سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸

محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد در تحقیقات جدید خود دریافته‌اند، مالیدن خمیر دندان به سطح لثه‌ها می‌تواند از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت كند.

سلامت نیوز: محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد در تحقیقات جدید خود دریافته‌اند، مالیدن خمیر دندان به سطح لثه‌ها می‌تواند از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت كند.

استفاده از نخ دندان و دوبار مسواك زدن توصیه اصلی دندانپزشكان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

اما محققان سوئدی به روشی برای كاهش خطر پوسیدگی دندان دست یافته‌اند. دكتر «آنا نورد استورم» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه گوتنبرگ تأكید می‌كند: مالیدن مقداری خمیر دندان به سطح لثه و دندان‌ها میزان سطح حفاظت فلوراید را تا 400 درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان امروز در جریان این تحقیق از 16 داوطلب خواسته شد كه علاوه بر مسواك زدن متداول، مقداری از خمیر دندان را بوسیله انگشت بر روی سطح لثه و دندان ها ماساژ دهند. این روش ماساژ میزان فلوراید دهان را بطور چشمگیری افزایش می‌دهد. محققان تأكید می‌كنند كه این روش نباید جایگزین مسواك زدن عادی در صبح و شب شود.

فلوراید باعث استحكام مینای دندان شده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می كند. میزان فلوراید موجود در آب در كشور انگلیس 10 درصد اعلام شده است، درحالیكه این میزان در آمریكا حدود 60 درصد است.

برخی متخصصان معتقدند كه افزودن فلوراید بیش از حد استاندارد دارای عوارض جانبی مانند افزایش خطر بروز سرطان استخوان در نوجوانان می‌شود؛ با این وجود انجمن دندانپزشكان انگلیس معتقد است كه افزودن فلوراید به آب یك شیوه مطمئن و موثر برای كاهش خطر پوسیدگی دندان است.

نتایج جدیدترین تحقیقات در دانشگاه بریستول نشان می‌دهد، مسواك نزدن می‌تواند منجر به بروز مشكلات قلبی حاد در افراد شود؛ زیرا باكتری‌های موجود در دهان باعث لخته شدن خون شده و در موارد حاد موجب آندوكاردیت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha