قرار بود در راستای اجرای طرح "دوستدار سلامت" با همكاری وزارت بهداشت و اتحادیه رستوران داران سراسر كشور ، كلیه رستوران های غیر بهداشتی از سطح شهرها حذف شوند. در حالی كه خیلی ها به خروجی این طرح پرهزینه امیدوار بودند اما رییس ستاد فوریت های سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در اولین اظهار نظر خود در سال 91، آب پاكی را روی دست همه ریخت و اعلام كرد: بیشترین شكایت های بهداشتی از اول تا 13 فروردین ماه جاری با فراوانی 5/14 درصد از سلامت رستوران ها بوده است.

سلامت نیوز: قرار بود در راستای اجرای طرح "دوستدار سلامت" با همكاری وزارت بهداشت و اتحادیه رستوران داران سراسر كشور ، كلیه رستوران های غیر بهداشتی از سطح شهرها حذف شوند. در حالی كه خیلی ها به خروجی این طرح پرهزینه امیدوار بودند اما رییس ستاد فوریت های سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در اولین اظهار نظر خود در سال 91، آب پاكی را روی دست همه ریخت و اعلام كرد: بیشترین شكایت های بهداشتی از اول تا 13 فروردین ماه جاری با فراوانی 5/14 درصد از سلامت رستوران ها بوده است.

چندین ماه از شروع طرح "دوستدار سلامت" رستوران ها كه به منظور ارتقای سطح بهداشتی رستوران های كشور تدوین شده بود، گذشته است.

قرار بود در راستای اجرای طرح "دوستدار سلامت" كه با همكاری وزارت بهداشت و اتحادیه رستوران داران سراسر كشور اجرا شد، كلیه رستوران های غیر بهداشتی از سطح شهرها حذف شوند.
 
در حالی كه خیلی ها به خروجی این طرح پرهزینه امیدوار بودند اما رییس ستاد فوریت های سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در اولین اظهار نظر خود در سال 91، آب پاكی را روی دست همه ریخت و  اعلام كرد: بیشترین شكایت های بهداشتی از اول تا 13 فروردین ماه جاری با فراوانی 5/14 درصد از سلامت رستوران ها بوده است!

محراب آقازاده، در ادامه همین اظهار نظر تاكید كرد: مراكز مسكونی تهیه و عرضه غذا، نانوایی ها و ساندویچ و پیتزا فروشی ها، رتبه های بعدی شكایات مردمی در ایام نوروز را به خود اختصاص دادند.

"شكایت های بهداشتی مردم به ترتیب مربوط به بهداشت مواد غذایی، بهداشت محیط مراكز و اماكن، بهداشت آب و فاضلاب و پسماندها بود."

در حقیقت، وقتی وزارت بهداشت رسما اعلام می كند كه بیشترین شكایت های بهداشتی نوروزی از رستوران ها بوده است، عقل سلیم حكم می كند كه باید نسبت به سلامت رستوران ها در كلیه ایام سال نیز به شدت شك كرد.

اما در همین راستا، علی اصغر میر ابراهیمی،‌ رئیس اتحادیه رستوران داران استان تهران در گفتگو با خبرنگار «جام جم آنلاین»، ضمن دفاع از طرح "دوستدار سلامت" عنوان كرد: نباید از یاد ببریم كه این طرح هنوز نوپاست و نیاز به مشاركت گسترده دولت و رستوران داران دارد.

"در این طرح، یك نماینده از اتحادیه ما و یك نماینده از وزارت بهداشت به رستوران ها مراجعه می كنند و با توجه به شرایط بهداشتی مكان بازرسی شده، ‌گواهینامه سلامت در اختیار رستوران ها قرار می گیرد. در واقع می خواهیم كه با اعطای این گواهینامه ها، برای همیشه خیال مردم را بابت شناسایی رستوران های بهداشتی راحت كنیم."

میر ابراهیمی با بیان این كه "طرح دوستدار سلامت رستوران ها" هرگز متوقف نخواهد شد، تصریح كرد:  مطمئن هستم كه در یك بازه زمانی محدود، تكلیف سلامت یا عدم سلامت كلیه رستوران ها را به طور قطعی به همه مردم و مسوولان اعلام می كنیم.

