضعیف شود، جامعه دچار بی بند و باری خواهد شد. هیچ وقت کارهایی که در خصوص زنان خیابانی انجام می شود به نتیجه نخواهد رسید زیرا پدیده وجود زنان خیابانی معلول یک عامل نیست.

وی طلاق را از دیگر عوامل به وجود آورنده زنان خیابانی اعلام می کند و می افزاید: وقتی از شش ازدواج(!) یکی منجر به طلاق شود و این طلاق باعث قطع درآمد زن و بی سر و سامان شدن وی می شود، مسیر سوق دادن زن به سمت فحشاء تا حدودی هموار خواهد شد.

بسیاری از جامعه شناسان، بیکاری را از دلایل گسترش آمار طلاق برمی شمارند که مطابق آمارها نیز گفته می شود بیش از چهار میلیون نفر در سراسر کشور بیکار هستند که این امر نیز موجب بالا رفتن آمار طلاق در جامعه شده است. وی اعتیاد را از دیگر عوامل مهم ایجاد فحشاء اعلام کرد و گفت: مردانی که معتاد هستند زنان خود را وادار به تامین مخارج اعتیاد خود از طریق فحشاء می کنند.

● سقوط آزاد و پرتگاه فرار

تولد و پرورش در خانواده های نابسامان و غیر ایمن که سرشار از انواع آسیب های اجتماعی و روانی هستند از علت های عمده فحشا به شمار می رود. قرایی مقدم با بیان این مطلب که سن فحشاء در ایران کمی کاهش یافته، علت این مساله را وجود عده کثیری از دختران خیابانی برمی شمارد که به دلیل بی سرپرستی، بدسرپرستی و تک سرپرستی، آزار روحی، جسمی، روانی و... وارد بازار فحشاء شده اند.

وی با اشاره به بررسی های انجام شده در خصوص دختران فراری، نظام خانوادگی بد را علت اصلی فرار دختران از خانواده و روی آوردن به فحشاء می داند.

شهرنشینی و حاشیه نشینی نیز یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده فحشاء است و در حال حاضر بیش از سه میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد و اصولا هرچه شهرها بزرگتر شود، کنترل اجتماعی ضعیف تر شده و فحشاء بالا می رود.

با توجه به عوامل مطرح شده، جامعه شناس دیگری نیز معتقد است: افراد روسپی بیمار هستند نه فاسد و طبقه بندی این افراد نوع سیاست گذاری در مورد آنها را تعیین خواهد کرد. ریشه معضلات اجتماعی باید بررسی شده و اقدامات لازم برای از بین بردن آن انجام شود.

ابوالقاسم پور رضا می گوید: علت های زیادی سبب پیدایش پدیده روسپیگری در جامعه می شود که بسیاری از موارد آن مخفی است و در معرض دید ناظران قضایی قرار ندارد. مشکل اقتصادی تنها عامل روسپیگری نیست و عوامل بسیاری در بوجود آمدن این پدیده موثر است، بسیاری از فقرا ارزش ها را رعایت کرده و سازگاری اجتماعی بالایی دارند و مشکلات را تحمل می کنند در حالی که ممکن است برخی متمولین به ارزش ها اهمیتی ندهند.

در بسیاری از موارد فقر در کنار مسایل دیگر معنی پیدا می کند. نحوه آموزش تربیت خانوادگی، دوستان، عرضه ارزش های نامتعارف غربی، روابط دختر و پسر، محرومیت اجتماعی، بالارفتن سن ازدواج، فقر، اعتیاد و بسیاری از مسایل دیگر از جمله موارد تاثیر گذار در این ناهنجاری اجتماعی است.

● شمارش سرانگشتی یک معضل!

در حالی که پدیده زنان خیابانی یا ویژه یکی از آسیب های مهم اجتماعی است، آمار رسمی از آنان وجود ندارد و همین موضوع باعث طرح آمارهای غیر واقعی و مبالغه آمیز توسط برخی کارشناسان و رسانه های داخلی و خارجی می شود.

برخی آمارهای غیر رسمی تعداد زنان خیابانی را در ایران بالغ بر 200 هزار نفر می داند، در حالی که نهادها و مقامات مسیول معمولا از طرح موضوع زنان خیابانی یا ارایه آمار دقیق از آن خودداری می کنند.

مطابق آمارهای ارایه شده طی 9 ماهه سال 82 بیش از یک هزار و 300 زن خیابانی در سطح کشور جمع آوری شدند که نیمی از این زنان در مراکز نگهداری بستری و نیمی دیگر نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.

مشاهده می شود به دلیل برخورد مغرضانه برخی، مطرح شدن بحث زنان خیابانی همیشه در حد حرف باقی مانده و عملیاتی شدن برنامه ها روی زمین مانده است. چنانکه در همایش بررسی آسیب های اجتماعی سال 84 نیز عنوان شد، طبق آمار در مدت 7 سال متوسط سن فحشا از 28 سال به زیر 22 سال کاهش یافت.

بحث زنان خیابانی یا روسپیگری، منحصر به زمان و مکان خاصی نیست و این بحث ادامه دار خواهد بود. اما توجه به این نکته نیز حایز اهمیت است که دسترسی به آمار آسیب ها و معضلات اجتماعی علاوه بر اینکه به افزایش اطلاعات مردمی و تقویت نهادهای پیشگیری کننده از معضلات منجر می شود بلکه خانواده ها را به چالش روش های تربیتی در پیش گرفته وادار می سازد تا به درستی این روش ها و نادرستی آن آگاه شوند. مشاوران نیز در این راستا توسط نهادهای دولتی تقویت خواهند شد و چه بسا مخفی کردن شمار زنان خیابانی به افزایش روز افزون این رقم بیافزاید.

البته در بحث زنان خیابانی نکته ای که همواره مورد غفلت قرار می گیرد پدیده مردان خیابانی در کنار زنان خیابانی است. هرچند در جوامع سنتی این موضوع کمتر مورد توجه قرار می گیرد و معمولا تمامی گناهان را به گردن زنان می اندازند اما پدیده زنان خیابانی بدون مردان خیابانی معنا پیدا نمی کند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم هر خانواده 2ستون دارد پدر و مادر چنانچه این 2به دستورات الهی عمل کنند هیچ اتفاقی به اعضای خانواده نمی افتد اگر یکی از این دونفر شیطان شود اتفاق روسپی شدن برای فرزندان بعد از ازدواج انهابه وقوع می پیوندداین قانون پروردگار است ودرصد این اتفاق خیلی زیاد خواهد بود وهمیشه نقطه شروع روسپی گری عامل درونی دارد تا بیرونی مثل محارم والسلام