وی در پایان از وجود بالغ بر هزار رستوران مجاز و 400 رستوران غیرمجاز در سطح تهران خبر داد و در خصوص مشكلات رستوران داران تصریح كرد: در حالی كه قیمت اقلام غذایی روز به روز در حال افزایش است، ما مجبوریم كه برای نگه داشتن مشتری، قیمت غذاها را ثابت نگه داریم.

"با هر بار تغییر قیمت ها مجبور می شویم كه شرایط جدید را به گونه ای مدیریت كنیم كه نه مشتری و نه رستوران داران متضرر نشوند و باور كنید این كار خیلی سخت است."

بدیهی است كه وضعیت نظافت رستوران ها به طور مستقیم با سلامت عمومی شهروندان گره خورده است اما چندی قبل، معاون بهداشت محیط كار وزارت بهداشت هم در اظهار نظری صریح ابراز داشت: تنها بین 40 تا 45 درصد از رستوران های كشور، همه استانداردهای بهداشتی را رعایت می كنند!

این اظهار نظرهای قابل تامل از سوی متولیان اصلی بهداشت رستوران های كشور، نشان می دهد كه سال هاست زنگ خطر بهداشت و سلامت مواد غذایی در كشور به صدا در آمده است اما ما خود را به نشنیدن زده ایم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در راستای همین بحث، بارها نسبت به استفاده مجدد از روغن‌های مصرف شده در رستوران ها  و خطر ابتلا به بیماری های خطرناك  هشدار داده است اما همچنان شاهد هستیم كه نظارت های قاطع در این حوزه، رنگ باخته است.

"در رستوران‌های سنتی بیشتر با این تخلف روبرو هستیم که از برنج‌های مانده استفاده می‌کنند. به این ترتیب که برنج‌های شب قبل را دوباره گرم کرده و یا با عنوان ته ‌دیگ به مشتریان ارایه می‌کنند. تخلف بعدی این رستوران‌ها استفاده از کارگرهای خارجی غیر قانونی است که به‌‌ طور ‌معمول نکات بهداشتی در آن ها به ‌هیچ ‌وجه رعایت نمی‌‌شود."

عدم رعایت نكات بهداشتی در بسیاری از رستوران های كشور، در حالی رخ می دهد كه در اغلب رستوران های بین راهی، حتی استانداردهای متوسط بهداشتی هم رعایت نمی شود.

دكتر مسعود حیدر زاده، متخصص بیماری های داخلی نیز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص بیماری هایی كه ممكن است از طریق رستوران ها به انسان منتقل شود، اظهار داشت: بسیاری از بیماری های ویروسی از طریق تماس با ظروف و میز آلوده به انسان منتقل می شود و از آن جهت كه رستوران ها، محل تجمع اقشار مختلف است، شانس ابتلا به بیماری های گوارشی بالاست.

وی با بیان این كه استاندارد جامعی برای اقلام مجاز مصرفی در رستوران ها نداریم، ‌تاكید كرد: متاسفانه هنوز دستورالعمل قاطعی جهت استفاده نكردن برخی مواد اولیه غذایی به رستوران ها داده نشده است.

"یكی از عمده خطرات بهداشتی كه رستوران های ایران را تهدید می كند، شیوع بیماری وبا است كه از طریق سبزیجات آلوده به راحتی فرد را تا سر حد مرگ می كشاند. بارها به وزارت بهداشت اعلام كردیم كه چون همه رستوران ها از سبزیجات تازه و ضد عفونی شده استفاده نمی كنند،‌ بیاییم خیال خودمان را راحت كنیم و اصلا اجازه ندهیم كه سبزیجات خام در اختیار مشتری قرار گیرد."

از سوی دیگر، در شرایطی كه مطابق بند اول ماده 13 اصلاح قانون مواد خوردنی و آشامیدنی، كلیه فعالان بخش تولید مواد غذایی، باید در دوره های آموزشی وزارت بهداشت شركت كنند و گواهینامه بهداشتی اصناف را اخذ كنند،‌ اما شواهد امر از فرمایشی بودن این قانون حكایت می كند.

این بند فراموش شده از قانون در كنار رشد قارچ گونه اغذیه فروشی ها و كترینگ های بدون مجوز، ناخودآگاه شرایطی را ایجاد كرده است كه تا اعتماد كامل مردم به سلامت غذاهای غیر خانگی، همچنان فرسنگ ها فاصله در میان باشد.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha